Hej!
Vi är intresserade av ett hus där besiktningsmannen noterat rörgenomföring genom vägg i dusch. Badrummet ifråga renoverades 2014 av entrepenör men kvalitetsdokument saknas (det har varit två andra ägare därefter så oklart om de aldrigt funnits eller om de inte hängt med mellan ägarbytena, jag försöker få kontakt med ägaren under tiden för renoveringen.)

I området för dusch går rör från duschblandaren ned ca 50-60 cm innan de är nockade 90 grader åt höger och sen in i väggen. Enligt bygglovsritningarna (huset byggdes i början av 70-talet) så var där förut badkar/plats för badkar. Jag tror därför att man dragit rören till där de kommer ut för badkars-blandaren vilket också då bör tala emot att man bytt några rör i samband med renoveringen.
På fogmassan/silikonet där rören går in i väggen finns viss svart missfärgning (mögel? annan orsak). I övrigt ser badrummet fint ut och jag hittar inga andra uppenbara fel.

Mina frågor är nu.
1. Vad är risken med att rören går ned en bit innan de går in i väggen? Varför hade det varit säkare om de gick rakt in bakom duschblandaren?
2. Går det att åtgärda genom att ta bort klinkers och tätskikt lokalt, be fackman dra om rören och sedan ordna nytt tätskikt och klinkers, eller måste man isf göra om hela badrummets tätskikt och klinkers? Om det går att göra genom en mindre och mer lokal korrektion vad skulle en uppskattning på kostnad ligga på?
3. Om mitt antagande om rören är korrekt och de inte är utbytta så tänker jag att det ökar risken att inte heller rören i köket (som också renoverades 2014) eller rören till badrummet i källaren (2014) är bytta. Det skulle kanske då innebära 50 år gamla rörledningar. Är det tvunget att byta dessa för att förhindra framtida läckage?

Mvh Casper

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Vattenledningarna från 70-talet lär vara (hård) lödda kopparrör, de håller länge.

Här är branschreglerna som gällde 2014,
[länk]
Tack! Där ser det ju ut som att rörgenomföringarna i aktuella badrummet följde reglerna som fanns då. Innebär det något för mig som köpare att besiktningsmannen anmärkt på detta (försäkringmässigt t.ex.). Och är även intresserad av om någon har svaret mer generellt på varför det är säkrare att de går in i väggen direkt bakom duschblandaren och inte en bit nedanför? Även intresserad av om någon vet om sådana lokala ingrepp som jag beskrev ovan för ändring av rördragning är möjlig bakom klinkers och tätskikt eller om man har det man har tills dess att man renoverar våtrummet helt.

Hur avgör jag om det är kopparrör? De som jag sett i huset ser till utseende ut som zinkbelagda stålrör, använde man någon form av beläggning även på kopparrör??

Mvh Casper

Ser man bara till att genomförningarna är täta så är det ingen jätterisk.
Man får silikona om med några års mellanrum. Var så I förra huset jag bodde i byggt 83. Gipsväggar och aldrig några tecken på fuktskador där.
Golvbrunnen vad dock otät med tecken på fuktgenomsläpp.
Var ju vanligt förr men uppfyller inte dagens standard.

• Gilla
CasperGreen
  • Laddar…
Jag hade tagit bort fodret runt dörren och sedan bett bättre hälft börja duscha. Och sedan försökt stirra runt karmen för att se varifrån vattnet kommer

G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag hade tagit bort fodret runt dörren och sedan bett bättre hälft börja duscha. Och sedan försökt stirra runt karmen för att se varifrån vattnet kommer
Du är nog i fel tråd. ;) Du tänker på tråden där det var problem med vatten mot golvlisten tror jag.

C CasperGreen skrev:
Du är nog i fel tråd. ;) Du tänker på tråden där det var problem med vatten mot golvlisten tror jag.
Korrekt! Jag låter mitt svar ligga kvar och utan länk till berörd tråd för att skapa maximal oreda denna lördag!

Förlåt @CasperGreen för trådkapning.

BirgitS
C CasperGreen skrev:
2. Går det att åtgärda genom att ta bort klinkers och tätskikt lokalt, be fackman dra om rören och sedan ordna nytt tätskikt och klinkers, eller måste man isf göra om hela badrummets tätskikt och klinkers? Om det går att göra genom en mindre och mer lokal korrektion vad skulle en uppskattning på kostnad ligga på?
Vissa tätskikt går att laga enligt tillverkarens instruktion men då måste du veta vad det är tätskikt för att kunna kontakta tillverkaren och fråga om det går att göra med det tätskiktet som är 10 år gammalt.

Sedan får det inte förekomma dolda rörskarvar utan det måste dras om en lång sträcka.

Duschkabin är bra att sätta in om ni är oroliga för läckage.

Badrummet är ju 9år så har det klarat sig tills nu så bör det hålla.
Skulle det gå att öppna upp väggen på andra sidan så ser du ju direkt om det är fuktigt

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fullt normalt, du har ju alltid minst ett par genomföringar i duschen om rören inte kommer utanpå väggen. Finns bilder ?

Tack, jag kommer återkomma med bilder jag tänker ta i samband med besiktning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.