Badrum
Claes Sörmland: Det är lite fix som har dragits ut över brunnsmanschetten som har lossnat. Det behöver inte vara där utan är bara en rest från kakelsättarens jobb. Så ingen fara.
Roobiiiiin: Om jag kört 5 cm ut på golvet med väggfolien. Sen folien på golvet ovanpå, skippar man remsan i väggvinkel då?
SvanteC: Följ säker vatten så slipper du problem, helt enkelt :) Man måste inte rent slaviskt, men gör man de så sparar man sig mycket huvudvärk och så
Jonatan79: Du ska iaf ha klinkerfog, börja där. Kanske behöver du skrapa bort lite av den gamla fogen försiktigt med en fogskrapa för att nya fogen ska fästa ordentligt.
Sopers: Hej, behöver göra just detta, men hur blev slutresultatet färdigmonterat? Blev det inte instabilt när ytterröret inte kunde träs på blandaren, eller hur löste du det? Tack för tips!
MathiasS: Jag har lärt mig att iprincip alla 60plattor är konvexa men det löser man mha ”nivåklammer” som spänner ner plattorna till samma nivå. Som tur var kände jag inte till detta när jag la 30x60 sist så det blev plant ändå….
MathiasS: ....på den andra bilden ser man tydligt att inte en enda platta var monterad korrekt......
klaskarlsson: [citat] Är det enligt GVK så finns det riktvärden: https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/ Dvs 0,7 - 2 % lutning i duschutrymme eller liknande, och 0,2-1% i övriga utrymmen i badrummet. I tvättstuga brukar man säga att fall skall finnas i närheten av golvbrunn och att bakfall inte får förekomma i övrigt. Men i badrum bör det vara mer än det som ni har mätt upp om det är
Karl-E: Hade först skruvat den i något passande för att få maximal stödyta vid limning mot väggen.
olofjanson: [citat] Hej, jag undrar hur du fick ut själva vredet, jag har skruvat ut skruven, men vredet sitter fortfarande fast, måste jag ta bort alla andra delar med? MVH Olof
Magnusalsjon: Om du inte har tid att göra det ordentligt nu, vad får dig då att tro att du har tid att göra det två gånger...? ;)
Kjell_G: Nån som har kopplat in bifogad variant? Hur fungerar det om det är tajt till vägg? Det sitter en 90-gradare på bilden, men går det att köra 45 istället och vrida stosen motsvarande och tjäna lite utrymme? Vet att det finns excentriska muffar men inte om kombon muff/inlopp finns. [bild]
kentauren: Jag undrar om sista bilden på brunnen finns ett långt smalt rektangulärt ljusgrått fält. Vad är det för något? Ser ut som en typ duk. Är det ett tätskikt? Två tätskikt är icke godkänt.
BirgitS: Ifö har ju bra information om sina toaletter med sprängskisser där det framgår hur långt det är från avloppsröret till baksidan av toalettstolen så det är väl bara att mäta och räkna ut hur vad avståndet från väggen till framkant av toaletten blir. Ifö är en bra tillverkare. Om du vill ha mer hjälp så är det nog bra om du länkar till produkten du tänker på.
AG A: [citat] Intyget betyder, precis som sagts, enbart att firman gått en utbildning. Dvs. att de i teorin "kan" bygga ett badrum på ett korrekt sätt. Men sen är ju frågan om de vill bygga korrekt. De kan ju ändå fuska för att spara några kronor på tid eller material. Men sen kan ju ett företag ha de bästa intentionerna, men ändå råka göra fel, som de själva inte märker. Som du
fb35523: Det ser ut som om duschen är precis intill, stämmer det? I så fall kan det bli skvätt från den som kommer in i hålet. Detta behöver inte vara ett problem, men har det varit så läge och om det ofta skvätter på hålet från t.ex. duschen så bör det nog undersökas. Om du bara vill montera torkstället ordentligt så måste du först veta vilken typ av vägg det rör sig om. Är det
klaskarlsson: [citat] Förutom att den är ful (iofs subjektivt) så kommer den där troligen ändå kräva tätskickt bakom Skillnaden i pris handlar väl om den som sätter kakel, och hur mycket extra den personen tar jämfört med att installera det där plåtskåpet. Borde inte ta mer än säg 2-4 h extra att kakla en nisch, men fråga om det i offertten (med och utan nisch). Kanske tar ngn mer timme för
Jonatan79: Är allt rivet redan ? Om du har städat bort allt damm och vädrat har du gjort det du kan så att säga. Sluta googla asbest… ;)
Amatöraf: Brunnen ser fungerande ut i och med tätskiktet men tycker fogningen från bilderna man kunde se är slarvigt utförd.
Monkplonk: Hej, Vi har fått samma problem som dig med sned vägg och glipa mellan dörrarna. Undrar vad det blev för lösning på ditt problem? Med vänlig hälsning,
Stefan1972: Inget kan ju ha blivit för kort av kyla så endera har ju nåt till vänster makat på sig eller så kanske röret i väggen går att dra ut. Ska det sitta korrekt ska som sagt klämringen hamna på det bruna nakna kopparen igen. Annars är det nog inget att lita på.
frebee: Tagit några fler bilder från ovandelen av duschdörrarna. Har inte lyckats att identifiera varifrån de är inköpt eller vilket märke de är av ännu.
Gustavmedg: [citat] Tack för ditt svar! Yes, menade 3/8. Nu är det löst, behövde byta dubbelnippel :) Får hoppas att det håller!
hobbyfix83: [citat] Det kan absolut vara värt ett försök, tack för tipset
NilsBirger: hej, Jag har en HansGrohe iBox Universal inyggnadsblandare som jag ska bygga in i en murad lecavägg. Jag har tänkt att dra detta själv och har inte planerat att ha väggbox utan skippar det då badrummet är i en källare med bara sten så vid händelse av läckage så är det inget som skadas. Jag funderar dock på vad som är det bästa/säkraste kopplingarna att använda. iBoxen har
BirgitS: [citat] Om inte tvättmaskinstillverkaren godkänner att maskinen står i område 0. [citat] Var hittar du 60 cm på den byggahus-sidan? [citat] Det får finnas vägguttag 120 cm från duschmunstycket om det är torrt på den platsen.
Annkina: [citat] Nej, den är "ledad" vid hörnet också så det går att få bort den från väggen för att rengöra och komma åt fönstret.
tttomten: [citat] (y) 2 paket ska inhandlas snarast. visste inte att det fanns men det borde jag kanske kunnat gissa:oops:
Krilleman: [citat] Nja, var står det i säkervatten? :thinking: Går ju ypperligt att dra lågt med limklammer som inte punkterar tätskiktet. Man får även dra med skruvklammer också nertill, men det är ju ej att rekommendera. Jag hade också dragit ovanifrån om jag gjort installationen. Man vill inte borra i profilerna i onödan till duschhörnan. Nya tänket är ju att utanpåliggande vattenrör ska
Lassiter: Vi renoverade badrummet och valde en klinker från Bauhaus, tänkte inte mer på det men nu när det är klar så känns det inte bra eftersom den är väldigt sträv att gå på, alltså nästan så att sockorna fastnar på den, obehagligt. kan man behandla den på någon medel för att den blir lite slätare yta? Väldigt snygga plattor, men dom är så korniga i ytan, som att gå på