Januari 2022 köpte jag och min sambo en nyproducerad lägenhet/kedjehus och efter inflytt så har vi upptäckt en hel drös med problem, som så ofta verkar vara fallet vid nyproduktion. Vi har lagt ned massor utav tid på att trycka på för att få hjälp och igår så kom byggherrens killar äntligen hit för att se till att ordna fallet i badrummet på övre plan då vatten samlade sig till vänster om golvbrunnen (sett från hur bilderna är tagna).

Efter att ha sett bilder och hört om arbete som har utförts hos våra grannar så är jag lite orolig och hoppas kunna få lite bekräftelse på ett de utför arbetet på ett bra sätt.

Det är ett tredagarsarbete där de igår tog fram vinkelslip och bräckjärn för att få bort plattorna. Ett antagande från mig är att man i det här läget vill vara försiktig med att inte trasa sönder tätskiktet men det tätskikt som fanns under hade trasats sönder ganska ordentligt (se bild 1-3).

Killen som kom över idag lade dock på, vad jag antar är, något flytande tätskikt och tyvärr så pratade han inte svenska men till min sambo så sa han något om "wett proof" som skulle torka i 3 timmar och sedan kom han tillbaka och lade på mer (Se bild 4) och imorgon ska han lägga plattor.

Så kort och gott om det är någon som har lite mer insyn i hur en delreparation ska utföras så skulle jag uppskatta en kommentar (om det går utifrån bilderna) för att svara på om deras arbete verkar bra utfört eller ej så att jag, förhoppningsvis, kan sluta nojja över det sen.

Tack på förhand
// Robert

• Golv med grå klinker, slitet gult lock, avlopp, person med toffla syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten, gul markering nära golvbrunn på grått klinkergolv, ser ut som ett arbetsområde.
    Skapa konto
  • Gul och grå yta med flagnande färg och texturvariation. Slitet och gammalt utseende.
    Skapa konto
  • Betongplatta över avlopp i kaklat golv. Grå toner. Renovering eller underhåll kan pågå.
    Skapa konto
Ser ut som LIP foliesystem 27. Det ser inte ut som att de följt instruktionerna för delreparation enligt LIPs installationsmanual. Spontant hade jag sett en ny brunsmanschett och att överlappet till befintligt tätskikt är enligt anvisningarna från LIP (5-10 cm om jag minns rätt).

Vid reparation av tätskikt skall utföraren kontakta LIP för godkännande (enligt anvisningarna)

Läs här: https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw1Mdkm1bqQFrU0UIhqY4M7e

• Gilla
robert__ och 1 till
  • Laddar…
J
Det där är absolut inte godkänt. Blir aldrig tätt. De skulle minst behöva riva bort ända borta till väggarna och första varvet längst ned för att vika ny duk/folie. Rent principiellt kan det ju inte ens bli en mm överlappning när man skadat folien enda fram till de hela plattorna ens om det vore godkänt sätt.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Det blir till att ställa några frågor till vår kontakt från byggherren imorgon och be dem att förklara hur det här är fackmannamässigt utfört. Jag vet med mig att det minst är en av de andra bostadsrätterna där de också fixar fallet så det ska bli intressant att diskutera det här med dem också.

Stort tack för svar!

robert__ robert__ skrev:
Det blir till att ställa några frågor till vår kontakt från byggherren imorgon och be dem att förklara hur det här är fackmannamässigt utfört. Jag vet med mig att det minst är en av de andra bostadsrätterna där de också fixar fallet så det ska bli intressant att diskutera det här med dem också.

Stort tack för svar!
Och ge dig inte. Det är väldigt viktigt att det blir tätt i våtzon 1. Skulle inte de vilja reparera på rätt sätt så ta in en extern besiktningsman. Det bör dock räcka, om de är seriösa, med ett utlåtande från LIP som inte kommer godkänna den där lagningen.

Ett senare problem är att kaklet kommer ha en annan bränning än det som är där idag samt att fogen kommer sticka ut (till en början minst) eftersom den blir helt ny.

Nä, ska det göras ordentligt ska det göras om upp mot väggarna.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Kanske är det någon annan som råkar ut för liknande i framtiden så jag tar och uppdaterar lite om läget.

Idag så fick jag svar från Byggherren på telefon om att det är LIP-27 och jag sa att det inte alls verkar vara gjort enligt tillverkarens egna instruktioner och inte har utförts på ett korrekt sätt. Ett par timmar senare så kom en helt ovetande plattsättare som ville göra klart jobbet men så blev det inte idag...

I samma veva så lyckades jag få ett utlåtande från LIP, se slutet av inlägget, där de har gjort ett utlåtande från i princip samma information bilder som i det här inlägget och kort och gott så är det EJ ok.

Kontakten från LIP gjorde ett antagande om att de förmodligen är VS30, ett gummimembran, som de har smetat på och när jag läste mailet och insåg att plattsättaren (samma kille som lade på tätskikt igår) fortfarande var kvar utanför och packade ihop sina grejer så sprang jag ut och frågade vad som han hade använt under gårdagen. Det visade sig att han bara har använt VS30 och sedan visade han även upp en tub Skarvlim, dvs, inga lagningar med folie, ingen ångspärr utan bara VS30 och eventuellt smetat på skarvlim någonstans.

Med den extra informationen och utlåtandet från LIP försöker jag nu få tag i byggherren igen och ska under kvällen även träffa och diskutera det här med våra närmsta grannar där de tyvärr redan har hunnit sätta plattorna.

Här nedan är utlåtandet från LIP:

Hej Robert.

Enligt den information du delgivit och de bilder du bifogat bedömmer jag att arbetet EJ är utfört enligt LIP´s rekomendationer för delreparationer. Dvs jag bedömmer detta arbete var felaktigt utfört.

Skadorna som har uppstått i folien pga demontering av plattor är felaktigt lagade. Det går inte att laga folietätskiktet med enbart ett flytande tätskikt som appliceras direkt ovanpå folien.

Varje skada/ hål i folie ska lagas med en ny foliebit som överlappar minst 4cm från skadans kant. I fall då det är flera små skador i en folie (som detta) rekomenderas att ta bort en större bit av folien och reparera med en störe bit folie för att slippa få fler mindre lagningslappar.

På bilderna kan man dessutom se att många skador i folien är kant i kant med kvarvarande plattor, dvs där har dom omöjligt kunna skapa ett överlapp på 4cm då det utrymmet ej finns utan att ta bort ytterligare en rad med plattor.

Om det är LIP´s tätskikt som dom reparerat med, de flytande tätskiktet, är det troligtvis LIP VS30.

LIP VS30 är ett gummimembran som endast kan bli ett godkänt tätskiktssystem om underlaget först behandlats med LIP VS20 som är en ångspärr.

Med det menar jag att LIP VS30 endast är vattenavvisande men ej 100% vattentätt och inte ångtätt, EJ Godkänt.

Se mer information om LIP´s rekomendationer för delreparationer på https://lip.dk/media/2plbrbrz/lip_delreparationer_vatrum_se.pdf

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Bra att du fick snabbt svar. Hoppas lagningen blir rätt utfört nu och hoppas dina grannar får det åtgärdat.

• Gilla
robert__
  • Laddar…
S
Är det ens korrekt fall mot brunnen? Det måste vara rätt fall på tätskiktet och inte bara plattorna.

• Gilla
robert__
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det ens korrekt fall mot brunnen? Det måste vara rätt fall på tätskiktet och inte bara plattorna.
Ja nu känner jag mig lite korkad för när du påpekar det så känns det som en självklarhet men det har jag ju inte ens tänkt på...

Det korta svaret är nej, jag skulle inte säga att det är ett korrekt fall mot brunnen även nu efter plattorna är borttagna. Det är som en grop som kanske inte är lika grov som när plattorna var på plats och innan de smetade på gummimembranet men med mindre vattenpass så kan man se att det antingen är hyffsat platt eller lutning åt fel håll på sina ställen och med ett lite större vattenpass kan man se att det är några millimeters mellanrum mellan golv och vattenpass vid den här gropen.

Det här är rätt långt ifrån min normala vardag och vi är hyfsat unga samtidigt som det är vårt första bostadsköp så, lite naivt kanske, trodde jag inte riktigt att det skulle vara så otroligt mycket fel som vi har haft där många av felen också har vart av större karaktär. Tänk fönster som går från golv till tak samt altandörr som är tokrepade och bortom räddning för polering, överblivna fogrester på golv och väggar, trasiga saker som monteras upp, ledstång i trappan som inte är fäst i reglar men som heller inte ens är ditsatta med expanderplugg utan bara vanlig gipsskruv... men de sitter kvar på väggen fortfarande, typ, så det är väl alltid något.

Nu fick jag lite feeling och skrev av mig men vad jag vill få sagt är väl egentligen att det har vart lite att sätta sig in i för en jävel som inte är speciellt händig och inte har någon erfarenhet så all sån här info och frågor som kan hjälpa mig i rätt mig här är väldigt uppskattade.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
S
Är det bostadsrätt eller äger du fastigheten? Är det besiktigat och är de där punkterna med i protokollet i så fall?

S sinuslinus skrev:
Är det bostadsrätt eller äger du fastigheten? Är det besiktigat och är de där punkterna med i protokollet i så fall?
Det är bostadsrätt och slutbesiktningen skedde innan vi fick nycklarna av en besiktningsman som byggherren hyrt in. De ska väl vara opartiska osv men ja.. han har väl inte vart speciellt glad i anteckningsblocket hos oss i alla fall. Fallet, fönster, ledstänger, m.fl. är några av våra många problem som inte fanns med i besiktningsprotokollet utan vi har dokumenterat allt vi har hittat sedan vi fick nycklarna och försökt att driva på våra ärenden både själva och nu på senare tid även via styrelsen. T.ex. så är vi inte ensamma om att ha repade fönster.

Claes Sörmland
Tråkigt nog så är ju upplägget med BRF-nyproduktion som juridiskt konstruerat för att skydda byggfusk av denna typ. Den enskilde bostadrättshavaren kan ju formellt bara ställa krav mot föreningen - som man själv är medlem i. Och sen ligger företaget som har byggt huset ett steg bort.

• Gilla
robert__ och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.