M
Mats: Skulle säga min 10 cm i väggar och golv och 15 i taket. Mer är ju bättre men det ger i alla fall en grund
1 svar · 7,8k läst
chris47
chris47: Hej. Jag har problem med fukt i mitt 40kvm fristående garage mellan plast och isolering i taket. Under vintern har jag haft varmare i garaget än ute, men nu är det normalt kallare i garaget än ute när solen värmer upp taket. Resultatet är fukt på insidan av plasten i taket 1 m från nock på båda sidor, men inte i övrigt. Jag misstänker att det beror på att den varma luften i
0 svar · 1,9k läst
B
billy_baver: Du måste begära både bygglov och rivningslov. Normalt medges inga bygglov med mindre avstånd än 100 cm mellan fasadliv och tomtgräns. Bygglovsmyndigheten kommer att begära in (ett endast rådgivande) yttrande från din granne. Gränsen för bygglovsplikt går redan vid att förändra en byggnads exteriör.
2 svar · 1,7k läst
Snailman
Snailman: jag har för mig att det stod att portarna inte monterats ännu, de kanske skulle väntat med takpannorna tills portarna monterats...
3 svar · 2,3k läst
V
verktygsgurun: Här har du en ! http://www.blocket.se/vi/21087475.htm?ca=20_s Sök på utslagsvask....
2 svar · 4,0k läst
P
patrik_t: Nima säljer slaktbackar av olika typer och storlekar, man kan även köpa lock till http://www.nimaab.se/se/grp/plastbackar.php
11 svar · 8,9k läst
C
Colds: Tack för hjälpen. Det får bli som på ditt hönshus.:D
2 svar · 5,5k läst
Larsa
Larsa: Om man river bort pappen och undertaket så kommer du ju ned till "takreglarna" eller vad man kallar dem på ett platt tak. sen borde det väl inte vara ngt problem att slå på en ny regel så att du får lutning. Regeln kan ju ha ett stödförband med de reglar som ligger under, vilket gör att den inte behöver vara så kraftig. De nya reglarna kan sättas cc120, så du kanske bara behöver
2 svar · 3,3k läst
M
Mäster: [quote="Mikael_L, post: 824478"]När det gäller friggebod är 15 kvm byggarea, dvs utvändig area på väggar, så länge taksprånget inte sticker ut mer än 0.5 meter. http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket%20_informerar/2008/2008_6.pdf Ok. jag var ganska säker, dock inte helt säker..:)
11 svar · 78,9k läst
A
Anj: Här har du ytterligare en tillverkare: http://www.loovebalkong.se/
2 svar · 7,5k läst
M
MattiasBj: Ok, tack !
13 svar · 19,1k läst
M
magentis: Våra vänner gnagarna, gillar eg inte att vara i husen, dom vill vara ute i det fria. Men när hösten, kylan å frosten kommer, så söker dom sig in. Om inte det kommer snö först, för då stannar dom under den istället. Så..., det bästa är att inte ha nån växtlighet eller annat i direkt anslutning mot grunden. För utan skydd så väljer dom att söka sig nån annanstans istället...,
7 svar · 9,5k läst
D
dosken: Eller jag tänkte inte gräva gropar, utan bara hälla på grus och packa med en markvibrator, höjdskillnaden är kanske en halvmeter som mest så "grushögen" blir så hög på den punkt som är lägst idag. Sen se till grunden blir helt horisontell och sen ett par 40x40-plattor x 12. Behövs även lecablock ovanpå ?
4 svar · 10,8k läst
J
john_l: Med stor sannolikhet är det välkända bedragare du har råkat på. De åker runt och gör undermåliga markarbeten, både med asfalt och vanlig stenläggning. Förutom detta har det även stulits material och maskiner. http://sydsvenskan.se/malmo/article269967/Engelska-afaltslaggare.html /John
2 svar · 1,5k läst
Bezt
Bezt: Den där bilden sa inte så mycket. Jag tänkte en sådan här lösning. http://farm4.static.flickr.com/3196/2738819033_2811540174.jpg?v=0 Inte så bra skick på den där men man förstår hur den är uppbyggd ungefär. Borde inte bli så dyr. Lite korrugerad plåt som dörrar och lite tryckt virke kanske som ram.
1 svar · 1,5k läst
·
M
magentis: [citat] Jag tror ingen kan svara på om priset är "rätt". Som jag förstått det så är det en byggnad på ca 54 m², men för övrigt så är det mesta frågetecken kring materialåtgången m.m.., hur mycket och vilken kvalité har isolering i tak/väggar, vilken typ av dörr/port (+18 grader?) vilken typ av fönster (2-glas eller 3-glas isolerglas, öppningsbara), virkeskvalité m.m.. Ingår
4 svar · 1,8k läst
·
P
patriklarsson: visst skulle jag kunna ha panelen i fullängd direkt, men då blir det ganska mycket jobb med att sätta upp den, ifall jag kapar till de undre först & målar dom innan uppsättning så sätter man panel runt hela garaget på en/ett par dagar, det ger lite snabbare resultat, plus att man kan låta överdelen vara sålänge och jobba vidare med takläggning osv istället. sedan när man får tid
8 svar · 19,7k läst
M
magentis: För sommarbruk behövs ingen isolering..., en enkel värmekälla duger gott att hålla värmen på kalla nätter, å för att hålla fukten borta. Men ska du nyttja vår/höst så måste iaf taket å golvet få nån typ av enklare isolering. Taket är ju enbart av råspont, så det blir en lite större procedur att isolera det rätt, så inte allt ruttnar bort. Själv skulle jag nog välja en
1 svar · 11,2k läst
M
magentis: Inte direkt billigt, men jag skulle ändå välja målningsbar formplywood... (MDO ytbehandling) Håller garanterat stugans/förrådets livslängd, utan att förstöras. magentis
2 svar · 7,2k läst
V
viktordt: Fick själv samtal från friggebodsfabriken i fredags att alla väggarna var klara. Jag visste inte ens att de börjat bygga på dem... :o Min lokale snickare liksom friggebodsfabrikören själv rekommenderade lecablock eller betonghålsten runt hela, med en till två decimeter dräneringsgrus under (16 sas, jag tänkte nog köpa 11/16 makadam som de har på den lokala bergkrossen). Den lokale
3 svar · 7,4k läst
MaZtoR
MaZtoR: 300k till 3m
2 svar · 2,7k läst
R
Ragnarsson: Hej, Jag har kikat runt på billiga leverantörer av carport och garage och fastnade för en modell hos www.svenskcarport.se Är det någon som har erfarenhet från dessa? Jag tycker att de har väldigt fina och intressanta modeller till riktigt bra priser, men jag saknar lite referenser så har ni något att dela med er så..... //R
0 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] 1. Ungefär som du skriver. Men först hade jag noga gått igenom skicket på befintlig byggnad. Ingen bra ide att regla och isolera under ett yttertak som redan läcker, t.ex. Ja och hur ser den konstruktionen ut, är det gjort på så vis att kondens från plåtens undersida tar en vettig väg ut. Många sådana här byggnader låter ev kondens bara droppa rakt ner, inte så bra ifall
1 svar · 1,7k läst
K
kai_robert: Jag ska bygga ett garage nu med byggstart snarast. Innermått blir 6,40 långt och 7,20 brett. Det går att ha som 2-bilsgarage men vi har bara en bil så det ska nog räcka åt oss. F.n. hyr vi en halva i ett 2-bilsgarage som är 5.40 brett, väldigt trångt för våran Voyager. Jag räknar med att ha en 5-metersport så då kan vi parkera i mitten och stapla allt annat som brukar hamna i
6 svar · 9,8k läst
P
pianofroken: Tack för synpunkterna! 2.50 låter bra tycker jag. Vi har också 1.5-planshus. Nåt platt tak blir det nog inte i alla fall. Vilken lutning på taket bör man minst ha för bra vattenavrinning?:)
3 svar · 2,5k läst
B
Benny_Steen: ok, en lyft är ju ett bra argument. När jag byggde ut mitt garage slog mig aldrig tanken med egen lyft. Dom var fortfarande inte ekonomiskt överkomliga för hobbygarage på den tiden. Isåfall hade jag använt andra typer av takstolar som medgett högre takhöjd, Har 2.4 meter nu, skall ev. skaffa en saxlyft istället. åter till ditt garage: Med total längd av 10m så blir väl sadeltakets
3 svar · 6,5k läst
·
T
thomaswahlqvist: Ja det är ett kul projekt. Jag har haft kontakt med de här killarna som byggde med billigt tegel. De säger så här. Visst har det släppt nån flisa från teglet just där de eldar, och skorstenen har modifierats. Men totalt sett är de nöjda med sin konstruktion. Säkert kan man bygga en fin ugn av billiga
21 svar · 9,6k läst
HawkEye
HawkEye: Blindbottenplywood eller Trossbottenskiva, vad är skilnaden? Och hur undviker man möss i bjälklaget?
0 svar · 5,6k läst
M
Mats: vad tror ni om makadam plus lecablock? En remsa tjärpapp ovanpå blocken så borde risken för fukt vara rätt låg
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.