Hej!

Har ett oisolerat garage som jag ska ta tag i. Det är ca 40 kvm, byggdes 2012 och har en oisolerad platta. Garageporten ska vara "ok", dvs isolerad. Tyvärr tänkte jag inte till angående garaget när vi byggde huset och har ingen fjärrvärme indraget :(

Jag vill ha runt 10 grader, kanske med möjlighet till en värmefläkt för snabb uppvärmning när man ska vara där.

Eftersom jag är lite rädd om bredden på garaget invändigt så tänkte jag lägga 90 mm isolering i vägg och ca 260 mm lösull på taket.

1. Är det görbart att nu i efterhand dra en fjärrvärmekulvert till garaget och kör en fläktkonvektor? Ca 2 meter mellan garage och hus. I garaget går det väl att borra sig genom plattan men i huset? Det vore nog det bästa med ett underhållsfritt värmesystem.

2. Luft-luft värmepump borde fungera. Dock en komplicerad pryl som kan krångla, förfula fasaden etc

3. Fristående element? Dyra i drift antagligen...

Behvöer lite input från er som byggt garage med värme och era synpunkter!

Tack!

Det beror ju på vad du skall göra i garaget. Är du där och mekar mest hela tiden eller är det enstaka dagar du kommer vara där för att greja med tillfällaig saker?

Dra kulver och borra hål i betong samt installera fläktkonvektor för vattenburet mm kommer ju kosta en slant. Är det så att du bara använder garaget sporadiskt så skulle jag köra med en vanligt 9kW elbjörn för att gasa på när du är där och möjligen komplettera med oljefyllda radiatorer för att hålla en grundvärme.

Luft/luft fungerar ju ner till ganska kallt och har ju underhållsläge som kan hålla runt 8 grader i garaget och med den fördelen att du får cirkulation i garaget vilket hjälper mycket för att hålla en frisk luft och torkar upp bra efter bilen.

Om det kostar säg 20 000kr (taget ur luften) att installera en kulvert med fläktkonvektor så ger det ju rätt många timmars drift av elbjörnen innan du är uppe i de summorna. Men långsiktigt om du är i garaget mycket så är det klart att kulvertlösningen blir billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.