Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
AquaCobra: Jag skulle varmt rekomendera att du kollar in Google Sketchup, vilket är ett grattis program för att rita i 3D. Inlärnings nivån är mycket låg och programmet lyfter fram din kreativitet genom att vara mycket lätt bearbetat. Jag ritade själv upp vårt nybyggda hus och planerade planlösningen och köksinredning innan vår entreprenör fått börja. Även om detta är ett lowtech program i
mange 82: min ka kommer och ska titta han trodde det skulle räcka att fortsätta med ett lager gips på väggen" från vind upp till nock" eftersom jag har 1 lager i garagetaket+ isolering. men vi får se när han kikat på det.
Immobil: Mig veterligen är det bestämmelserna som kom -08 som gäller: http://sv.wikipedia.org/wiki/Friggebod
magnusrx7: Jag gjorde allt jobb själv på min platta (78m2) Köpte allt material på Edvardsson bygg (Skärstad). Det kostade drygt 22´ levererat. L-stöd, hörn, dubbla 100mm isolering, armeringsnät, stöd, armeringsjärn. Lånade avvägningsinstrument, paddade ordentligt, måttade upp och satte ihop det. En kompis var med när vi gjöt. Ca 45´inkl betong. Inte så svårt alls. Jag hade aldrig gjort
Mats: vindpapp är lite ute ja ;) Däremot finns det moderna vinddukar som är som goretex, de är inte dumma alls utan är väldigt lätta att häfta upp och vips så var det vind och vattentätt :)
bastubyggarn: Ytterligare ett tips, jag hittade kant element på blocket 300mm, körde bara 100mm isolering i plattan (budget jag vet) sen murade jag 9*19*59 cm leca runt som jag la syllen på då får man en bra sockel i garaget som inte suger som trä eller gips + perfekt om man ska ha klinker med klinker sockel i framtiden, sen lät jag ytterpanel gå förbi lecan utvändigt om du förstår hur jag menar?
bastubyggarn: kolla takstolsfabriken.se de va kanon bra när jag byggde mitt garage! jag hade 7.5 metersstolar (2006) och de sa att vi skulle vara fyra personer för att ta emot dom och jag hade inte lust att köpa till att de skulle levereras med kranbil, men när de kom så var chaffisen schysst och sa att de alltid har kranbil så han lyfte gratis!!
bastubyggarn: Hade kört gipsen direkt i takstolarna, (hyr gipslyft ) sen glesat tvärsemot och sedan panel! vet ju inte hur du tänkt med isolering av tak /vind och eventuellt framtida inbyggnad av carport, kanske isåfall är lika bra att kör byggplasy först på takstolarna så du får diff tätt, för det är väl undertak vi diskuterar:-)?
Tuffelust: Hej. Behöver akut hjälp med en sak. Håller på där hemma och gjuta en platta till ett häststall, hålet är grävt och utsättningen är klar. Har börjat fylla på med 0-50 sten dock ej "paddat" det än, mitt problem är= när skall avloppsröret "bakas" in? Ovapå det paddade 0-50 bädden - och sedan igenom den upphöjda bädden i mitten(makadam) och sedan upp mellan armeringen??' Eller
patriklarsson: hej & tack för svaret! måste nog förklara konstruktionen lite mer, masoniten är tänkt att ligga direkt på takstolarna, som skydd för isoleringen som kommer ligga under, helt enkelt för att slippa ha isoleringen direkt mot råsponten. uppepå masoniten ligger en 28mm "läkt" längs/över takstolarna, och sedan ligger råspont åt andra hållet och takpapp på som vanligt.. detta för att
blackadder: råhuggen stentrappa med snidat träräcke på är ju väldigt fint om du frågar mig.....
FredrikR: Är det typ inte förbjudet med 'öppen låga värmekälla' i garage?
grävaren: Mycket klokt, du kommer inte att ångra köpet av portautomatik.
Zombocom: Tjena Har idag en 11kvm stor carport med intil liggande förråd, jag har planer på att sno en bit av carporten för att bygga ut mitt föråd, men sprang på lite tankar.. Hur göra grunden på den ny byggda delen?.. carporten är ju idag av asfallt, jag har inte tänkt att gjuta en grund utan snarare snickra upp den , kanske på leka eller liknande.. men behöver tips.. nån som gjort nått
Mikael_L: Jag vet inte om några generella krav på lutning åt något speciellt håll på en brunnslös garageplatta, men detta behöver givetvis inte betyda att det inte finns något... :o I husAMA finns det några olika krav angivna för plattans släthet, men som samtidigt medger att lutningen kan bli "fel" (eg åt vilket håll som helst). Jag misstänker att om man har krav på fall, så bör man nog
Iloper: Hej! Jag sitter med ett delvis felkonstruerat garegetak som jag gärna skulle vilja isolera lite. Konstruktionen enligt den bifogade skissen är följande: Från ovan: Korrugerad plåt med ca 3 graders lutning, byggplast direkt under, utan mellanlägg, takbjälkar tvärs fallriktningen ca 170x45mm. Konstruktionen är lite galen eftersom plåten med överlappning inte riktigt klarar så låg
Xiter: Intressant att möjligheten finns att avfukta med luftvärmepumpen. Hur funkar det?
fifo115: Ja själklart tänkte jag vänta till våren, men att det skulle vara 10 grader visste jag inte. Då väntar jag extra länge, tack för tipset.
Hobbit: Svårt att ge något exakt svar när du inte berättar om storlek på garage och material dimension virke eller leca. Inte heller vet vi om du tänkte bygga själv eller leja bort jobbet. Så jag kan bara ge dig följande råd : - Bestämm dig vilken dimension väägblocken ska ha 145x45 eller hellre 175x45 - Bestämm dig om du ska ha isolerad eller oisolerad vägg - Bestämm dig vilken dimension
shelby67: kolla denna http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Mikael_L: Om det mest handlar om att skydda väggarna, skulle man inte kunna gjuta upp en liten kant, en hålkäl, närmast väggen bara? Använda finbetong, murbruk B, eller husfix eller nåt liknande ...? Kan det va nåt Det ska väl rengöras, kanske skrapas eller primas först, för vidhäftningens skull.
pipewelder: [citat] Tell me about it !! Jag la Biltemas klinkers i pannhuset i höstas, underlaget var lite berg- och dalbana men jag tänkte att det skulle duga. När jag sen gick över med ett knivskaft och knackade lät det ungefär....klick klick klick klock klock klick klick klock klock. Inte bra med andra ord. Får se hur många som går sönder när jag ska in med pannan och då blir det väl att byta
kvist86: okej. funderade på en fyrkantsbalk på 300*200*8 mm, det borde räcka tycker ja. eller någon som har något bra förslag?
bjernler: jag förstår inte varför ni reser hela stommen på en gång... Själv byggde jag mina väggar "liggandes" på plattan. dvs slog ihop reglar, häftade vindpapp, på med panel+läkt. till och med hammarbandet slogs på plats. bara man korsmäter innan panel kommer på plats så blir det rakt och fint. använde mig av ett antal bekanta och reste väggarna och slog ihopa dessa. Borrade sedan ner
jenfor: Vårt golv är hyfsat plant men jag tror nog ändå att det blir vanlig fix.
Havsbaden: Jag undrar vad man brukar ha mellan gaveln av leca och råsponten? Är det syllpapp? Ska man spika den?
Beppo: Svårt att säga. Själva stommen tar väll ca 1 vecka om det inte är konstigheterutan bara en fyrkant. Skjuta på ett tak på det borde gå på en dag och så nästa på att läkta och lägga pannor samt vindskivor fast då räknar jag på 2 man utan komplikationer. Panelen borde också gå på någon vecka på 2 man så vad är vi uppe i då? 200timmar typ. Sedan är det ju isoleringen.