hej

Är det någon som har koll på det här med brandregler? Har tänkt bygga ett garage jämte huset ca 2m i mellan. Försökte läsa på Boverkets hemsida men fick inget grepp om det.

Husets sida mot garaget kommer ha ett litet fönster och en ytterdörr

Du skriver att avståndet mellan byggnaderna kommer vara ca 2m. Just 2 m utgör en gräns, så om det är MINST 2m gäller detta:

Tabell 5.611 "säger" att ditt hus och garage skall ha vägg och dörrar av klass EI30 (du skrev att fönstret är litet så antog att det är max 1m2).

Jag TROR att EI30 är väldigt lätt att uppnå, i princip en gipsskiva eller lite isolering så är man i mål. Så huset borde klara det utan problem.

Om avståndet mellan byggnaderna är mindre än 2 meter så är jag osäker på hur det är med fönster.

Dessa regler gäller bara från ytterväggar och inte takutsprång o liknande eller?

EI30 innebär dubbelgips. Är fönstret över 1m² så ska även fönstret vara brandklasast.
Takfötter räkna rman inte med om dessa understiger 0.5 m.

icho skrev:
EI30 innebär dubbelgips. Är fönstret över 1m² så ska även fönstret vara brandklasast.
Takfötter räkna rman inte med om dessa understiger 0.5 m.
Enkelgips + 95mm isolering har jag för mig uppfyller EI30?

Värt att notera är att det är nya regler sedan nån gång i år. Så info på nätet kan ev vara felaktig.

eidlert skrev:
Enkelgips + 95mm isolering har jag för mig uppfyller EI30?

Värt att notera är att det är nya regler sedan nån gång i år. Så info på nätet kan ev vara felaktig.
Det har du rätt i! Man sitter gärna kvar i sina hjulspår fast man inte borde. Det kan däremot vara bra att veta att densiteten på mineralullen ska vara över 28kg/m³ eller stenull på minst 15 kg/m³.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.