Hemmakatten
Hemmakatten: Charmigt litet hus. :)
6 svar · 2,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Till att börja med så är det på tok för lite avstånd mellan panelen och marken. Vissa av brädorna står ju i direkt kontakt med marken... Därtill saknas droppnäsa, förutom att man ställt ändträt på bottenbrädorna på någon list som sagt vilket gör att det suger upp fukt i ändträt. Utifrån bilderna är panelen inte i ett så dåligt skick utan jag tycker att ni bör åtgärda
1 svar · 3,4k läst
·
H
hhenning: Golvet är uppbilat och det verkar som det blir spade och skottkärra imorgon. Får se om det dyker upp något intressant under golvet. [bild]
14 svar · 2,5k läst
·
M
MissAnpassad: Stallfärg är ju gjort för att klara rengöring.
2 svar · 3,4k läst
C
corre: Jag byte fönster på mitt tidigare hus till fräsha SP tvåglas isoler från slutet på 80talet, för ägaren byte dom mot nya av någon outgrundlig anledning. Behövde måla två av 6 fönster, gav en tusenlapp för allt. Slapp renovera de gamla tvåglas kopplade som var rätt sura.
7 svar · 4,8k läst
N
Ny Husägare 2012: Japp. det har jag. Kan ta en närmare bild senare så syns det bättre. :D
7 svar · 3,5k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Ja så mycket isolering som möjligt är väl bäst antar jag! Kommer bli så att det får läggas två slingar i plattan också så man kan ha extra varmt bara i kontoret.
2 svar · 2,5k läst
T
Talbo: Den håller inte värmen särskilt bra. Invändig isolering är att föredra om man vill hålla nere energikostnaderna. Jag har dock medvetet valt att inte isolera väggarna, då jag gärna vill ha planktimret synligt. (Tycker det är snyggt) Golv och tak är däremot isolerat.
27 svar · 12,9k läst
·
Gulfxx
Gulfxx: Får jag fråga Sennen hur har det gått med garaget ? Hur stort byggde du och vilken leverantör mm ? Ligger i planeringsstadiet själv här nu och googlar info och fann denna tråden :)
11 svar · 15,0k läst
C
Cirs: Hur monterar de porten? Spontant tycker jag att man borde kunna skruva så att spänningen släpper helt på fjädern om dörren är i rätt läge?
2 svar · 4,7k läst
C
Cirs: Nu är det dags för inköp av garageport 2500*2200 till trädgårdsskjulet. Kikar på följande port. Samma produkt olika leverantörer. http://www.handymann.se/product/garageport-box-l-15 http://garagehuset-uddevalla.se/product_info.php?products_id=26 Kommer inte ha bilen i garaget och behöver ingen elöppning utan kommer användas som en trädgårdsskjul med ingång på andra sidan från
0 svar · 2,3k läst
M
Mats: Jag gjorde likadant men jag hade lite kraftigare virk i form av 145 mm i stommen. Det vart då stående stomme med isolering, liggande 45 mm med isolering, vindduk, 22 mm läkt och sen stående panel som då kom nån cm utanför betongen. Till förrådet vart det stående 145, asfaboard, liggande 45, stående panel som också då hamnade någon cm utanför stommen. Det här är ett kallförråd
3 svar · 2,1k läst
E
Eckexd: Ok ! Tack
4 svar · 6,8k läst
·
E
Bart
Bart: Avståndet är olika mellan olika kommuner och beror helt på om det finns en detaljplan som säger vad som är tillåtet. I vår detaljplan är det bestämt att garage och carport får stå en meter från tomtgräns. Så om det är detaljplanerat område, läs detaljplanen och få besked. Eller hör av er till kommunen så svarar de. Jag är av uppfattningen att lösvirke alltid är billigare,
1 svar · 4,2k läst
P-plats
P-plats: Har skaffat mig 6st armaturer (2X36W) och funderar över placeringen av dessa. Garaget är 7,2X4,2m och är min lilla lekstuga innehållande några mopeder men en entusiastbil står även på önskelistan. Här kommer två förslag på placeringar: Förslag 1. [bild] Förslag 2. [bild] Armatur 2 och 6 har jag tänkt tända med en brytare och övriga med en annan. Armatur 4 har jag tänkt sätta
0 svar · 1,9k läst
·
B
Flyttad
B
Flyttad
Åsa Lund
Åsa Lund: Ja, det går att sätta en presenning över sånlänge. Lägg på presenningen och håll den på plats med tunna brädor/lister som du skruvar fast tills i vår när du byter HELA papptaket. Presnningen ska givetvis gå förbi nocken på stugan
1 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Även det är en annan typ av avvikelse. Det TS syftar på är att man ev. kanske kan bli beviljad bygglov för 165kvm, även om det. plan begränsar till 150. Nu har jag iofs. för mig att gränsen snarare är typ 8%. Men denna typ av avvikelser är inget man har rätt till, utan någto man ev. kan få igenom om myndighet och grannar tycker att det blir bra. Om du har bygglov på 150, men
6 svar · 2,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Det kan finnas begränsningar i hur stor del av tomten (i %) som får bebyggas plus att du måste ha styrelsens godkännande
1 svar · 1,2k läst
N
Ny Husägare 2012: Jag målade huset med Alcro stugfärg jag med. Den var bra. Men lite dyrt nästan 1500 eller 1600 ( mins inte riktigt)för 10 liter
7 svar · 1,8k läst
pelpet
pelpet: Bilder? Normalt sett byter man ut ruttet trä och ser till att det inte ligger an mot betong, mark eller andra fuktbärare.
1 svar · 4,4k läst
M
Mats: jag rekommenderar mindre plattor än 50X50, helt enkelt enklare att lägga
6 svar · 3,0k läst
F
falkn: [citat] Du blandar nog ihop enheterna lite. U-värde har enheten W/m2K d.v.s. vilken effekt som läcker ut för en viss yta beroende av temperaturdifferensen. D.v.s. har du en vägg med U-värde 1,0 W/m2K så läcker en kvadrat av denna väggen, vid 1 grads temperaturskillnad mellan ute och inne, 1 W d.v.s. 1 Joule per sekund. Man anger aldrig U-värden för byggmaterial utan enbart sammansatta
5 svar · 5,0k läst
Herr
Herr: Finns det redan ett hus så går attefallsregeln att tillämpa generellt. Dock har alla kommuner olika strategier för dessa hus.. Någon typ av kultuskydd? Då kan det bli svårt. Dock är prickmark inget hinder i detta fallet, däremot avstånd till tomtgräns gäller.
3 svar · 2,8k läst
J
josa100: Upptäckte svaret på min egen fråga. Man trycker på samma knapp som man öppnade med i sann tysk logik. Pil nedåt som verkar logiskt för att stänga är delöppningsläget. Pil uppåt betyder stäng om den är öppen och stäng om den är öppen.
1 svar · 2,4k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: Tänk på att ha bra vingelmån. Vingarna kan kränga ganska bra när man rullar över någon ojämnhet som till exempel en tröskel, fast det har du säkert redan koll på. En granne har hangar på gården som ursprungligen dimensionerades för en Tiger Moth. Nu har han en Boeing Stearman och det är centimeterprecision varje gång han pushar. Jag har varit med några gånger och är alltid
5 svar · 3,0k läst
·
K
Kallebo: Vad kan man göra för att få en vanlig slagport i trä godkänd för EI30? Mineritskivor på insidan?
2 svar · 1,6k läst
hornstäve
hornstäve: Tack för bra svar! Ja, taket är genomruttet på framförallt ett ställe, där jag tror att dels takstolen tappat bärighet, dels tror att både tegel och trätak vilar direkt på innertaket. Så taket kommet behöva en rejäl ombyggnad, det är nästa sommars projekt om det bara håller tills dess... Är rädd för att allt ska rasa in och det blir ett hål rakt in om jag börjar slita bort
5 svar · 5,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: Om du menar i sidled så är de ju rektangulära, ja. Men i höjdled är det väl bara att inte fylla på ända upp, utan som han skrev pussla, och sedan kan man väl vika ner det som är för högt? Angående hållbarhet så lade de sådana vid ett lerskred i Uddeholm när jag var i 10-årsåldern nånting, för att stoppa leran från att rinna ut på vägen. Ca 3 meter högt om jag minns rätt.
19 svar · 13,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.