Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Hej, jag har några frågor om isolering och diffusionsspärr iom. att jag bygger en friggebod samt ska bygga ett garage iår.
Jag fick rådet till friggeboden av en byggare som farsan kände att inte använda åldersbeständig plast innanför isoleringen utan använda vanlig svart vindpapp istället.
Men jag förstår inte redigt varför, om jag fattat farsan rätt så är det för att om man har plast så kan det bildas kondens på plasten, vilket det inte kan på vindpapp.
Är lite osäker på dock om det bildas kondens på insidan av plasten om det är kallt ute & man har uppvärmt invändigt, det bör väll bildas på utsidan isåfall och då hamnar det ju vid isoleringen och gör inget?
Eftersom jag ska bygga garage senare iår också så är det bäst att jag reder ut detta nu.
Där ska jag använda mig av gipsskivor invändigt, kan jag då sätta isolering mellan reglarna och sedan plast utanpå, och sedan sätta gipsskivan direkt mot plasten, eller måste det vara luft imellan
Nu till en annan fråga, min morbror berätta om när han byggde ut sitt hus, att dom la isolering först lodrätt mellan reglarna och sedan spikade på nya utanpåliggande horisontella reglar och la isolering horisontellt imellan, så att isoleringen och reglarna bildar ett rutmönster. Han sa att kylan kryper längs med reglarna mellan isolering & reglar, och om då isoleringen ligger tvärs över varann så tar man därmed bort krypvägarna.. (hoppas ni förstår!)
hur pass stor mening är det med att göra på detta vis?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
MVH Patrik
Jag fick rådet till friggeboden av en byggare som farsan kände att inte använda åldersbeständig plast innanför isoleringen utan använda vanlig svart vindpapp istället.
Men jag förstår inte redigt varför, om jag fattat farsan rätt så är det för att om man har plast så kan det bildas kondens på plasten, vilket det inte kan på vindpapp.
Är lite osäker på dock om det bildas kondens på insidan av plasten om det är kallt ute & man har uppvärmt invändigt, det bör väll bildas på utsidan isåfall och då hamnar det ju vid isoleringen och gör inget?
Eftersom jag ska bygga garage senare iår också så är det bäst att jag reder ut detta nu.
Där ska jag använda mig av gipsskivor invändigt, kan jag då sätta isolering mellan reglarna och sedan plast utanpå, och sedan sätta gipsskivan direkt mot plasten, eller måste det vara luft imellan
Nu till en annan fråga, min morbror berätta om när han byggde ut sitt hus, att dom la isolering först lodrätt mellan reglarna och sedan spikade på nya utanpåliggande horisontella reglar och la isolering horisontellt imellan, så att isoleringen och reglarna bildar ett rutmönster. Han sa att kylan kryper längs med reglarna mellan isolering & reglar, och om då isoleringen ligger tvärs över varann så tar man därmed bort krypvägarna.. (hoppas ni förstår!)
hur pass stor mening är det med att göra på detta vis?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
MVH Patrik
Om friggeboden, garaget kommer stå ouppvärmt så ska du använda papp som byggaren säger. Men plaerar du att ha det uppvärmt året runt är det bättre med plast. Så det beror på förutsättningarna och ofta kan garage eller friggebodar (i alla fall med åren) bli stående utan värme.
Din morbror har också rätt. Reglar har mycket sämre u-värde än isolering. Jag har tex regelverk av 145 och på innsidan liggande 45 och på utsidan liggande 70 reglar med isso lodrätt mellan
Din morbror har också rätt. Reglar har mycket sämre u-värde än isolering. Jag har tex regelverk av 145 och på innsidan liggande 45 och på utsidan liggande 70 reglar med isso lodrätt mellan
Det din morbror pratar om är som det kallas en Köldbrygga. Man vet ju hur det kan bli när man tar ut en flaska ur kylskåpet. Kondens på den. Samma kan det bli på reglarna om man inte lägger en regel ner, så man inte bygger denna brygga för kylan. Som ovan säger om friggebod stämmer. Du ska ha plast om du ska ha det uppvärmt året om. Annars kan du få fukt på insidan av plasten. En liten fråga: Har du tänkt på att använda ekofiber? Hade
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
tack för svar!
vad är ekofiber?
på friggeboden har jag 70mm reglar i väggen just nu, skulle kunna lägga liggande 45mm reglar invändigt och sedan isolering där och sedan plast utanpå, MEN hur gör jag sedan när jag ska spika på innerpanel (bastupanel i tak & pärlspont på väggarna hade jag tänkt), måste jag har någon slags "läkt" som skapar luftficka mellan plasten och panelen, eller gips om man väljer det?
garaget har jag inte planerat så mycket än, men vad är lämpligt för regeltjocklek till ett stort garage på nästan 100 kvadrat, hade kanske tänkt mig 145mm reglar i väggarna, skulle sedan kunna tilläggsisolera dessa 45mm på insidan åtminstone
vad händer om man har vindpapp och värmer upp utrymmet i en månad på vintern?
vad är ekofiber?
på friggeboden har jag 70mm reglar i väggen just nu, skulle kunna lägga liggande 45mm reglar invändigt och sedan isolering där och sedan plast utanpå, MEN hur gör jag sedan när jag ska spika på innerpanel (bastupanel i tak & pärlspont på väggarna hade jag tänkt), måste jag har någon slags "läkt" som skapar luftficka mellan plasten och panelen, eller gips om man väljer det?
garaget har jag inte planerat så mycket än, men vad är lämpligt för regeltjocklek till ett stort garage på nästan 100 kvadrat, hade kanske tänkt mig 145mm reglar i väggarna, skulle sedan kunna tilläggsisolera dessa 45mm på insidan åtminstone
vad händer om man har vindpapp och värmer upp utrymmet i en månad på vintern?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
jag tänkte på det oxå om man kunde lägga plast/vindpappen imellan isoleringen, MEN om man sedan lägger panel eller gips direkt mot reglarna&isoleringen så kan det väll bildas fukt i 45mm isoleringen också? eller blir det så pass lite där?
det är väll så att fukten bildas där varmt & kallt möts? och det borde vara längre ut i väggen?
jag har ju träpanel på utsidan av husen, där har jag vindVÄV och sedan 21mm "läkt" för att skapa en luftspalt, för att panelen ska kunna torka bakåt men den blir ju samtidigt fuktig av regn osv.
vore kanon om det inte behövdes någon spalt på insidan då det hela tiden tar utrymme ju tjockare väggar man bygger..
hoppas ni förstår vad jag menar! tack för all hjälp!
MVH
det är väll så att fukten bildas där varmt & kallt möts? och det borde vara längre ut i väggen?
jag har ju träpanel på utsidan av husen, där har jag vindVÄV och sedan 21mm "läkt" för att skapa en luftspalt, för att panelen ska kunna torka bakåt men den blir ju samtidigt fuktig av regn osv.
vore kanon om det inte behövdes någon spalt på insidan då det hela tiden tar utrymme ju tjockare väggar man bygger..
hoppas ni förstår vad jag menar! tack för all hjälp!
MVH
Luft spalt behöver du inte in i rummet. På med plasten på reglarna och sen på med panel eller gips. Plasten ska vara så långt in i rummet som möjligt. Lägga på en 45mm kan du göra utan problem. Då har du något att spika din panel och sen skadar det inte med lite tjockare väggar, än bara 70mm. Lycka till
Immobil. Snälla ge folket (patrikarlsson) rätt råd. Här ska man väl ge råd om olika saker om man är kunnig?
Immobil. Vart tog din inlägg om 70 plast 45 regel vägen? Vad då 20 mm.?Kan ni göra som ni vill?
Enkelt min vän.Träig snickare skrev:
När man isolerar med mineralull kan man montera plasten 1/3 in i isoleringen på den varma sidan. I detta fallet var det 45 mm på insidan och 70 på utsidan. För att det skulle vara reglementsenligt borde den yttre isoleringen ha varit 90 mm. 90 - 70 = 20. När det då, är frågan om en Friggebod tyckte jag att det inte spelade så stor roll att dessa 20 mm fattades.
Kanske har jag fel, vad vet jag?
Nä, det tror jag inte.
Immobil. Skrev du inte 70 plast 45 ?
Jo men han menade att han inte trodde det skulle göra något om det var 20mm mindre på utsidan alltså 70+20=90 och sedan plast sedan 45 isso.Då blir resonemanget med 1/3 rätt. Perssonligen skulle jag inte chansat på en sådan lösning då jag tror den kan vara dömd att misslyckas
Sen patriklarsson, kan du fundera på hur du tänkt använda friggan.
Ska det inte lagas mat och duschas så blir det inte så mycket fukt som det blir i bostadshus. Kommer någon/några bo där blir det en del fukt ifrån utandningsluften, typ en liter/ dygn och person. http://www-v2.sp.se/energy/ffi/boende_fukt.asp
Men till saken, skapas det ingen eller väldigt lite fukt, så gör ett difftätt skikt ingen nytta ändå.
Så vindpapp i väggen så att nordanvinden inte kan blåsa bort den goa värmen och sen en PAX utsugsfläkt, att slå på vid behov, kan säkert hålla bodan frisk.
Jag satt ingen plast i friggan, utifrån dessa tankar.
Ska det inte lagas mat och duschas så blir det inte så mycket fukt som det blir i bostadshus. Kommer någon/några bo där blir det en del fukt ifrån utandningsluften, typ en liter/ dygn och person. http://www-v2.sp.se/energy/ffi/boende_fukt.asp
Men till saken, skapas det ingen eller väldigt lite fukt, så gör ett difftätt skikt ingen nytta ändå.
Så vindpapp i väggen så att nordanvinden inte kan blåsa bort den goa värmen och sen en PAX utsugsfläkt, att slå på vid behov, kan säkert hålla bodan frisk.
Jag satt ingen plast i friggan, utifrån dessa tankar.
Skippa plasten om du ska ha det ouppvärmt. Skapar bara merjobb och det kommer heller inte fylla någon funktion i konstruktionen om du har vindpapp bakom fasaden. Temperaturen kommer vara följsam i friggeboden som ute klimatet så därför skapas det heller ingen kondens som kan vara påfrestning för isolering och reglar. Har du det uppvärmt men ingen plast kommer det inte dröja långt till att du kan göra svampstuvning med innehållet i väggarna.