LB skrev:
hrrmm...

Hörde någonstans att någon hade sagt nånting om att nå´n trodde att eventuellt kanske 6m var max spännvidd för "vanliga" takstolar.

Det tror jag också. Lägg med en limträbalk i mitten i så fall.
Hmm...
Vårt garage är 7 m brett och vi har "vanliga" takstolar...

Olfe skrev:
Hmm...
Vårt garage är 7 m brett och vi har "vanliga" takstolar...
Hos morsan å farsan gjorde vi 7.60 brett med egensnickrade takstolar av bonnsågat virke.....

Riktiga åbäken att få upp dock

DragonLady skrev:
Det drabbar säkert ingen fattig...... ::)
Det var väl ändå en onödig kommentar om något du inte har en aning om :-/

Oj då, visste inte att du var känslig, det var inget personligt påhopp utan mer allmänt... ursäkta. :-*

Men om man bygger nåt sånt tycker inte jag iallafall att man verkar fattig...., för hade man varit det hade man väl knappast byggt eller?, men jag kan ju ha fel, det händer rätt ofta ;)

8 x 10 m och nästan 4m i takhöjd ;D.Vi flyttar dit om en månad, men tyvärr har detta medfört att jag på förhand har förlorat alla utrymmesförhandlingar om interna utrymmen. Du har 80 kvadrat vad har jag... ?
Förresten, ingen som har en 2-pelarlyft över i Skåne ?

LB skrev:
Hörde någonstans att någon hade sagt nånting om att nå´n trodde att eventuellt kanske 6m var max spännvidd för "vanliga" takstolar.
Det är en ren dimensioneringshistoria. Jag har 8,6 m fritt mellan väggarna i mitt hus och det har "vanliga" takstolar.

Hur kan du hålla på och ändra byggytan in i det sista? Har du inte redan ett bygglov med sånt specificerat?

Vilka gör billigast garage?
Förutom än själv alltså ::)

Billigast blir det förmodligen om du anlitar den lilla lokala byggfirman som håller till några mil utanför centralorten.
Det är min erfarenhet vad gäller de flesta hantverkare.

Vilket utrymme behövs för enbart 2 bilar och inget annat så som bänkar m.m?, Låt säga att man bara ska ha bilar i garaget och inget annat, vilket mått bör det då vara invändigt?

Kenny Lundbäck skrev:
Vilket utrymme behövs för enbart 2 bilar och inget annat så som bänkar m.m?, Låt säga att man bara ska ha bilar i garaget och inget annat, vilket mått bör det då vara invändigt?
Det beror nog lite på hur stora bilar du har tänkt dig.
Men det är nog inte helt fel att kunna öppna dörrarna på bilen på vid gavel.
Ta dina bilar och ställ dom brevid varandra och öppna alla dörrarna på ena bilen och på yttersidan på andra bilen , så får du kanske ett hum om hur brett du behöver.
Och längden kanske är lagom att anpassa så du kan gå framför och bakom obehindrat.

• Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Så sant, tack.

Vi har 7,5x6,6 i yttermått då finns det ok plats, men hellre bredare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.