Håller på med platta och ska armera. 80kvm

Har planerat luftvärmepump.

Många säger kasta i golvvärmeslang när du ändå håller på.
För framtiden, kan vara bra att ha.

:confused:

Blir ca 8000:- för 400m slang + clips och skenor och annat 1500-2000:- till lätt.
Ca 10.000:-

Lär nog hålla 20+ grader i garage (frusen av mig)

What-Say-You.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt fast slangen med buntband uppe på armeringsmattan så spar du ju en del jobb och pengar.
20 mm slang är billigast 300 m borde räcka gott , gör ju inget om den ligger lite glesare än 30 cm i ett garage. Jag hade lagt 3 slingor på 100m st

Om du ska lägga i golvvärmeslang, så måste du ha isolering under betongen. Den kan du ju snåla in på annars...
Så skildnaden blir kanske 20.000.

Om du inte har en vattenburen värmekälla som är "överdimisionerad" i närheten, (typ vedpanna i huset)
så kan du skippa slangen.

//AA

Även utan golvärme så är det en klar fördel att ha iaf minst 10-20 eller 30 cm cellplastt under plattan för att hålla nere uppvärmningskostnaderna, cellplasten är ju inte så stor kostnad av totalen på hela bygget.

Jag har 200mm frigg i en del, och 170mm där fordon ska stå så jag kan ha 13cm betong.

Frågan är om 170 är för tunnt att isolera med om man ska ha golvvärme?

170 är la helt ok om nu grunden redan är gjord.
Jag har 200 i min gamla igengjutna krypgrund med golvvärmeslang och mycket låg värmeförbrukning, säkert nån som kan räkna på förlusterna, men 170mm funkar som sagt fint, även om det skulle vara bättre med 500.... när en kollega la in golvärme för många år sedan rekommenderade dom att ha minst 70mm cellplast under.
.

Har 200mm i vår garagegrund.

Lägger du 20mm slang bör väl 300 eller tom 250m stoppa, 3m slang per kvadratmeter grund, minus ev kantbalk?
Du får bättre spridning om du lägger slangen under armeringen. Men visst många buntar fast den ovanpå.

La ner slang när man ändå hade chansen.. köpte luftvärme.. efter nåt år blev det bergvärme och kulvert ut till garaget, ångrar inte att slangen låg där den låg då. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.