19 497 läst ·
51 svar
19k läst
51 svar
Håller jag tätskiktet i handen? (Bild)
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Hej Alex!
Om du inte bryr dig om hur det ser ut så kan du troligen komma undan några veckor med att måla på följande:
https://tatskiktsprodukter.se/products/kiilto-k2-tatskikt
Det kommer inte bli vackert men det kommer med största sannolikhet att sluta tätt...så att du kan dusha där några gånger.
Stackars dig som måste leja bort arbetet i Stockholmstrakten...
Mvh Richard
Om du inte bryr dig om hur det ser ut så kan du troligen komma undan några veckor med att måla på följande:
https://tatskiktsprodukter.se/products/kiilto-k2-tatskikt
Det kommer inte bli vackert men det kommer med största sannolikhet att sluta tätt...så att du kan dusha där några gånger.
Stackars dig som måste leja bort arbetet i Stockholmstrakten...
Mvh Richard
H hempularen skrev:Nu är ju detta för gammalt för alla former av ansvar från byggaren. Men jag vet att JM har i vissa fall varit snälla och tagit uppenbart byggfusk på sitt ansvar som goodwill garanti, så det kan ju löna sig att kontakta dem. fast mer än 15 år kanske är lite väl mycket även som goodwill. Och bör man kanske först utreda om detta verkligen är original från bygget. År 2006 tror jag att det var rätt ovanligt med mosaik som standard eller standardtillval vid nybyggen av lägenheter. Så frågan är väl om detta verkligen är gjort av JM.
Vet att JM under en tidsperiod inte la tätskikt i hela badrummet utan bara i duschen och enbart primade resterande delar av badrummet. Detta som en kostnads besparing.
HejA Alex med brunnen skrev:Himla turer fram och tillbaks. Det visar sig att jag hade rätt, det ska visst finnas en bostadsrättstilläggsförsäkring som vi skyddas av. Frågan är hur mycket den hjälper nu när jag öppnat golvet själv efter att styrelseordförande sa att det inte fanns någon (vilket det visst gör).
Med tanke på att skadan dokumenterats av besiktningsman innan jag öppnade och att det syns hur det släpps längs betongen så tycker jag det borde täckas.
I vår förening så finns en kollektiv bostadrättstilläggsförsäkring, genom samma bolag som föreningen är försäkrad genom (trygg hansa) Detta var något som infördes för ganska länge sedan för att just såna här problem skulle kunna ordna sig med minsta möjliga strul. Kan säkert gälla andra bolag också. Borde ju styrelsen ha koll på eller kunna ta reda på mera exakt
Tacksam för all respons både vid trådens start och nu senare.
Har idag fått reda på att det finns en försäkring via Trygg Hansa. Ska kontakta dem imorgon.
Har idag fått reda på att det finns en försäkring via Trygg Hansa. Ska kontakta dem imorgon.
Och det här svaret var korrekt visade det sig efter närmare undersökning! Nu återstår det att se om Trygg Hansa ger oss ersättning.H hempularen skrev:Där du har gjort hål skall det inte finnas någon duk eller manschett. Rollat tätskikt var standard 2006, och är fortfarande ok under vissa förutsättningar. Principen var att man flrst rollar en ångspärr, som blir nästan osynlig. Ett tunt skikt, som ör supertätt. Det är tätt men har dålig mekanisk hållfasthet, blir lätt små sprickor. Tätheten hindrar fuktvandring, vattenånga i luften vandrar annars igenom materialet på stora ytor. Men flytande vatten sugs igenom sprickorna. Därför har man ett rollat gummiartat skikt, segt, tål mekanisk påverkan. Men tätheten är typ en faktor 100 sämre än för den osynliga ångspärren. Det gör inget, för gummit behöver bara täta på de mikroskopiska ytor där ångspärren är trasig.
Problemet med rollat tätskikt, var att det fuskades. Man skulle rolla gummimassan minst två ggr, men med totalt ca 1,5 kg per kvm. I praktiken behövs 3-5 rullningar (med torktid mellan) för att komma upp i den mängden. Många plattsättare rollade en gång och returnerade den överblivna massan till butiken, stoppade återbetalningen i egen ficka. Det kunde röra sig om 5-6 000 kr. Och fuskjobbet håller ändå tätt några år, tills värmerörelser skapat sprickor i ångspärren. Idag används nästan uteslutande folietätskikt, där hela tätheten kommer från ett moment.
Nu ser det ju inte ut att finnas ens ett lager gummimassa på bilden, men där kan finnas ångspärr. Den är nästan osynlig.
Klicka här för att svara