3 996 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Oisolerat garagevägg konstruktion
Garaget (7.2x9.5) kommer stå 1m från grannens tomtgräns och 2m från vårat hus.
Garaget kommer byggas på platta och stomme+tak kommer vara oisolerat.
Jag antar att jag måste uppfylla ei30 mot både vårat hus och mot tomtgränsen?
Hur tycker ni jag ska bygga väggarna isåfall?
Har läst en massa forum mm men blir ej klok på det, vissa menar att en gips+osbskiva är ok, andra att det måste vara speciell gips osv.
Hade tänkt antingen vägg utifrån:
Panel-glespanel-gips-regel-gips
Panel-glespanel-gips-regel-osb
Innetak: dubbla gipsskivor.
Har ni andra ider som är bättre billigare smidigare osv?
Supertacksam för svar.
Garaget kommer byggas på platta och stomme+tak kommer vara oisolerat.
Jag antar att jag måste uppfylla ei30 mot både vårat hus och mot tomtgränsen?
Hur tycker ni jag ska bygga väggarna isåfall?
Har läst en massa forum mm men blir ej klok på det, vissa menar att en gips+osbskiva är ok, andra att det måste vara speciell gips osv.
Hade tänkt antingen vägg utifrån:
Panel-glespanel-gips-regel-gips
Panel-glespanel-gips-regel-osb
Innetak: dubbla gipsskivor.
Har ni andra ider som är bättre billigare smidigare osv?
Supertacksam för svar.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Varför ska du ha gips på utsidan reglarna?
Det är för att jag vill få ut panelen utanför plattan.
Jag kommer lägga syllen (120mm) några centimeter in på plattan för att ej tyngden ska hamna över kantelementen(cellplasten)
Och då bygga ut 13mm gips+28gles+22panel och på så sätt få panelen utanför plattan.
Bättre att göra på annat vis?
Hoppa gipset på utsidan och ta en 45x45 på reglarna och sedan panelen på den?
Jag kommer lägga syllen (120mm) några centimeter in på plattan för att ej tyngden ska hamna över kantelementen(cellplasten)
Och då bygga ut 13mm gips+28gles+22panel och på så sätt få panelen utanför plattan.
Bättre att göra på annat vis?
Hoppa gipset på utsidan och ta en 45x45 på reglarna och sedan panelen på den?
Klicka här för att svara