Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Åsa Lund: Ok, erkänner! Har haft galet mycket på jobb efter semestern... Ska dra ut minneskortet ur telefonen och ge det ett försök inom kort. Blir nog en ny tråd, berättar om du här sen Tack för påminnelsen!
frlise: Är det ett garage eller ett "garage". För garage tror jag BBR kräver EI30 och då är gips ett måste om du inte ska riktigt grova träväggar. Har för övrigt gips+OSB och har inte haft problem med att skruva saker i väggarna
Krokkodriljo: [citat] Vet inte om det är olika i olika kommuner men jag fick komplettera min anmälan om attefallshus med just medelmarksnivå i våras.
panodil: Förlåt, men när jag såg rubriken så tänkte jag på en sån här: https://bagarenochkocken.se/utomhus/big-green-egg/big-green-egg-kolgrill-xxl/ Det känns som en lämplig pjäs för alla grillkåta där ute :p
Cameron: Har också fått in offer för en Teckentrup Kikade också på Skånska portar men de passade inte i stilen. Ska ha en vit med spegelpanel och även spröjsade fönster längst upp. Skånskas portar passade inte in riktigt i specen men annars så var de bra pris. Detta är priserna jag fått för en 240x200cm port med motor Clopay 15437kr Hörmann 19700/18450kr Ryterna 16850kr Crawford 17000kr
Mats: Ett tips/förslag är ett stort/föneter eller dörr på "baksidan". Något sätt att kunan ta sig ut om det värsta händer och fordon fattar eld under arbete
JeppeKa: Ska väl om planen håller bygga garage nästa år, jag väljer att bygga ett prefab dels för att det är bekvämt och dels för att mina snickarskills inte är dom bästa. Men jag har också stött på lite hinder som jag funderar på. P.g.a hur tomten och huset är placerat kommer garaget att behöva byggas med pulpettak och hamna c.a 1m från grannens infart, kommer detta medföra en risk att
icho: [citat] Det har du rätt i! Man sitter gärna kvar i sina hjulspår fast man inte borde. Det kan däremot vara bra att veta att densiteten på mineralullen ska vara över 28kg/m³ eller stenull på minst 15 kg/m³.
Paxman: Jösses...jag googlade på alla möjliga ord jag kunde komma på...men det mest uppenbara "låsbom" fick jag aldrig in i hjärnan. :x Stort tack för hjälpen! :thumbup:
FredrikR: Har 200mm i vår garagegrund. Lägger du 20mm slang bör väl 300 eller tom 250m stoppa, 3m slang per kvadratmeter grund, minus ev kantbalk? Du får bättre spridning om du lägger slangen under armeringen. Men visst många buntar fast den ovanpå. La ner slang när man ändå hade chansen.. köpte luftvärme.. efter nåt år blev det bergvärme och kulvert ut till garaget, ångrar inte att
barfotalasse: Ingen som sett något prefab uthus någonstans med brutet tak? Eller byggt själv? Ca 3-3,5 x5-7m sådär.
Mats: Det kan vara millt sagt bra timlön på att bygga själv ibland. Platta plus stomme till mitt förråd + carport skulle gå på 140' för länge sen. Jag byggde själv istället och det vart ca 140 nyckelfärdigt istället inklusive varmboning
Åsa Lund: Jag hade lagt huset så nära gatan som möjligt så man får en stor sammanhängande yta att använda på baksidan. Gör en stor uteplats som funkar bra både morgon och kväll.
SBH: är ju egentligen ett jäkla jobb för att få det snyggt. eller hur skall du göra mot där nuvarande port och dörr står? tänker på dom delade stenarna.
Beppo: Min tanke går åt om du ändå skall slå igen väggarna så känns det som att det är lika bra att isolera. Skall du inte ha uppvärmt så kan du ju skippa plasten. Vi körde OSB+Gips
Beppo: Det beror ju på vad du skall göra i garaget. Är du där och mekar mest hela tiden eller är det enstaka dagar du kommer vara där för att greja med tillfällaig saker? Dra kulver och borra hål i betong samt installera fläktkonvektor för vattenburet mm kommer ju kosta en slant. Är det så att du bara använder garaget sporadiskt så skulle jag köra med en vanligt 9kW elbjörn för att
Steinmeister: Jag monterade en rökfärgad men hade i dag valt brons då rökfärgat blev väldigt mörkt och lite för modernt.
camelot: Ah - vilken bra idé! Det ska jag absolut göra - bara ta fram kapsågen och köra på! :) Tack! Petter (Och ja visst ska vi försöka fixa fukten också i det lilla utrymmet)
Linus Eriksson: [citat] Väldigt svårt att säga då dessa hus inte finns med i mäklarens dokumentation. Till saken är att gubben som ägt och haft hand om husen dog här om dagen så han kan inte svara på några frågor. Jag mätte just upp byggnaderna på lantmäteriets hemsida och om de uppgifterna stämmer är huset med relax och vatten etc 7x21 meter, en gammal lada. Uppskattningsvis är det ca halva
OXYD: Håller fullt med. Det finns så många. Vi kunde kanske hjälpas åt att lista alla här. Både garage och carports.
Haagbard: Nu är mitt här visade garage till salu, visning på söndag. Jag kommer sakna det :( http://www.hemnet.se/bostad/villa-1rum-nora-kommun-gransnaret-knutsbergsvagen-22-7976017
sune73: [citat] Brukar...? Det har fungerat på båda mina garageportar sedan 1977 och funkar bra än idag. Hur länge är bra? 50 år?
Gabbe1: Jag tycker det där ser mycket prydligt och skyddat ut jämfört med många andra byggen jag sett.
nilsson_architecture: nino: Medar är ju en bra input, kan ju låta den stå på långa medar. vectrex: det verkar som jag misstänkte att jag behöver rejälare grejer,får försöka hitta en bra plåtverkstad i gbg.
sulfobus: Det vet jag. Mitt förråd är ca 20 m2, dvs attefall och anmälningspliktigt (trots att det är hälften halvöppet, och väggarna är ribbor. Så i princip är det en spalje med tak...). Så kör på med grannmedgivandet för allt
Dea_34: Det ska sitta sån här längst ner så slipper man mössen https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/262678/images/2008/dsc_0687_1203967945_13678851.jpg
hempularen: Själva metoden för håltagning är väl OK. Köp en elektrisk sticksåg, den kommer du att behöva till en del annat också som husägare. Undvik de allra billigaste på ex. Biltema. Även den billigaste duger nog till håltagningen i gips, men det är inte säkert att den duger till så mycket annan sågning. Men ett tak är en känslig konstruktion. Dels så har du med skaplig sannolikhet en