Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
FredrikR: Du vill nog ha plast där du skrivit 'plast eller papp'. Min garagevägg ser ut som följande: Panel och lockläkt 145x22 - 16x45 Spikregel 28x70 och 28x60 (beroende på vad handlarn haft hemma) Stomme 145x45 med 145 isolering Diffusionplast OSB skiva Gipsskiva.
sirbo: Själv har jag haft samma förutsättningar dock med 44 m2 samt brunn med fall. 20 cm isolering 36+moms 30 cm 42 + moms. Det ger dryga tusingen ink moms per m2 och jag ser det som ett riktigt bra pris i stockholm. Jag hade dragit vatten el och avlopp in under plattan. För tre dagar sedan. 2 man vägde av det sista och satte formen, armeringen och förstärkte med vinkeljärn första dagen. Andra
imported_Byggaren: Ett litet tips innan du börjar lyfta: plocka ur fönsterbågar och dörrblad. Då slipper du få glasen krossade och dörrbladen blir heller inte belastade. _______________ Byggaren
MaZtoR: Tänk på att de flesta vanliga skruvhål är större än vanliga nitar. Men det finns stora nitar att köpa.
kamy: [citat] Japp, vi hade en jättehäftig linbana på landet när jag var liten. En stålvajer sattes upp mellan två träd. Startändan högre än slutstationen. Sen hängde vi en gunga i ett block på vajern. Starten var från en liten kulle. Vajern ska inte vara helt spänd eftersom man inte vill braka in i trädet i full fart. Om den slackar (lite lagom) får man lite uppförsbacke precis i
Niteowl: Har fått pris på carport 4,5x7,5 samt förråd 4,5x4,5 med isolerad betongplatta under båda för 120k.
Rem: Jag tror inte vi kan få bygglov. Vår "sommarstuga" ligger i ett område där planen är 70+25 m2 tror jag. Vi har redan 140 pga. gammal byggnation innan planen sattes, så bygglov är nog inte att tänka på. Som det ser ut just nu kommer jag låta en snickare bygga den precis som jag vill ha den och det kommer i alla fall inte att bli dyrare än att köpa färdigt så det verkar lösa sig
magic_gbg: Man behöver ju inte ha ett "golv" vi en vedbod du kan likaväl lägga lite makadam och lägga lastpallar uppe på och vips så har du ett bra ventilerat golv. Så har jag det. och det funkar fin fint.
de.zoega: Jag vet förståss att dom också säljs på byggvaruhus, men utbudet är mer begränsat där..
tdacke: [citat] Jag har sedan flera år bestämt mig för en 2 pelarlyft för jag ser enbart fördelar med dem: *De tar mindre plats en 4 pelar lyft *Det är utrymme både framför och bakom men framförallt UNDER!! Man kan alltså bygga avgassystem eller svetsa helt öppet. Det ända nackdelen med de är att ifall man ska svetsa trösklar så är det svårt att komma åt generellt men annars bara
Mats: alternativt sätter man en extra 45X70 inne i hörnet så har man nått att fästa i :)
halloy: [citat] Det var ju därför jag frågade om det räckte med att sätta dit reglar i hörnen invändigt och skruva fast timret i dessa...
PappasHammare: Edit: 2010-07-05 Tyvärr har vi stängt bloggen och därmed har bilderna försvunnit. Beklagar.
magentis: Ska ju bygga ny verkstad nu, å det första som går bort till arbetsbänken är stål å plåt, då jag vill ha en "tyst" bänk att jobba på. Stålskiva å stålkonstruktion, det blir det till svetsbordet, som ska stå "mitt på golvet". Till arbetsbänken, vilken ska gå i vinkel utifrån ett hörn, blit det regel 45x45 (ben å ram) 28x70 (regel mot vägg), slätspont ev råspont 28x95 som
magentis: [citat] Inte en spänn över 20000 sek sa han. Transportkostnade av material kan ev vara det som får det att gå över dom nämda 15000 sek . Byggtid 2-4 dagar, om du undrar... magentis.
byyga8hus: Hej! Jag skall isolera taket (ej till taknock) på mitt garage. Jag tänkte ventilera vinden via ventiler i gavlarna. Måste jag ventilera även vid takfot, eller kan jag fylla på med isolering mot råsponten (under takpannorna)? //Johan
AndersoEmilie: Men gud så dumt, kanske ju vara bra att dela med sig av lite mer info! Ja men ungefär 15m2 stort, två liggande fönster uppe vid taket samt ett lite större vid ingången. Det ska vara full "ståhöjd" Ytterdörren ska vara en "vanlig" ytterdörr skulle jag tro, men det kan vi räkna bort. Materialvalet blir nog det absolut billigaste, typ Byggmax. Saknas info? Är inte så erfaren på
Joshua: Hej, Jag ska bygga en friggebod i vår, och funderar på vad jag ska sätta den på. Ett alernativ är så klart vanliga plintar. Jag funderar dock på om det skulle funka att sätta boden på murblock som går hela vägen runt (så att det ser ut som en torpargrund). Lite snyggare och kanske lite enklare? Vad tror ni? Hälsningar Joshua
jenfor: Ja, nivåskillnaden känns betydligt mer oroande än sprickan i sig. Bör kollas upp.
JanMattias: Intressant med flera olika åsikter. Att täta boden är nog inget alternativt just nu då den bara består av panel på reglar. Att täta och sätta upp skivor känns som ett större jobb än jag är beredd att lägga ner nu med alla andra sommarprojekt. Har provat med en stor-version av torrboll. Nu har det inte gett så mycket under resten av våren då det ändå verkar ha varit mycket
Benny_Steen: Jag byggde ihop ett stort Lövånger garage med ett kompis. bra och enkla byggsatser ! Vi var 3 personer , ingen av oss proffs. Det gick mycket fort att få upp väggarna. Tog en dag att resa samtliga väggar. ytterligare en dag för takstolarna , då var hans garaget stort som fasen, kring 90m2 och stort fyrkantigt. Takstolarna var kring 11m långa och krävde kranbil. Sedan innertak av
grungarn: Okej antar då att 40000 är för lite. Men att om man köper grejer begagnat så går det att komma undan med kanske 60-70000. Tack för alla svar:)
fredrikv: Vi ska bygga garage och vi ska låta ett antal byggare lämna anbud. För att buden ska bli någorlunda jämförbara (och garaget ska bli som vi önskar) har jag gjort underlaget nedan. Synpunkter mottages tacksamt. (Både på själva konstruktionen och beskrivningen.) Vad behöver bli tydligare? Är något överspecificerat - behöver byggarna större frihet för att vilja ge anbud? Några delar
kurt: Getingar är ju precis som myror rovdjur, gör man sig av med dem så får man en massa flugor i stället - bara att välja.
mats757: Jag har också gjort allt själv på mitt bygge. Utom att blanda betong. 7x16 meter. 4,2 meter i tak höjd. Har verkligen kört budget. Jag är uppe i 350k nu. Jag räknade på att det skulle stanna under 300....men men. Portarna har jag svetsat ihop själv, fönstren köpt beg. osv... Det bär i väg. Bara elprylar kostade 25000:- Ändå har jag köpt storpack till bra pris. Golvvärme via
lorens: Jag undrar detsamma, någon som har dessa ritningar?