T
trojlee: mätte i helgen....på min hörmann port så är ju inte motorn den lägsta punkten utan den litter ovanför rälsen. Mätte lägsta punkten på rälsen och den var ~215cm upp. motorn är max 20cm tjock....vad har du för takhöjd i garaget? mvh M
7 svar · 4,4k läst
S
självklart: Jag gjorde i ordning mitt garage igår. Har precis bytt kök i huset och fick det gamla över. Satt in det i garage. Höjde dock bänkarna lite så höjden blev 1 meter. hade Perstorp skivor i det gamla köket. det måste ju vara världens bästa material att ha på arbetsbänk, helt stenhårt. Blev riktigt nöjd med resultatet. Så tips är. köp någon gammalt kök på blocket.
39 svar · 68,5k läst
·
E
El_-micke: dom heter vikport,,,,,finns i valfri storlek o antal sektioner med eller utan gångdörr o ljusinsläpp.........pris för 4x4 m är ca 20.000
2 svar · 3,8k läst
chris47
chris47: Leca blocken (150mm) isolerar också bra och duger bra till kallgarage som bara ska värmas upp ibland eller hålla underhållsvärme. Om du ska sätta gips på insidan behöver du gles och du får då ytterligare en luftspalt som isolerar. /CC
2 svar · 1,9k läst
chris47
chris47: Det kan man, men min erfarenhet av speciallösningar (utanför normala byggmetoder) ofta skapar problem och drar ut på projektet. Om du bara är ute efter brandskydd kan du ju sätta minerit istället för gips på väggen invändigt. /CC
1 svar · 1,9k läst
M
mange 82: tack för svar mvh mange
5 svar · 1,3k läst
shelby67
shelby67: [citat] Snailman, denna metod låter intressant inför mitt garagebygge, du hittade inte bilden:o
17 svar · 22,4k läst
·
N
nimphidia: [citat] Tack för en inspirerande hemsida!
7 svar · 6,3k läst
F
Flis i Ögat: Tack för alla kommentarer !! Jag kommer att ha C/C 120 på takstolar. Längtar till Maj då jag ska börja. Någon som har erfarenhet av plåttak direkt på regel? Problem med kondens vid taklutning 27 grader? Kondensduk? Plast? [citat] Detta önskar jag en utveckling av.
18 svar · 19,2k läst
·
F
Flis i Ögat: Oj, snabbt svar, tack!! men jag hade redan hittat den, låg i programmappen så jag flyttade den till windows typsnittsmapp så funkade det. Nu ska jag krypa till kojs med en bra bok. Tack iaf !!
27 svar · 17,6k läst
·
G
grävaren: Om jag förstått din beskrivning rätt, så föreslår att du låter panelen gå ner ca 5 cm utanför blocken. Det hade varit tillräckligt och snyggare med 10 cm leca. 10 cm leca verkar också passa intill huset. Du kan lägga syllpapp och en 45x95 som syll, spikas ner i lecan och panelen spikas i syllen.
1 svar · 1,0k läst
B
bjernler: så himla svårt är det inte att räkna på det, men gör en ungefärlig byggritning och knata ner till ditt byggvaruhus så räknar dom nog gärna till dig. ska själv bygga en i sommar, och jag tänkte först skissa längd/höjd på väggarna, sedan är det en lätt match att räkna ut hur mycket reglar man behöver. panel räknar man på väggytan. tak+golv räknas för sig själva. Det jag
3 svar · 8,2k läst
pipewelder
pipewelder: Kul projekt! Vikten skulle alltså hamna omkring 9-9.5 ton beroende på hur många som är samtidigt på den. Låter onekligen som en tung pjäs! Varför gjuta en platta? Pga stabilitet? Ska den vara i en sjö eller havet? De jag har sett tidigare har alla varit konstruerade av trä vilket borde bli väsentligt lättare viktmässigt. Ska du ha nån motor och tuffa iväg med den? Hur är det med
1 svar · 4,0k läst
A
almanakis: ja det kommer alltid att vara uppvärmt i princip, tänkte ha golvärme (endast komfort) och sedan en gasolkamin som både har fläkt och inbyggt element 4,2 kw tillsammans, så man kan värma upp det på en 15 min om det är vinter och riktigt kallt och det stått några dagar.
4 svar · 3,0k läst
M
millcreek: Tack!!!
3 svar · 2,8k läst
M
3 svar · 2,8k läst
V8dc
V8dc: För att återkoppla till första inlägget, så har jag nu pratat med stadsbyggnadskontoret. Det behövs inte bygglov i min kommun. Alltså bygga närmare tomtgräns om grannen godkänner det. Detta är utanför stadsplanerat område, jag frågade inte vad som gäller inom det. Ska se till att grannen ger mig skriftligt godkännande så det aldrig blir ifrågasatt i framtiden. En bra dag för
13 svar · 8,1k läst
N
Nilsson2: Hej, Jag kan inte hjälpa dig mer än att tipsa om http://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/ där det finns gratisprogram för dessa beräkningar.
1 svar · 2,4k läst
FredrikR
FredrikR: Det var iaf vad jag kom fram till när jag började räkna på mitt garagebygge :)
6 svar · 1,8k läst
M
Mats: Lite bilder är ju alltid till en stor hjälp
5 svar · 2,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: När jag ska börja inreda garaget i vår så blir det precis som tidigare talare skrev. Väven på väggarna kommer jag iofs att hoppa över, jag tycker det är snyggare med helt släta väggar.
2 svar · 3,1k läst
K
knutknop: Jag frågade som sagt försäkringsbolaget och fick följande svar: ------------- Det räcker med enkelgips och 95 mm stenullsisolering, men ska du bygga en egen bostad ska det mellan bostäder vara en 60 min brandcell (dubbelgips med 95 mm stenullsisolering). Ska du bara inreda ett extra rum räcker det med 30 min brandcell (enkelgips och 95 mm stenullsisolering) men jag rekommenderar att göra
18 svar · 25,6k läst
V8dc
V8dc: Sorry för sent svar.. Det är svårt att förklara, men vedboden är någon gång i tiden tillbyggd. Det ser man bland annat i och med att väggen mot garagedelen är lockpanel. Alltså samma panel som ytterväggarna. Det är gjutet en mur "under" väggarna på vedbodsdelen. Golvet ser mera grovt ut än all annan gjutning. Man ser bland annat att det sticker upp någon antydan till sten på
2 svar · 2,4k läst
L
LinaoMarkus: Kolla med lövångerbygg - ni är ju nästan grannar!
5 svar · 5,7k läst
L
LinaoMarkus: 6 m är lite. Speciellt om du ska ha stolpar i mitten åxå (Jag har prexis skickat ansökan om att ändra mitt bygglov från 6,40 till 6,70 utvändigt.)
2 svar · 11,3k läst
·
F
fialottabus: Hmm, har försökt läsa på. Det är uppenbart att det var alltför länge sedan senast ... Alltså lagtexten kan tolkas som att ett skärmtak får placeras fristående men endast i samband med altan, balkong etc. Man kan göra då troligen bygga en altan mitt på gräsmattan med ett skärmtak över. Det finns rättsfall som visar att ett skärmtak som inte använts vid altan/balkong/uteplats
80 svar · 55,1k läst
A
A-Man_08: Jag har dessa till salu om någon är intresserad dom är gamla men det är ett jävla tryck :) http://www.hifikit.se/prodpixsmall/ac_160.jpg
16 svar · 8,6k läst
A
AquaCobra: [citat] Tackar för tipset. Är det någon som har bilder eller material (ritningar) på andra typer av friggebodar än de i länken.
7 svar · 4,3k läst
·
Apprentice
Apprentice: Har aldrig läst på om spåntak tidigare, så jag passade på idag. Mycket spännande. Tror dock stockpanel duger till väggarna. ;)
4 svar · 2,6k läst
viltfjall
viltfjall: Saker man bör veta för att kunna ge ett svar: - skall kiosken kunna användas på vinter/vår/höst? - Finns chans till inbrott, galler, förstärkt dörr etc? Får ni bygglov, begränsat bygglov, salutillstånd etc? Eller utnyttjar ni någons mark? Finns det utrymme för fler byggnader? Även bygglovsfria? - skall ni sälja korv, hamburgare etc? Vad har i så fall kommunens livsmedelsenhet
2 svar · 4,0k läst
R
robsarve: Är du i garaget varje dag och jobbar? Då hade jag nog kört på radiatorer och kulvert från huset. Men det blir en hel del värmeläckage i en sån och vi pratar en del pengar. I Kalmar har du ju östersjöklimat, så är du i garaget bara då och då så hade jag istället valt en luft/luft VP som normalt står på 12-15 grader och som snabbt kan höja till trevligare arbetstemp. Utan att
7 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.