Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Vante: En brandfilt som skydd när jag svetsar på känsliga ställen.
Jonatan79: Ursprungligen var det permanentbostad, den byggnaden uppfördes innan nuvarande hus vi bor i.
looren: Okej, jag tänker dock om man skulle anlita någon som kom och satte upp två nya dörrar. Antar det är lite som ska fixas då med karmen runt om så att allt blir tätt, eller har jag fel?
Spett och slägga: Här är en bra instruktionsvideo https://youtu.be/3KunI3KaiDA
MathiasS: Det återstår att se, min bod ser ut ungefär som din just nu.....det borde vara hanterbart med endast gles panel + en ram.
messijah: Hade en kille från Peab här Idag som kollade lite på garaget som sa att jag kunde göra det själv utan problem bara jag kör med en halvmask. Sen gav han lite andra tips på problemet i övriga garaget men där kunde jag bara slipa ner och måla över tyckte han.
Mike_the_pip3: Är det ingen som lagt laminatgolv på nytt betonggolv utan golvvärme? Nååån borde provat att lägga cellplast under? Börjar nämligen närma sig stomresning nu, bra och veta om jag ska höja måtten för dörr & fönster :cool:
Mats: Var det jag tänkte på också. Överstiger det itne tillåten byggyta på tomten så är det smidigaste att sopa in det i samma bygglov. Dessutom kan man ju bygga en "äkta" attefallare senare om man vill då.
PeterStrandberg: Välj den konstruktion som hamnar närmast här och kika http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
MathiasS: 45x70 räcker om dom monteras på ett vettigt sätt..... Jag valde dock bort 70 regeln eftersom merkostnaden upp till 95 är synnerligen blygsam.
Krokkodriljo: Jag håller just nu på att sätta upp ett Polhus Eva (70 mm) och är väldigt nöjd så långt! Jag har valt ett lite tjockare virke för att ha en mer robust stuga. Jag kommer att ha den vinterbonad men isolera gör jag ju med lämplig tjocklek på mineralull. [bild]
peter_sweden: Hej Någon som har hittat ett trädgårdsskjul som tål snö och regn och som ni är nöjda med i övrigt?
Beppo: Jag har Teckentrup som jag är väldigt nöjd med. Snygga portar och smidiga fjärrkontroller. En liten lampa som tänds i motorn vid manöver så man behöver inte tända lampan i garaget.
hantverkare1: Har du takstolarna mitt över väggreglarna så behövs ingen bärlina över huvud taget
Andreas_Evelina: jäklar vilken skillnad på glas och stenull! Men detta gäller ju endast för EI-delen, finns det någon enkel manual för R?
leby: Dom ser lovande ut, antar att det bör vara som att gjuta en trappa, då gör man ju likadant, man kanske kan vänta lite med att fylla kanten så plattan hunnit börja sätta sig och ha mindre vatten i betongen...
najks: Har ett tag tillbaka funderat på vad jag kan göra för skoj av tomten här hemma. Funderingar på pool har funnits, men terrängens lutning gör att det skulle bli sådana mängder med merjobb för att få det riktigt bra, med trädäck och så runtomkring. Kollade runt på blocket och fastnade så för ett lusthus på ca 9 m2, till fyndpriset 6000kr Sagt och gjort, vi monterade ned det under 6
henq: Också lite intresserad av en takskjutsport från Byggmax, är de prisvärda eller bara skräp?
Andreas_Evelina: [citat] Hmm, väldigt sant. Men är man snål-Ove själv så 😋
johel572: [bild] Skenan är 30mm hög. [bild] Motorfästet är väl 1-2mm till.
Sara_B: Har Googlat men inte hittat... Vi äger sedan ett par år en friggebod enligt gamla-gamla definitionen, d.v.s. 10 kvm. Tänker att det borde finnas någon tillverkare som gör enkla "påbyggnadsmoduler" som man kan haka på en sådan, och få en gäststuga enligt nya reglerna? Några tips?
Mackkan: Kika på träull. Finns färdigmålat. Dämpar ljud grymt bra samt att det inte brinner. Vet dock inte hur krångligt det är att montera. http://www.traullit.se/product/produkter/undertak/akustik/
fremax: Tar de i i karmen ? Eller är det i själva spanjoletten(låsanordningen) det kärvar? Hjälper det att stänga och "lyfta" dörren samtidigt? Prova att smörj med något i "hakarna" som rör sig när du vrider handtaget. Med vänlig hälsning, fremax
sevilla: Vi har planer på att köpa en tomt där det finns kommunalt VA och Vatten, för att sedan bygga ett litet fritidshus. Först tänkte vi beställa ett färdigt Attefallshus på 25kvm eftersom att vi bör klara oss på den ytan. Men, om man ska tänka långsiktigt och på andrahandsvärdet så kanske det är klokt att bygga något större, 35-55kvm kanske. Vi har tittat runt och det finns ju ett
erist: Många av husen i området har garaget i anslutning till huset men saknar nog genomgång mellan hus och garage. Men min huvudfråga är hur man får en tät skarv mellan huset och garaget, hur binder man rent praktiskt ihop delarna och vad händer med dränering om garagets bottenplatta ligger lägre än husets. Huset är murat och det tänkte jag att garaget också ska vara.
02tobbe: Får tacka för svaren men skulle gärna vilja ha något om de portar jag nämnde, skulle behöva bestämma mig snart...
thomas33: [citat] Det är en god idé och jag har en riktig bygghandel bara en bit hemifrån som säkert kan såga till en stomme.