Mikael_L skrev:
Men kan inte någon annan också berätta att det räcker med endast gipsskivor på insidan för att uppnå tillräcklig stabilitet! Patrik tror mig inte...
Eller om du tror att jag har fel, så berätta gärna det med ... :)
Jag tror du har rätt, men om man kan få till en bra "extra försäkring" för några hundra spänn, så är jag inte dumsnål, dessutom är det en lösning med metallband som går väldigt fort att fästa upp, några minuter per band, totalt ett 10-tal = snabbt gjort.

Helt rätt tänkt, delvis. Om den extra bärlinan ska utgöra avväxling för takstolar över dörrar och fönster så måste takstolarna vara långa nog att ligga på bärlinan. Jag skulle annars designa takstolarna så underramen slutar i liv med de stående reglarnas utsida. Men jag antar att det andra också fungerar bra.
En annan sak, man bör kanske räkna på förbanden, dessa 3 kraftigare skruvar, att de håller för takstolsbelastningen, så t.ex. inte trät splittras
Om du inte behöver avväxling för takstolar över fönster/dörrar, tror jag att bärlinan strängt taget är onödig. Jag tror inte den tillför annat än mer jobb och kostnad.
Jag tror inte jag behöver någon extra bärlina heller, så det skippar jag, men tack för förklaringen!

Nackdelen är då att du får 140mm på en del ställen och 145 på andra, det kommer knappast underlätta för dig då du ska sätta panelen. ;)
Jag tänkte sätta 21mm spikläkt på 145an & 28mm på 140an, då blir de 166 vs. 168mm jag tror inte man kan se att det skiljer 2mm och jag kom över en billig planhyvel förra året som jag kan ta till & plana 28orna till 26 om jag vill... så det löser sig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.