Har nu fyllt upp med bärlag och makadam och allt är i rätt nivå. I helgen skall det spikas form, betongplattan skall vara 200mm tjock - Visst är det smidigast om jag spetsar 45x70 reglar och slår ner runt om och sedan skruvar på hyvlade bjälkar 220x40 runt om dikt ann snöret. Det måste vara det smidigaste väl? Vill inte använda "betong L".

Tuffelust skrev:
Vill inte använda "betong L".
Varför inte?

Finns billigare alternativ än 45x200, men visst, det är smidigt att inte behöva staga så förtvivlat mycket. Dock skulle jag motsträva åxå och inte enbart lita på att reglarna håller emot.

Håller med föregående: Varför inte L-element? Smidigt plus isolering.

Först ut så antar jag att du inte vill använda L-stöd för att det kostar pengar. Skall du bara ha en platta till en carport tex så duger det ju fint med bara grus i botten och så en fomr och lite armering.

Varför du vill göra den 200 tjock antar jag hänger ihop med tunga maskiner eller något sådant.

Absolut smidigaste är väll formplyfa som du skruvar i den fomr du vill ha det och sedan armerar innuti och stagar utvändigt och så motfyller runtom så kommer du billigare undan än med hyvlad 45x220.

Sen är det väll bara att tippa i betongen. Billigt blir det iaf.

tips, mura 30 cm leca block runt om och 20cm (10 cm lägre) vid infart. sätt dem i 5 cm betong.
-Men det finns väl en anledning till att du vill bara ha en form? hör med en snickare/ bonne och låna lite gammalt formvirke? billligt!

blackadder skrev:
Är det någon som har använt det här?

[länk]

verkar ju väldigt lättjobbat.
Jag köpte deras element till grunden. Funkade kanon!

Finns lite bilder här

RRLasse skrev:
Jag köpte deras element till grunden. Funkade kanon!

Finns lite bilder här
Orkar du berätta vilken typ och pris (per meter eller liknande)

Mikael_L
Tuffelust skrev:
Har nu fyllt upp med bärlag och makadam och allt är i rätt nivå. I helgen skall det spikas form, betongplattan skall vara 200mm tjock - Visst är det smidigast om jag spetsar 45x70 reglar och slår ner runt om och sedan skruvar på hyvlade bjälkar 220x40 runt om dikt ann snöret. Det måste vara det smidigaste väl? Vill inte använda "betong L".
Varför 200mm platta? Hur tunga grejer ska du köra upp. Det är inte många privatpersoner som äger stridsvagnar ... :D
Hur tänker du armera plattan?

Men slå du ner 45x70 reglar i cc 60-120 nånting, beroende på vad du sen gör formen med.
Sen sätter du formplyfa, formvirke t.ex..
Slutligen sätter du snedsträvor mot dina reglar ev mellan också. Eller motfyll med makadam på utsidan.

"jag spetsar 45x70 reglar och slår ner runt om och sedan skruvar på hyvlade bjälkar 220x40 runt om dikt ann snöret"
Jag skulle hellre regla tätare och sen använda tunnare och billigare material än 220x45.

LinaoMarkus skrev:
Orkar du berätta vilken typ och pris (per meter eller liknande)
Köpte deras "Garagepaket".
Fick då allt som behövs från att marken är klar till det är dax att fylla på med betong.
Storleken på garagplattan är 72 m2 och det kostade ca: 32tkr.
Då var mina kantelemenet för en syll som är 145 bred och jag fick det hemkört.

RRLasse skrev:
Köpte deras "Garagepaket".
Fick då allt som behövs från att marken är klar till det är dax att fylla på med betong.
Storleken på garagplattan är 72 m2 och det kostade ca: 32tkr.
Då var mina kantelemenet för en syll som är 145 bred och jag fick det hemkört.
Ok. Jag ringde dem vid ett tillfälle, men de verkade då bara vilja sälja just sådana kitt. Jag ville bara ha en kantbalk utan att behöva formsätta och ungefär där dog diskussionen.

Tack för alla svar,har kanske varit lite otydlig? Att jag inte vill ha l block är f ör att det väger så jäv*/gt. Hur som helst så har jag köpt virke, dock ett himmla jobb att slå ner 45*70 i den frusna marken. "Paddan" jag körde med var inte speciellt smidig så det paddades lite utanför snöret åxå-*suck* detta resulterar i att jag måste slå igenom ett packat bärlager med o,50 sten åxå. Knappt hårt ...
Tipset med snedsträvor är med i beräkningarna nu (tack). Anledningen till att det är 200 i kanterna är för att leca skall stå där 2100 högt sedan tackstolar på det och höloft, så lite tyngd blir det. Övriga plattan är 100 tjock - enligt proffs så skall det va så... hur som helst så är det så nu iallafall. Mitt stora problem nu är bara hur det satans reglarna skall komma i jorden??? Ska prova med ett spett i eftermiddag.

jag hade formvirke samt 45*70 stöttor som detta spikades i. hade även en sträva i var stötta som satt emot olika föremål såsom stenblock, träd eller mer stöttor. Man vill ju inte att 7½ kbm betong ska välla ut direkt.
körde principen snöre->gräva->fiberduk->stöttor->grus->stampa->form->armera->betong :)

stöttorna satte jag så pass tätt att det kändes säkert. formvirket var ungefär som ditt om jag inte minns helt fel.

Nån skrev 32tkr för L-element o sånt... för 32 tkr hade jag i princip hela garaget klart... dock bara 48 kvm

Tack för alla bra svar, har nu snart fått ner hela formen, fick ner mina tillspetsade 45*70 reglar- lämpligt med 100cm imellan? Svaret gällande sridsvagnar så är det inte det såklart, men det skall muras med leca på balken och 200mm tjock kan då vara rätt så lämpligt kan jag tycka.
Men nu är det nya problem:
Ska gå in med vatten under plattan och sedan sticka upp den, frostsäkert djup är 600mm under jord säger hantverkarna, det har jag gjort. Nu är det så att jag måste ha en delning på slangen alltså en "Y"koppling då jag ska dra in vatten i närliggande byggnad. "Y" kopplingen får inte grävas ner? Hur i h-te skall jag undvika att det inte fryser i kopplingen? Isolering? Funkar det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.