D
dam-dam: Hej! Jag har ett badrum där taket behöver snyggas till. Ett tidigare innertak har rivits och två gamla vattenrör har pluggats och monterats ned. Nu tänkte jag börja med att bygga en "låda" i gips mot bortre delen av taket som döljer ventilation + de två pluggade vattenrören. Med tanke på de pluggade rören - vad är det som gäller? Behöver jag sätta dit en inspektionslucka? Räcker
0 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: Är det ett "riktigt" vattenlås där, eller är det ett med gummimembran som kan ha torkat med tiden och blivit otätt?
32 svar · 2,5k läst
·
E
Eliasfk: Jag beställde ett Takduschset - Brusa 2.0 och jag har utanpåliggande rör. Jag fick köpa till ett blandarfäste för att kunna installera duschsetet till mina utanpåliggande rör eftersom takduschsetet egentligen är gjord för rör bakom vägg. Det har resulterat i ett litet problem med installationen. Som ni ser på bifogade bilden så mellan väggfästet och duschen så når dem inte
0 svar · 684 läst
·
D
Daniel 109: Den livslängden, vinns det någon fakta bakom den? Eller är det en siffra påhittad av någon? Fuktskador brukar väl ersättas oavsett ålder?
25 svar · 4,3k läst
·
T
tank77: [citat] Det är väldigt lätt, nämligen att man hugger väck plattorna som angränsa till tröskeln och rensar tätskiktsduken från fix, lägger dit en badrumströskel eller en egen variant och sedan överlappar man mot befintligt tätskikt med en ny duk som går upp en bit på tröskeln. Nu kan man lägga dit nya plattor igen och sedan är det klart.
3 svar · 1,8k läst
·
H
HuvudetPaSpiken: [citat] Ja tyvärr, för jag har beslutsångest :) Men väljer att köra enligt säkert vatten. Känns smartast.
13 svar · 2,5k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Ja
9 svar · 2,6k läst
·
Står.i
Står.i: Beror mer på hur rummet ser ut än storleken på plattorna.
12 svar · 5,1k läst
Magrand
Magrand: Grohe Moen från 70-talet https://www.grohe.se/sv_se/insats-08201000.html https://www.amazon.se/Grohe-8201000-patron-moen-badrumsinredning/dp/B0099PV4KC/ref=asc_df_B0099PV4KC/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476508837545&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8848223822537832883&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012325&hvtargid=pla-420825777493&psc=1
1 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det finns inga sådana kvadratmeterpris eftersom annat spelar större roll såsom underlagens skick etc. När man låter hantverkare renovera ett helt badrum så verkar det kosta ungefär lika mycket totalt oavsett om badrummet är 3 kvm eller 8 kvm. I små badrum tar det längre tid per kvm eftersom det är svårt att arbeta effektivt i trånga utrymmen, det blir en större andel av kakel och
1 svar · 849 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag tror också på något tvåkomponents. Skulle kanske testa denna: [bild] Jag har dock ingen som helst erfarenhet av produkten så testa först på någon "provbit" för att se om det verkar vara lämplig produkt.
4 svar · 6,1k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Tack, betyder det att det fungerar? Och glöm nu inte att isolera de oanslutna trådarna brun och gulgrön. Även om eltejp kan fungera ser det väldigt slarvigt ut. Bättre med en ubåt: [bild] Eller en Wago: [bild] Och tänk på att varje tråd ska ha en egen ubåt/Wago. Stoppar du bägge trådarna i samma ubåt/Wago får du en rejäl kortslutning och säkring löser snabbare än du
9 svar · 6,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Det lär krävas mer effekt än de 50-100 W en handdukstork brukar ge från sig.
1 svar · 959 läst
J
JMyFTB: [citat] Tack, det gjorde susen!
3 svar · 1,7k läst
·
Jakob Vinkås
Jakob Vinkås: [citat] Tack så jättemycket! Även om modellen inte är exakt samma så är den ju otroligt lik och med samma märke! Hade en aning att det var tapwell men kunde inte hitta den loggan någonstans på deras hemsida..
2 svar · 2,4k läst
·
S
Ss92: [citat] Stort tack (y)(y)
5 svar · 2,3k läst
·
pacman42
pacman42: Det finns många dåliga modeller av toalock på marknaden och några få bra. Är det ett original lock så skall det inte vara några problem. Är det ett "noname"-lock så får man räkna med problem. Vi är nu inne på den tredje modellen av noname-lock och har äntligen hittat ett som fungerar bra över tid. Det var en lite dyrare modell från Bauhaus. Men notera att olika lock fungerar bra
5 svar · 9,7k läst
J
Jontha: [citat] Ja men det kan jag hålla med dig om fullständigt. Man ska absolut ha full respekt för hantverkarna och det dom gör. Har haft en plattsättare här för ett tag sedan och skillnaden på det han gör och vad jag skulle kunna göra är längre än till månen. För att inte tala om tidsskillnaden!!! Jag hade nog inte vara särskilt mycket snabbare ens om jag bara behövde trycka upp
23 svar · 6,5k läst
·
Y
yehor: [citat] Lutar mot att köpa en ny...
5 svar · 2,9k läst
·
A
A.h.: [citat] Fantastiskt! Ska testa detta sen, tack för så snabbt svar.
4 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: BBR har ju tillgänglighetskrav och där ska trösklar undvikas. Om en höjning av tröskeln från 9 till 15 cm är ett problem kan diskuteras, båda höjderna utesluter ju t ex rullstol utan ramp. Det finns ingen retroaktivt krav att bygga om gamla byggnader så att de blir tillgänglighetsanpassade. Sen är väl inte kunden du som bostadsrättshavare, det är väl föreningen som är kunden?
1 svar · 774 läst
·
Krilleman
Krilleman: Nja, Henrik J har aldrig varit någon favorit hos mig...
21 svar · 6,7k läst
·
M
Mellanbarn: När ni åker bort slutar ni ju förbruka kallvatten, vattnet i ledningen antar rumstemperatur och kondensen upphör. Så resa bort är förmodligen det bästa ni kan göra som tillfällig lösning.
4 svar · 2,9k läst
L
LaT: En "rolig" historia på temat inget kallvatten. Under 70-80-talet tillverkade Gustavsberg en oljepanna där fördelningsröret för anslutningar av varm & kallvatten låg innanför täckplåten på pannan. Hade man otur och inte använde kallvatten på väldigt länge kunde kallvattnet inta närapå panntemp och man kunde få sig en liten chock när man skulle borsta tänderna. I det här fallet
3 svar · 2,3k läst
H
hempularen: [citat] Vet du om golvgivaren till termostaten är samma som tidigare? Om de monterat en ny givare så är det inte säkert att den är kompatibel med din gamla termostat.
9 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är 1,6 x 2,5 m. Här: #8 Sen har det nog betydelse att det gäller golv och väggar i betong eller lättbetong.
6 svar · 3,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag skulle dragit en stam från toan under dushcen (där man ansluter en 75mm anslutning, och sedan under handfatet och ut till stammen. MEN du måste beatka den håltagning du måste göra i ev bjälklag, Ett 100mm avloppsrör kan vara för stort för de flesta bjälklag om du måste gå igenom det och inte kan lägga rören under.. Det kan vara bättre att byta placeringen på handfat
1 svar · 902 läst
·
D
Dan_j: Ska bygga nytt litet badrum, ca2*2m Jag vill ha som bild pga fönstret. Men funderar lite på avloppet. Kan dra den mot väggen från dass, är en klack där, eller ska jag dra den tvärs genom bjälklaget? 195*45. 2m spännvidd är det.
0 svar · 567 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du skall ju ha ett fall på 1:100 så det beror också lite på var du sätter toaletten. Som sagt kanske ne vägghängd toa kan ge lite extra fallhöjd annars ?
7 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Det blir VÄLDIGT struligt att montera i efterhand underifrån. Det är ofta väldigt knepigt att komma åt att montera ramen för brunnen även om man har bra åtkomlighet. Du måste ha en ram som är fäst i bjälklaget som brunnen vilar på. Spånskivan måste också vila på ramen. För övrigt missas ofta att golvspån måste ha stöd under alla "lösa" kanter. Så ex. inne mot väggen
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.