L
LinaoMarkus: Tänk på isolering mot tjälskjutning. Plintar kan även leva ett eget liv och inte funka så bra ihop med platta i vissa fall.
4 svar · 1,8k läst
Nusnäs
Nusnäs: Funderar på att lägga golvvärme i garaget plus ett klinkergolv. Plattan är oisolerad och för att minska värmeförluster och fuktvandring så tänkte jag använda Ebeco Cableboard som underlag. Min fråga är, finns det någon med erfarenhet av en sån lösning, håller golvet för lasten?
0 svar · 1,1k läst
H
Huset på landet: Hej! Vi har ett mindre hus/bod som vi för tillfället använder som förvaringsutrymme/snickarbod,där det är sprickor i betongplattan, vissa ställen har det satt sig mer. Tror att det stannat upp. Anledningen att jag frågar är: att vi tänker göra om "boden" till gäststuga och om det är möjligt att fylla ut med nån form ut av grus för att sedan kunna lägga ett golv på detta. eller
0 svar · 2,3k läst
T
trendig: Tack Janne för ditt svar, du har nog rätt om storleken, jag är ju inte speciellt erfaren i byggande. Stengarage var mera för att matcha huvudhuset som blir i sten, typ skånelänga. Stefan
2 svar · 7,7k läst
snufffsan
snufffsan: Vore jättesnällt om du ville göra det :D
4 svar · 6,5k läst
magnusrx7
magnusrx7: För mig blev det inget problem... sprängde bort ett berg och byggde ett garage till i stället! //magnus
4 svar · 5,3k läst
·
morsan
morsan: Flyttade disk om smilies hit till information-feedback som en ny tråd :)
12 svar · 5,7k läst
P
patriklarsson: Läste lite om vindkraftverk nu och vem vet, man kanske sätter upp ett litet sådant framöver, det verkar ju prisvärt redan nu & priserna lär sjunka ännu mer framöver. För ca 30 tusen kan man få ett litet som betalar igen sig på 5-10 år, livslängd 20 år. Helt klart intressant, det blir 125kr/mån och ska nog förhoppningsvis ge mer vinst än så, kan nog räcka för att hålla garaget
105 svar · 30,6k läst
·
P
paermedae: Varsågod... Jag ville oxå ha något enkelt som inte skulle bli så dyrt och krångligt att bygga..... Pallarna kan man ju byta ut men de syns ju inte halva året då veden döljer golvet :-) Köpte 22-95 trall och klöv på längden, fick därmed bra väggar med luftning.... satte 22mm mellan varje liggare, tyckte de vblev snyggast/smidigast Pär
3 svar · 10,0k läst
P
patriklarsson: [citat] Jag tror du har rätt, men om man kan få till en bra "extra försäkring" för några hundra spänn, så är jag inte dumsnål, dessutom är det en lösning med metallband som går väldigt fort att fästa upp, några minuter per band, totalt ett 10-tal = snabbt gjort. [citat] Jag tror inte jag behöver någon extra bärlina heller, så det skippar jag, men tack för förklaringen!
15 svar · 27,0k läst
Bödde
Bödde: Glömde också takstolar och takpapp. 15.000 till alltså...
13 svar · 3,6k läst
ylven
ylven: På http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/www.byggbeskrivningar.se finns diverse byggbeskrigningar, bland annat på carportar. Där kan man också hämta en materiallista. Jag har här bifogat den för det minsta carporten. Försöker också klippa in bild. Sedan är det bara att räkna!
1 svar · 3,5k läst
·
HawkEye
HawkEye: Byggbeskrivningar.se Finns lite tips iallafall.
1 svar · 6,5k läst
Tottebygger
Tottebygger: [citat] Jag är övertygad! Har du inget som är känsligt mot kyla, så gör enl. mats modell. Vill du inte få minusgrader, gör du enligt min lilla ritning samt en köldvakt mot ett litet pluttelement.
9 svar · 8,0k läst
V
viktorj: de lättaste är att du justerar dörrarna med hjälp av karmskruvarna. backa tillbaka skruvarna längst upp så att karmen åker in mot regeln. Funkar inte detta får du knäcka gångjärnen
1 svar · 2,5k läst
N
NovaStella: Hej Jag skissar på att bygga garage kombinerat med uthyrningsbar lägenhet. Har kommit över bilder på ikeas bo klok hus. Funderar på att bygga mitt garage enligt de måtten. Boklok husen är 92 kvm stora med övervåning på 57 kvm. Bottenvåning är 2.6 m takhöjd och övervåning ca 3.5 m till taknock. Längd ca 12 m och bredd ca 7.75m. Tänkte bygga garage och förråd med 2 garageportar
0 svar · 6,5k läst
B
bryggaren: Jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om ett bra företag som kan resa en byggsats som består av färdiga fabriksbyggda ytterfasad element. Bäst vore om företaget finns i västra Sverige t ex Göteborg, då jag skall resa min byggsats där. Mycket tacksam för information.
0 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Först kollade jag Beijer bygg, men dom ville ha nästan 50:-/st, 1,2 meter långa. Jag undrade om det inte var för hela paketet ... :rolleyes: Sen fick "min" lokala brädgård, som fått leverera det mesta, beställa hem åt mig, för ca halva Beijer-priset.
19 svar · 10,3k läst
fresve
fresve: jABO HAR: http://www.jabo.se/sv/utemiljo/dorrar/?tab=1093 Lite dyrare, finns bla hos coop bygg.
3 svar · 4,3k läst
A
andersmc: Jag tror inte det är någon bra idé att trycka isoleringen upp mot innertaket. Sätt boardskivor så du får en rejäl luftspalt på en 50mm. Se också till att det verkligen blir luftgenomströmning; luftspalten måste vara öppen i båda ändar.
1 svar · 1,2k läst
A
A-Man_08: vad är meningen med varma sopor, att rottorna skall få äta inomhus?
7 svar · 5,0k läst
B
bryggaren: Jag skall köpa en husbyggsats och undrar om det finns någon som vet vad det ungefär kostar för resning av färdiga fabriksbyggda väggelement till en bygsats, inklusive takstolar, råspont, takpapp och strö- & bärläkt? Undrar även om ni har en känsla av hur lång tid det borde ta ( i mantimmar )? Jag undrar slutligen om någon vet vad kostnaden / mantimmar är för att lägga ut
0 svar · 3,9k läst
M
magnusj: [citat] Skjul är som sagt något som kommer senare, men jag skulle gissa att det blir i samma storleksordning som tältet. Jag har andra byggnader som ska uppföras på tomten som också kräver bygglov och dessa är prioriterade. Vi myseldar bara med ved så behovet av ett jättelager är inte så stort. Men vi har tagit ner massa träd på tomten och därför har det blivit en hel del ved. Har
4 svar · 2,6k läst
Swappe
Swappe: + ett kaffesittarblock alltså! :D Har skrivit upp detta i kalkylen..
13 svar · 11,8k läst
P
patriklarsson: Funderat vidare lite ang plattan och en bild säger mer: http://www.powerx3m.se/filez/garaget/plattavagg4.jpg Jag tänkte alltså lägga S150 ca 1,25x6 meter längs höger yttervägg längst in i garaget från inre hörnet. Där får jag plats med både fräs och svarv och får då även plats med trappa upp till loft på vänstersidan i det rummet tror jag. Det kommer bli maskinhall lite
49 svar · 29,9k läst
fresve
fresve: Kan ni göra det själva när det skall vara vidbyggt? Vidbyggt för mig är då det är samma tak som går över huset som garaget. Måste ni inte snabbt som attan se till o bygga samtidigt som resten av huset då?
2 svar · 1,6k läst
B
billy_baver: Kostnad för 50 kvm i vanlig bostadsstandard borde hamna på MINST 750 Kkr. Tillkommer merkostnad för bakugn plus extra eldstad, det där charmiga taket och den standard som krävs för livsmedelshantering. Precis som de andra redan svarat är projektering av kommersiella lokaler bra mycket tuffare än för ett litet egnahem. Brandskydd, arbetsmiljö, tillgänglighet för handikappade ... listan
4 svar · 3,8k läst
F
fastmoving?: Det lät dyrt, iochförsig behövde jag en hel bil, 6,5kbm, det kostade ca 1700kr/kbm ink framkörningen. Kanske det är lite dyrare om de måste ta en liten mängd..
13 svar · 2,0k läst
·
F
fastmoving?: [citat] Som de övriga reagerade jag på takstolarna, du klarar dig fint med 7st monterade med cc120cm. Såg att du räknar med 4m stolpar på gavlarna, helt rätt iochmed att du behöver inte räkna nån takstol där. Och taket, tror du vinner något där genom att köra med plast, spikregel 45*45 cc60 och sedan plåttak. Snabbare och lättare än att hålla på med takpannor. Mitt tak, minus
30 svar · 7,1k läst
R
RRLasse: [citat] Går det inte att dra vattnet vidare från garaget till den andra byggnaden? Blir lite mer grävjobb men du slipper en frusen ledning och får en koppling i garaget i stället för någonstans ute.
15 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.