Byggahus.se

Byta badkar & måla gammalt badrum

1. H
    Medlem · 26 inlägg
    Hej, Jag har köpt en gammal lägenhet 1985 och det har aldrig renoverats i badrummet.
    Känner inte att jag har råd med en riktig renovering nu, men skulle ändå vilja frärsa upp det.

När jag monterat ner skåp som varit på väggarna så ser jag att det bara är borrade hål rakt in i betongvägg utan nåon isolering.

Tapeterna är missfärgade och ser äckliga ut.

Så min tanke är att spackla(våtrumsspackel) igen hålen och måla väggarna(våtrumsfärg), för det kommer ju inte att göra badrummet i sämre skick, så det borde väl vara okej att göra? (jag kommer aldrig på stå att jag renoverat badrummet)

Några grannar har haft problem med läkande klämring, men det verkar inte vara något problem här.

och så undrar jag ifall det är okej att byta badkar? (drar inte om några ledningar)

Byta badrumsskap & kommod

Samt toalettstol, eller börjar det gränsa till renovering då och behöver göras av fackman?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 956 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Det finns ingen formell gräns mellan renovering och inte renovering. Det som du beskriver låter i princip som reparation och vanligt underhåll så det är bara att köra på. I princip alla underhållsmoment ska utföras "fackmannamässigt", det är den vanliga termen i bostadsrättsföreningars stadgar. Målar du en vägg så förväntas du utföra det fackmannamässsigt oavsett om det är i badrummet eller i vardagsrummet. Men möjligheterna för t ex föreningens styrelse att ingripa och tvinga dig att underhålla eller göra det på ett visst sätt är mycket begränsade. Typ endast om det föreligger uppenbar risk för skada på byggnaden så finns den möjligheten för styrelsen.

Den sak som jag tycker låter riskfylld är att måla på de gamla våtrumstapeterna. Målar man våtrumsfärg på dem så kan det ibland uppstå en situation att färgen förblir klibbig för evigt, p g a mjukgörare i plasten.

Byta toalettstol med vissa mellanrum är rätt standard, mekanismerna går ju sönder och ibland är det mer ekonomiskt med en ny toastol än att harva med gamla trasiga mekanismer.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 26 inlägg
    Så bra

Kanske lika bra att riva bort tapeten först då, eftersom den ändå inte skyddar.
    Men ska man sätta något mer mellan betong och färg då?

Skulle gärna göra något åt den fula plastmattan också och egentligen sätta in ett bubbelbad, fast då behövs väl elektriker också.

4. Claes Sörmland

Medlem
    Tapeten är ju tätskiktet så river du bort den så måste du få till ett målat tätskikt. Läs på färgtillverkarnas hemsidor om hur du får till ett sådant och hur det ansluts till en våtrumsmatta.

Ska du byta plastmattan så får du ta hem en mattläggare.

• Laddar…
  5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 933 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det verkar vara väldigt mycket inredning som du vill byta vilket kostar pengar dvs. det dröjer längre tills den välbehövliga renoveringen kan göras och kanske du då inte vill ha det du köper nu därför att t.ex. en vägghängd toalett blir bättre sen eller en större kommod får plats.

Välkommen till forumet också!

6. H
    Medlem · 26 inlägg
    Okej, jag ska inte byta då, men sätta något över

7. BirgitS

Medlem
    Men byter du plastmattan och byter tätskikt på väggarna så får det nog bli en riktig renovering. Tror ingen bra mattläggare vill lägga in en ny matta utan att byta golvbrunnen först.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · 26 inlägg
    Jag får hitta en bra färg att måla den med, eller sätta någon plastfilm över helt enkelt

9. BirgitS

Medlem
    När det gäller att måla tapeten så beror resultatet på skicket på tapeten så du får pröva att måla typ under kommoden eller bakom toaletten för att se om färgen blir klibbig eller inte. Det är enda sättet att veta om det går att måla tapeten eller inte.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · 26 inlägg
    Okok

Kanske lägga tapet över tapet istället då om färg inte fungerar

Någon som kan rekommendera något att täcka golvet med?

11. BirgitS

Medlem
    Man får inte sätta våtrumstapet ovanpå en våtrumstapet och det är inte heller lätt att sätta upp en våtrumstapet själv och byter du våtrumstapet med hjälp av en hantverkare har du ju gjort nästan en halv badrumsrenovering.

Det finns lösa textilmattor för badrum och med flera så blir nästan allt golv täckt.
    Exempel: https://www.ahlens.se/Inredning/badrum/badrumstextilier/badrumsmattor-15020

12. H
    Medlem · 26 inlägg
    Vad är den billigaste badrumsrenoveringen, som man kan köpa, med alla intyg osv (EJ svartjobb)

13. H
    Medlem · 26 inlägg
    Dyra tider nu

14. Claes Sörmland

Medlem
    Du behöver inga intyg. Men ska vi gissa att du kan komma undan med 150 000 kr i bästa fall? Golvbrunn behöver ju bytas och risken är stor att den kostnaden hamnar på dig om bostadrättsföreningen inte är redo att byta den.

15. H
    Medlem · 26 inlägg
    Jag vill ha intyg till den dagen jag säljer lägenheten.
    Det har arga snickaren sagt!

Hur ser uppdelningen ut i dessa 150k?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.