Badrum
Tompafix: [citat] Äger du högtryckstvätt, så köp en rörrensare som använder vatten istället.
useless: Plyfan är inget krav enligt säker vatten eller andra branchregler - Det går att bygga en godkänd vägg med enbart enkelgips både med plastmatta och klinker som ytskikt. Pyfans uppgift (15 mm) är att man ska kunna fästa saker vart som helst på väggarna utan att behöva träffa en regel eller kortling.
Dannnnnnne: [citat] Det går jättebra att byta en pex 16 pex även om det är 3 böjar! Det finns ett verktyg som jag inte riktigt vet vad det heter egentligen men vi kallar det grispig, det är som en nippel gängad i båda ändar, ena änden skruvar du i den gamla slangen och den andra i den nya. fördel om man är 2 så att någon kan skjuta in den nya medans man drar ur den gamla. En jäkla massa glidex
Gson76: Sedan något år tillbaka förordar GVK att det ska sitta ett butylband runt rörgenomföringar på våtrumsmatta. Våtrumsmattan vi har lagt in är från Forbo. Kollar jag på montageanvisningar hänvisar de till att butylbandet ska vara Forbos Butylband från Radonix. Söker jag på Radonix verkar det bara gå att köpa som ett kit för radiatorer eller diskkbänksskåp. De butylband jag hittat
Stefan1972: Lite lutning lär man ju ha men det behöver knappast vara så mycket du anger på det där.
Håll höger: [citat] Precis, men det vore skönt att ha våtrumsmatta på golvet iaf, så det blir det säkert ändå:)
marp68: [citat] Ja, du har helt rätt. Badrummet dock renoverades ca 2002, något år före min inflyttning. Beroende på vad som gått fel borde jag väl ändå få ut något, så länge det inte är jag som helt uppenbart har orsakat inträngning av vatten via genomföringen av rören. Även när badkaret stod där måste man ju dessutom ha räknat med att folk som duschar eller badar sprider vatten
Denwarp: [citat] Handdukstorken på samma sida som duschen var ett bra tips! De ska ja tänka på!
Mikael_L: OK, du vill fylla i med något mellan skyddsrören och kakelkanten? Frågan är om du vill ha en vattentät fyllning, då går olika cementbruksbaserade material bort. Kanske Bostik Aqua blocker, finns för ett par hundringar på byggmax bl.a. https://www.bostik.com/sweden/sv/catalog/product/construction/emea/sweden/product-aqua-blocker/ [MEDIA=youtube]aUz250DvULI[/MEDIA] Jag har inte använt
Johan Gunverth: 110 senast jag installerade en pump. Brukar vara en gummimanschett som kan träs på ett 110-rör. Det finns också WC-anslutning som är lite längre som du kan testa med. https://faluplast.se/produkt/3080198 Kvarnen brukar dock ha anpassad höjd att sätta relativt nära utloppet, så du får inte ha för långt bort. Testa först ”utan vägg” men samma avstånd du tänker.
sinclairhacker: [citat] Jag körde med Dronco diamantskiva och tyckte de var mkt bra, klart bättre än vänners billiga ifrån biltema o jula hardhead. köpte dem ifrån jula, de hade bäst pris där jag bor
Coolman: Hej. Före fogning tyvärr inte... Ser likadant på alla ställen. Sen svamp för att torka av överblivet fog ser man det varit lite vått där nere på bänkskivan. Ska silikon sen beror på utfallet här.
TheGame: Jo, det kan vara en gjutjärnsbrunn men med ett anslutet plaströr
kulle: Mest logiskt är ju 5 cm eftersom skarvremsa till tätskikt är 10 cm
Nygge72: [citat] Tack. Får fundera vilken väg jag tar då
Nyponbuske: Tack hörni. Kan en målare göra detta så kan vi lika gärna be dem göra i ordning det snyggt och samtidigt anlita dem för att tapetsera ett rum.
filippile: Hej! Jag kollar på att köpa ett tvättställ. Burlington Edwardian 61 cm. Jag tänkte köpa till en kromställning likt den på bilden. Ställningen kostar tyvärr mer än själva tvättstället. Tänkte höra om någon vet vart/om man kan köpa billigare ställningar till Burlington som inte är original.
CLLkpg: Vi bygger hus i industriell/modern stil och försöker nu välja detaljer till badrummet så som handdukskrokar, toalettrullehållare osv. Vi tror det kan bli snyggt med svarta detaljer, men har sett att en annan person som valt svart i sitt badrum drabbats av ganska mycket skav på dessa detaljer. Är det någon som antingen har liknande erfarenhet, eller som istället upplevt att färgen
gaia: är det granithantfat? då kan du lugn testa avkalkningsmedel. Börja på en liten yta om du är osäker.
BirgitS: När man pratar om inbyggda blandare brukar man mena blandare som är inbyggda i väggen men i det här fallet är det ju inte så utan slangar/rör kommer ut från väggen på normalt sätt och kopplas in under badkarskanten så jag förstår inte hur det skulle vara en riskkonstruktion. Kan din bekant ha missförstått hur det är gjort?
Derbyboy: Vad är det för modell-nr på den här blandaren? Den installerades -98. tänkte försöka få tag på nya täcklock.
Utdelning: Provade regelsökaren på ställen där jag visste den skulle få utslag, exempelvis runt fönstret utanför duschzonen, reglar på ca 45-50cm cc. Eftersom den gav utslag på helt rätt ställen så kändes det som att jag kunde gå över väggen där duschen ska hänga. Den gav utslag längs hela höjden där duschen hänger. Så det känns som man har satt något form av stöd där duschpanelen
Ser detta ok och proffsigt ut??!!Fått helrenoverat ett badrum med belysning i tak och på spegelskåp.
stefan57: [citat] Verkar inte fatta att det är viktigt med kommunikation med beställare.har du aldrig det?
Azkel: Hej alla, Är sugen på en termostatblandare med pianoknappar i duschen. Självklart superonödigt och så men vuxna män och leksaker... ni vet... Det jag undrar är om någon har installerat en sådan och har erfarenhet? När jag letar runt hittar jag bara på Kina-siter och kvalitetsmässigt är det oftast rent skräp enligt min erfarenhet. Här och här är lite exempel på vad jag kikar på.
gaia: olja alla fogar i det utsatta område så slipper du tänka på det ;)
Fö Ef: Min IFÖ Sign spolar (som jag sett andra anmärka på) ganska dåligt vilket jag misstänker är orsaken till lite unken eller urinig lukt. Jag tänkte att jag skulle kolla igenom lite och se om det går att förbättra flödet, som IFÖ själva tipsar om här under rubriken "Cisternens insida är smutsig" (vilket den mycket riktigt är, verkar växa både mögel och annat där):