Badrum
Jenni G: [citat] ser ut som en skarv, tror plastmattan krympt ihop och då har man satt någon i skarvarna för att täta, just där möglet är så har det gått upp lite
PixieEddie: [citat] Inr har snygga skåp i olika former och storlekar. Blir snyggare utan en massa flaskor tycker jag! Den här har vi i bägge badrummen, 1 på var sida om duschstången.
Tobbe_C: [citat] Ok till slut. Fick slutligt utlåtande från besiktningsman i veckan och betalade slutfakturan i samband med det.
GoForIt: Har man bara god tillgång på vatten så är det ju inga problem
fikonstina: Gjort likadant i ett optikerprovrum med handfat som vi trodde läckte dålig lukt, bytte allt. Lukten kvarstod. Då tog jag och kröp på golvet, nosade mig runt, nosade uppåt, tog stege och hittade tillslut lukten i ventilationen. Hyresvärden kollade och på taket i anslutning till luftintaget låg en död nertrillad ekorre. Om det är från avloppet i golvet.... kunde man inte dubbelkola
mrsnhp: Har ni vänner, grannar eller en lokal facebookgrupp som ni kan be om rekommendationer? Omdömen på webbsidor ger jag inte mycket för, och Bauhaus kan nog ha väldigt varierande kvalitet beroende på vem du råkar få.
Stefan1972: Jag skulle nog kolla om nya stolen inkluderar nån avstängning och sen ställa den på golvet och mäta lite. Sen ta ställning till vad som behövs och inte.
Lillekitte: Var i kontakt med Hietakari, som bekräftar att deras runda duschhörna Nådendal är mindre än andra. ”Glasen i denna modell är fullt rundade, i många fall är glasen raka en bit av vägen, efter vilket de böjer sig, vilket i sin tur leder till att måttet vid magnettätningen är snäppet längre.” De bekräftar också diagonalmåttet: 80,8 cm (ännu kortare än vad jag hade mätt. Fler
Halvtall: Trodde att jag tog bort tråden, så var tydligen inte fallet. Sorry för sent svar. Det slutade med att jag bytte hela spol armaturen. Tydligen fanns det en uppdaterad version som såg helt annorlunda ut. Efter bytet slutade toaletten att läcka. Det var packningen som var skitig/gammal som orsakade läckaget.
-MH-: Körde du genomgående PEX och VP-slang för att lätt få grejerna på plats i bjälkhålen?
HRico: Mitt uppe med att renovera badrummet på plan 2. Byggaren råkade såga av vattenröret vid rivningen och blev därför tvungen till att skarva röret mitt i mellanbjälklaget. Lösningen blev att bygga in skarven på varm- och kallvattenrör i en fördelarlåda som sedan byggs in under badrumsgolvet. Ett skvallerrör drogs ner till taket i badrummet på plan 1. Bilden visar skarven innan
BirgitS: Det här är väl en kort modell med ett vattenlås som kan användas både för P- och S-anslutning: https://catalog.ifo.se/sv-SE/If%C3%B6-Sign-6832-golvst%C3%A5ende-WC,-kompakt,-universall%C3%A5s-t%C3%A4ckt,-dubbelspolning,-med-WC-sits/PRO_1482106.html Men du får kolla vad det faktiska djupet blir när röret ner ska vara 6 cm från väggen. Sen har Ifö 1 modell som är 63 i stället för 65
Husmusens: [citat] Tusen tack! Så fint av dig att hjälpa en okunnig.
BirgitS: Skåphörn kan vara känsliga för påverkan så du får vara beredd att förstärka skåpet på något sätt.
David_Berglund: Svarar på min egen fråga eftersom jag bestämt mig nu. Jag tar ur lite ur OSB-skivan om det behövs, och kompenserar med dubbla gips emot intilliggande sovrum. Det bör ha större ljuddämpande effekt än att gå upp från 145 till 170-regel, och bygger bara hälften så mycket i total väggtjocklek.
Fairlane: [citat] Ja, det skiljer säkert mycket var i landet det är, har hört siffror runt 1000 kr/h också. Har själv inte anlitat en rörmokare på ett antal år och när vi gjorde det sist var det mer akut, så de priserna är inte intressanta i sammanhanget.
TreeView: Jag har bokat upp ett par andra att komma hit. Dessutom så blev det dålig stämning när jag krävde Säker Vatten, det skulle kosta extra för att uppfylla det :surprised:
tank77: [citat] Ja, fast jag brukar låta tätskiktet gå ut 10 cm på golvet och sedan överlappa med golvfolien 5 cm men som sagt ingen remsa behövs.
Juanito: Jag är väldigt tacksam för alla era svar!!
hapazard: Blanda klorin 50:50 med vatten, pensla på och låt verka över dagen eller så. Skölj bort.
Lisbir: Nu har jag tryckt för kung och fosterland samtidigt som jag skruvar men går fasiken inte :/
BirgitS: [citat] Man brukar vist använda något som kallas handspackel när det gäller justeringar på mindre golvytor. Man brukar inte använda fix/fästmassa under tätskiktet utan det är ju till för att fästa klinkerplattorna.
tergo: brunsåpa Brunsåpa - fogrengöring - kakel - YouTube
Viktor.J: [citat] Isåfall hade man gjort det, det är nog det enkla svaret. Teoretiskt så skulle du kunna ta bort 30cm av takhöjden och lägga på 20 cm isolering och en ny 10 cm platta med golvvärme i. Men jag tror få personer är sugna på att göra det.
Jonatan79: Precis, köp en bra tejp, inte billigaste som ramlar ner om du nyser ;)
Jonatan79: [citat] Bra idé. Bästa hittills torr jag.
MagHam: Ja, det var ju intressant att du hittade en anvisning. Och såg när jag sökte att vi pratat om det innan. Jag är ganska säker på att det är en seglivad kvarleva sedan på gjutjärn- betongtiden. Och visst, skulle packningen vara lite dålig, och det är ett stående rör, så fångar ju en muff i "rätt" riktning upp ett mindre läckage. Jag är själv bara amatör-VVS-are, men hade en
MmeMim: [citat] Tack för svar. Jag har undersökt det mer nu i eftermiddag. I ett år har jag bara tittat på det och suckat lite... Verkar som att murstocken går fram till mitten på regelns tjocklek så det borde safe att ta bort plyfan som sticker ut och sen börja bearbeta gipsen på prov. Förhoppningsvis tror jag att det kan vara längre tak i badrummet och att det då inte är gips hela vägen