Hej, tänkte höra om man kan använda hålband i metall istället för som jag sett de flesta använder sig av snedstävor i trä för att stadga upp ytterväggar.
Eftersom det, när väggarna är klara, kommer sitta gipsskivor invändigt och träpanel utvändigt, tycker jag det borde räcka för att stadga upp konstruktionen.

Rör sig om ganska stor byggnad ca 100m^2

Skulle vilja sätta hålband på insidan av reglarna innanför gipset om det inte är någon som har någon bra anledning till varför man inte ska göra så istället för trästävor.

Bättre att fråga en gång för mycket än än gång för lite :o

MVH Patrik

• Gilla
Tobih och 2 till
  • Laddar…
En trä sträva tar upp kraften åt båda håll, du behöver mao inte sätta kors.
Kom ihåg att snedsträva i taket också.
Är det väldigt långa väggar utan stagning på insidan så behöver du flera kors i takbjälklaget. Kliv upp på en stege och gunga på konstruktionen, om du törs. När du har stagat gör du lika dant, stor skillnad. Takplåten stagar också mycket.

OM du sätter OSB skivor under gipsen så behöver du inte låta strävan sitta kvar.
Med bara gips... vet inte riktigt. Tänk på att vindlasten blir ganska påtaglig på en stor vägg. Speciellt på en vägg som är lite hög.

Mats

Tack för svar!
Hmm känns som en snedstäva tar upp med kraft i ena riktningen, men du kanske har rätt i att den tar upp i båda :confused:
Jag har funderat över många olika alternativ och inte bestämt hur jag ska bygga än men om jag ska lägga 45x45 eller liknande utanför stående reglar i ytterväggar för att "tilläggsisolera" så bör jag kunna lägga dom snett 45 grader likagärna som att lägga dom horisontellt och därmed alltså få stadgning, ska man då lägga dom "åt samma håll" runt om byggnaden så man får dom åt olika håll på långsidorna/kortsidorna, är det någon vits med det, spelar väll iofs ingen roll byggnadsmässigt blir lika mycket jobb.

Snedstävor i taket blir värre, jag tror jag ska sprutisolera taket nu, det verkar smidigt, och då tyckte leverantören jag skulle lägga läkt CC30 under vindduk på insidan för att stadga upp den, som jag sedan fäster gipset i, då kan jag ju snedlägga dessa från takfot till nock likadant som i väggen, bara jag håller ungefär CC30 (inte lika noga där).
I väggarna blir det nog isolerskivor, då kan jag nämligen bygga igen väggarna och låta taket vara, har inte råd att isolera klart det innan nästa vinter :(

Om du använder en 9 mm utvändig gips skall du inte behöva ha några snedsträvor kvar. De är till för att fungera som vindtätning och vindavstyvning.

Ytterväggar

Mikael_L
patriklarsson skrev:
... men om jag ska lägga 45x45 eller liknande utanför stående reglar i ytterväggar för att "tilläggsisolera" så bör jag kunna lägga dom snett 45 grader likagärna som att lägga dom horisontellt och därmed alltså få stadgning, ...
Nej. Tjorva inte nu med någon klåparlösning.
När du väl fått på skivmaterialet på insidan behöver du ingen mer stagning, om du nu inte bygger på en bergstopp i Sarek då ...
Sätter du dessutom utegips eller asfaboard på utsidan har du både hängslen och livrem till dina skottsäkra byxor.

Förresten, vi talar väl om en enplansbyggnad?

100kvm...!, då har du kanske några innerväggar som ansluter mot ytterväggar också. Där får du ytterligare stagning.

Men snedsträvor lite här och var under byggtiden rekomenderas starkt. Sätt allt ordentligt i lod och våg direkt, så du inte missar det sen.

Jag snedsträvade 3 väggar av fyra när jag byggde friggan.
Trodde den fjärde väggen skulle bli 90 grader perfekt rakt "av sig själv" då. :)
Men tji, först efter jag råspontat taket upptäckte jag att det lutar några mm. Så nu är det ett h**vete att dreva dörröppningen, då det ligger dikt an långst upp och på motsatt sida längst ner. :o

• Gilla
Lukas Martinek1
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nej. Tjorva inte nu med någon klåparlösning.
När du väl fått på skivmaterialet på insidan behöver du ingen mer stagning, om du nu inte bygger på en bergstopp i Sarek då ...
Sätter du dessutom utegips eller asfaboard på utsidan har du både hängslen och livrem till dina skottsäkra byxor.

Förresten, vi talar väl om en enplansbyggnad?

100kvm...!, då har du kanske några innerväggar som ansluter mot ytterväggar också. Där får du ytterligare stagning.

Men snedsträvor lite här och var under byggtiden rekomenderas starkt. Sätt allt ordentligt i lod och våg direkt, så du inte missar det sen.

Jag snedsträvade 3 väggar av fyra när jag byggde friggan.
Trodde den fjärde väggen skulle bli 90 grader perfekt rakt "av sig själv" då. :)
Men tji, först efter jag råspontat taket upptäckte jag att det lutar några mm. Så nu är det ett h**vete att dreva dörröppningen, då det ligger dikt an långst upp och på motsatt sida längst ner. :o

Kanske ska sätta OSB skivor på insidan av väggarna iaf då som extra säkerhet, dessutom med gipsskivor utanpå med förskjutna skarvar sen spackel får man väldigt lufttäta väggar, det går på 4000 spänn extra dock, sen kan man skruva upp saker var man vill, en viss fördel.

Det är en enplansbyggnad med loft i halva garaget som ska användas som förråd.
I denna halva kommer det bli en innervägg mitt i garaget

Så Mikael_L du tror inte på idén att lägga 45x45reglarna diagonalt utanpå stående reglar?
Det känns annars som det borde vara en bra lösning, sålänge man ser till att hålla CC60 överallt så kommer det inte bli mycket svårare att isolera heller, man får kapa isoleringen snett i ändarna bara, kanske blir mer jobb än man tror....

att sätta 45*45 på diagonalen skulle jag inte rekommendera.. När allting är på plats sen så binder det ihop sig som tusan. speciellt om du nu sätter OSB invändigt.. bara dumt att överarbeta...Ett tips sätt ett riktigt hammarband överallt om du nu ångra dig med dörrar eller fönster..

Hur ser tak konstruktionen ut ..plåt med kondens skydd på,, svall med papp???
svall med papp så kan du lägga hålband utan på taksvallen som ett kryss sen pappen..

ok, nä de lutar väll åt OSB skivor invändigt istället.. får försöka hosta upp stålarna när de är dags, de kommer dra iväg är jag rädd för men å andra sidan måste det bli bra ju..
hammarband, är det samma som hålband tro?
takkonstruktionen blir råspont och takpapp sen läkt & plåt, men jag kommer sätta längsgående 45x45 under takstolarnas översta balkar & sedan OSB skivor på loftet, och i andra halvan garaget där jag ska ha gips & saxtakstolar kommer jag sätta läkt 21x45 CC30 direkt under takstolarna.

så om jag sätter osb skivor på insidan av väggarna tror jag inte jag behöver förstärka något alls faktiskt.. vore rätt skönt, går fort med tror jag!

Det är alltså regeln som ligger ovanpå de stående reglarna?
Jag har tänkt att bygga väggen som en ram av 45x145mm reglar och lägga nere på plattan, sedan spika 45x90 CC60 innuti ramen liggandes mot plattan.
Sedan utvändigt spika "horisontellt" 45x45 ovanpå 45x90 reglarna.
Kommer alltså ha en liggande 45x145 längst upp & längst ner på varje vägg.
Ska ha ett fönster i varje långsida och de kommer troligen bli 60cm höga 120cm breda utv, mått för enkelhetsskull.
Sedan reser jag långsidorna först ända ut, och bygger sedan korsidorna innanför långsidornas ändar.
Blir 50mm cellulosaisolering horisontellt utifrån & 100mm isolering vertikalt innifrån.
Sedan vindväv både på utsidan & insidan och OSB skivor på insidan, horisontell spikläkt & vertikal panel på utsidan.

Halva taket kommer vara loft, där kommer jag ha 145mm takstol och sedan 45x45 reglar korslagt i garagets längdriktning och sedan vindväv och OSB skivor.
I andra halvan kommer jag ha saxtakstolar, 145mm takstol och sedan vindväv och 21x45 läkt CC30 korslagt i garagets längdriktning och sedan gips.
Hela taket kommer sedan sprutisoleras, undefär 200mm överallt.¨

Något som verkar konstigt? Något jag glömt? MVH!

Mikael_L
När Snickahjälpen skriver "riktigt hammarband" så är jag nästan säker på att han menar en extra stående regel under hammarbandet. Namnet på denna är lite dunkelt ... ;)

Så att du jackar ur t.ex. 45x145 ur änden på alla stående reglar (noggrannhet anbefalles) och fäller in en 45x145 där, som då hjälper hammarbandet att bära upp mer last.
Detta är nog helt onödigt ifall det alltid är en stående regel under varje takstol. Men vill du ha en dörr eller fönsteröppning under takstol måste du antingen avväxla just där eller så kan du sätta en sån här stående regel hela vägen. Då är det även enkelt att ändra på fönster och dörröppningar när och hur som helst i framtiden.

I det här inlägget:
http://www.byggahus.se/forum/706667-post62.html
Visar jag en variant med endast stående regel (bild2). Jag gjorde själv till sist just så, med endast en stående 120x45 (då alla takstolar vilar precis på en lodrät regel). Funkade bra, och minskar köldbryggan lite. Sätt isåfall denna regel på insidan vägg, så du får nåt att fästa skivorna i!

Jag ser inte någon fördel med att du tänker köra med 145x45 som syll och hammarband, men 95x45 som regelverk... Men det är kanske nåt jag missar här ... :confused:

Och ang dina fönster 120x60 för enkelhets skull ...
Enklast blir det med 110x60, eller mindre, som placeras mellan reglarna under två st takstolar... Då du har 1155mm i mellanrummet.

Slutligen, du behöver inte OSB bakom gipsen för stadgans skull!
Däremot är faktiskt OSB eller spån bakom gipset riktigt fiffigt, då du kan fäste rejält tunga prylar varsomhelst med ett minimum av problem.

patriklarsson skrev:
Det är alltså regeln som ligger ovanpå de stående reglarna?
Japp! :)

Bärlina heter det.

Jag förstår vad ni menar, och fönstret kommer jag måttbeställa på millimetern efter det utrymme som blir så det är precis som du skriver jag tänkt mig, mellan/innanför reglarna.
Jag kommer ha en stående regel exakt under varje takstol och eftersom takstolarna ska stå CC120 så kommer det inte bli nån kapning vid fönstret heller så några urjackningar blir det inte, det tar för lång tid.
Alternativ till att sätta OSB på insidan vore att skruva i några metallhålband i kryss precis som jag gjort på friggeboden, mellan 45x95 & 45x45 reglarna, dvs i yttre sidan av väggen, det kanske bildas lite fukt där och med åren så kommer de troligen rosta även om de är galvade och ge upp till slut men å andra sidan är de viktigast att ha när man ska springa runt på taket & spika råspont/lägga takplåt.
Detta ihop med några kraftiga vinkeljärn gör nog susen.
Skulle möjligen kunna sätta hålbanden utanpå 45x45 reglarna, det bör väll bli samma funktion där, om jag ska köra med t.ex. 25x2,0 hålband så bygger det ju endel, jag kommer inte orka sänka ner dom i virket, utan skruva utanpå, så måste ligga där jag ska ha nån slags hålrum/isolering kan inte ligga mot gipset på insidan eller mot panelen på utsidan, antingen mellan stående & liggande reglar, eller utanpå liggande reglar, en liten buktning på 2mm mitt på en regel syns nog inte, tror jag lägger dom utanpå liggande reglarna det blir nog bäst, under spikläkten till panelen...?
20x1,0 hålband kostar 70 spänn så 3st 25x2,0 kan man nog få för runt 500 kr, det blir ju betydligt billigare än 4000 som för OSB skivorna, och 2mm är ju ändå riktigt kraftigt, det tar nog lång tid innan det rostar, sitter det dessutom precis under vindväven tror jag inte det blir så fuktigt, där ventilerar det ju rätt bra.
Hade tänkt sätta väggpanel innan jag lägger taket.
Om jag vill ha med stabilitet i ovankant av vägg kan jag ju ersätta den översta 45x45 regeln med en stående 45x145 eller vad jag vill och sätta den med 3 kraftigare skruv i varje stående regel, då blir det precis som att jacka ur i virket, fast den sitter på utsidan istället för insidan.
Vitsen med att ha 45x145 längst upp & ner är för jag slipper spika ihop 2 reglar, (95+45= 140) Känns som panelen sitter lite stabilare då när regeln är i ett stycke.
Men det spelar nog eg. ingen roll är mer av enkelhet.

Mikael_L
patriklarsson skrev:
Jag förstår vad ni menar, och fönstret kommer jag måttbeställa på millimetern efter det utrymme som blir så det är precis som du skriver jag tänkt mig, mellan/innanför reglarna.
Så på mm behövs väl inte. Att sala på lite material för att anpassa mot ett smalare fönster är ju hur enkelt som helst jämfört med att flytta hela reglar och börja med avväxlingar och sånt.

Alternativ till att sätta OSB på insidan vore att skruva i några metallhålband i kryss precis som jag gjort på friggeboden, mellan 45x95 & 45x45 reglarna, dvs i yttre sidan av väggen, det kanske bildas lite fukt där och med åren så kommer de troligen rosta även om de är galvade och ge upp till slut men å andra sidan är de viktigast att ha när man ska springa runt på taket & spika råspont/lägga takplåt.
Detta ihop med några kraftiga vinkeljärn gör nog susen.
Skulle möjligen kunna sätta hålbanden utanpå 45x45 reglarna, det bör väll bli samma funktion där, om jag ska köra med t.ex. 25x2,0 hålband så bygger det ju endel, jag kommer inte orka sänka ner dom i virket, utan skruva utanpå, så måste ligga där jag ska ha nån slags hålrum/isolering kan inte ligga mot gipset på insidan eller mot panelen på utsidan, antingen mellan stående & liggande reglar, eller utanpå liggande reglar, en liten buktning på 2mm mitt på en regel syns nog inte, tror jag lägger dom utanpå liggande reglarna det blir nog bäst, under spikläkten till panelen...?
20x1,0 hålband kostar 70 spänn så 3st 25x2,0 kan man nog få för runt 500 kr, det blir ju betydligt billigare än 4000 som för OSB skivorna, och 2mm är ju ändå riktigt kraftigt, det tar nog lång tid innan det rostar, sitter det dessutom precis under vindväven tror jag inte det blir så fuktigt, där ventilerar det ju rätt bra.
Men kan inte någon annan också berätta att det räcker med endast gipsskivor på insidan för att uppnå tillräcklig stabilitet! Patrik tror mig inte...
Eller om du tror att jag har fel, så berätta gärna det med ... :)

Om jag vill ha med stabilitet i ovankant av vägg kan jag ju ersätta den översta 45x45 regeln med en stående 45x145 eller vad jag vill och sätta den med 3 kraftigare skruv i varje stående regel, då blir det precis som att jacka ur i virket, fast den sitter på utsidan istället för insidan.
Helt rätt tänkt, delvis. Om den extra bärlinan ska utgöra avväxling för takstolar över dörrar och fönster så måste takstolarna vara långa nog att ligga på bärlinan. Jag skulle annars designa takstolarna så underramen slutar i liv med de stående reglarnas utsida. Men jag antar att det andra också fungerar bra.
En annan sak, man bör kanske räkna på förbanden, dessa 3 kraftigare skruvar, att de håller för takstolsbelastningen, så t.ex. inte trät splittras
Om du inte behöver avväxling för takstolar över fönster/dörrar, tror jag att bärlinan strängt taget är onödig. Jag tror inte den tillför annat än mer jobb och kostnad.

Vitsen med att ha 45x145 längst upp & ner är för jag slipper spika ihop 2 reglar, (95+45= 140) Känns som panelen sitter lite stabilare då när regeln är i ett stycke.
Men det spelar nog eg. ingen roll är mer av enkelhet.
Nackdelen är då att du får 140mm på en del ställen och 145 på andra, det kommer knappast underlätta för dig då du ska sätta panelen. ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.