Funderar på att bygga denna bod och inreda den som vedeldad bastu.

Någon med erfarenhet av denna bod?

Några funderingar under planeringen:

Är det inte dumt att spika golvträt direkt på bärlinorna och bjälkarna, för att sedan resa och fästa
väggarnas regelverk i bjälklaget genom trägolvet?

Det blir ju inte lätt om man skulle behöva byta golvet någon gång?
Skulle kännas bättre om man kunde lägga golvet när väggar och tak är färdiga.

Om golvet ska isoleras, kan man spika brädor som stöd för blindbotten, direkt under bjälkarna och ställa dessa direkt på lecablocken med syllisolering under?

Res väggarna innan du lägger golvet.

Visst kan du spika brädor som stöd för blindbotten. Lägg asfaboard på stöden och sedan isolering.

Syll- eller takpapp funkar bra som mellanlägg.

Det är väl ett s.k. plattformsbygge de beskriver, när man bygger golvet först och sedan reser väggarna på dem. Metoden har både för- och nackdelar. Fördelarna är tex att du får en bra, plan yta att spika ihop väggstommarna på och det är lättare att resa väggarna. Nackdelarna är tex att man får vara nervös för regn och, som du påpekade, det är svårare att bryta upp golvet om man skulle vilja göra det.
Men visst går det bra att lägga golvet sist. Tänk då på att du behöver ha kortlingar mellan golvreglarna närmast väggarna.

Ska du lägga isolering mellan golvreglarna rekommenderas trossbottenboard som botten.

Ska man använda tryckt virke till bjälklaget, eller är det bara onödiga pengar?

Ska stå på 19 cm höga lecablock.

Redigerat:
Ligger den inte direkt på marken kan du lägga pengarna på annat.

Kan man bygga som följande, innefrån och ut:

Bastupanel
Liggande spikreglar 21x45 cc600
Stående reglar 45x70, med 70 mm isolering imellan.
Vindpapp
Stående lockpanel

Ske väll inte behövas någon distans mellan vindpappen och de liggande spikreglarna
och imellan spikreglarna och isoleringen bakom bastupanelen?

Och det behövs väll inte vindpapp bakom bastupanelen också?

HawkEye skrev:
Kan man bygga som följande, innefrån och ut:

Bastupanel
Stående reglar 45x70, med 70 mm isolering imellan.
Vindpapp
Stående lockpanel

Och det behövs väll inte vindpapp bakom bastupanelen också?
Bakom bastupanelen skulle jag iallfall sätte en värmetålig folie som skyddar konstruktionen i väggen mot den höga fukthalten i bastuluften som annars kommer leta sig ut i väggen och kondenseras där. Sen skulle jag nog valt 45*45 reglar för spikningen och stoppat i ett lager isolering till där.

Även om frågor och svar på beijer säger nått annat om fukthalten i bastun:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=24346
"Bastun är ett mycket torrt utrymme, även när du kastar bad."

Det tycker jag personligen känns konstigt för kör med ganska hög luftfuktighet och hög temperatur så måste det ju ge problem om detta kommer ut i den svalare väggen.

Redigerat:
ClasseClas
ClasseClas skrev:
Jag föreslår att du använder masonite/board som fuktspärr bakom panelen och dessutom ser till att panelen är luftad. Här är mitt bud på konstruktion som även bidrar till vertikalluftning bakom panelen:
[länk]
[länk]

Denna konstruktion är inte diffusionstät och fungerar bra i en bastustuga speciellt om den är kallställd mesta av tiden.
Är det vanlig board eller den något dyrare oljebehandlade man ska ha?

ClasseClas
När jag byggde bastu i huset så använde jag vanlig byggmaxboard, ej oljehärdad. På landet vet jag inte hur det ser ut bakom panelen, men den dagen det blir aktuellt så kommer jag att köra med masonite, alltså oljehärdad board. Riktig oljehärdad board av typen masonite går att använda som ytmtrl till ytterdörrar och tom som yttertaksbeklädnad, så den den duger långt för den här användningen vi pratar om här.

Mikael_L
HawkEye skrev:
Är det inte dumt att spika golvträt direkt på bärlinorna och bjälkarna, för att sedan resa och fästa
väggarnas regelverk i bjälklaget genom trägolvet
Precis så gjorde jag med friggan.

Det funkade väl helt ok, men jag vet inte om jag direkt skulle rekommendera det eller göra så ifall jag gjorde om det idag.
En nackdel var definitivt att golvet och isoleringen ligger farofyllt exponerat för väder en ganska lång tid. Jag hade lyckligtvis stabilt väder just då.

Tänkte jag skulle ha en annan placering på dörrar och fönster.

Är det noga med takstolarnas placering?

Måste man ha stöd med stående regel precis just under takstolarna?
Undvika dörrar och fönster under takstolarna?

Du kan i princip placera fönster och dörrar var du vill. Det är inte nödvändigt att takstolarna hamnar exakt på en stående regel. Takstolarna ställer du ju på hammarbandet ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarband ).

Mikael_L
Du bör lägga in en avväxling under takstolen ifall den inte står ovanpå en lodrät regel.

Dvs en planka/regel på högkant under hammarbandet. Ungefär som bilden visar.

Mest bärighet i plankan erhåller du om den är hög (dvs en bred planka). Så t.ex. en 34x145 är starkare än en 45x95 kanske tom starkare än en 45x120.

Räcker vindskyddsfolie som skydd för att undvika möss och annat tar sig in i isoleringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.