4 588 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Bygga med stålreglar i golv?
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Hej,
Funderar på att bygga en enklare stuga som jag kan köra på släpkärra och ställa av säsongsvis.
Ca yttermått i meter B2,2 * L3,6 * H3,0. Jag vill bygga så lätt i vikt räknat som möjligt och undrar om vanliga stålreglar klarar en spännvidd på 2,2m? cc30?
Hur böjliga är dem när skivmaterial har fästs på dem? Har någon andra förslag så är jag intresserad.
Fråga 2, funkar det att popnita ihop reglarna eller är skruv bättre?
Ett alternativ skulle kunna vara att använda aluminium profiler 45*45 någon som har input angående detta?
Tack för alla information!
Funderar på att bygga en enklare stuga som jag kan köra på släpkärra och ställa av säsongsvis.
Ca yttermått i meter B2,2 * L3,6 * H3,0. Jag vill bygga så lätt i vikt räknat som möjligt och undrar om vanliga stålreglar klarar en spännvidd på 2,2m? cc30?
Hur böjliga är dem när skivmaterial har fästs på dem? Har någon andra förslag så är jag intresserad.
Fråga 2, funkar det att popnita ihop reglarna eller är skruv bättre?
Ett alternativ skulle kunna vara att använda aluminium profiler 45*45 någon som har input angående detta?
Tack för alla information!
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
nino: Nu vet jag inte riktigt hur det var svar på min fråga? Delivs
Jag är inte speciellt intresserad av en husvagn med 3cm isolering i väggarna, vill få till 10cm med PU isolering. Sen är jag inte nöjd med planlösningarna i husvagnar och gillar ett litet projekt 
Ingen annan med kunskap om stål reglar eller aluminium profiler?
Ingen annan med kunskap om stål reglar eller aluminium profiler?
Redigerat:
var ett dåligt svar...
men enklaste om du vill ha ett flyttbart hus
Finns ju hyfsade vagnar som klarar vintrar
Går säkert att få till med stålreglar, och typ plywood som golv, det använder man ju i husvagnar så det borde funka även här.
Hur ska du ställa upp huset, få av det av släpvagnen? Bygglov? Eller vill du ha det ståendes på vagnen hela tiden?
Finns ju hyfsade vagnar som klarar vintrar
Går säkert att få till med stålreglar, och typ plywood som golv, det använder man ju i husvagnar så det borde funka även här.
Hur ska du ställa upp huset, få av det av släpvagnen? Bygglov? Eller vill du ha det ståendes på vagnen hela tiden?
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Tänkte sätta 4 ben som kan fällas ner och skruvas upp i nivå som det brukar finnas på truck campers. Skulle den stå på vagnen hela tiden behöver reglarna inte bära något direkt, det kommer ju bli ett väldigt tryck på de 4 benen. Ingen med erfarenhet av husvagnar eller campers? gissar att det är ganska snålt dimensionerat i dem 
Bygglov är inte tanken utan den skall kunna flyttas med släpkärra eller flakbil.
Bygglov är inte tanken utan den skall kunna flyttas med släpkärra eller flakbil.
en byggbarack då?
bygglov: beror ju på grannarna där du ställer upp den, ringer dom så hjälps det nog inte att den är flyttbar. hjul eller medar ska det väl vara, har en bekant som fick flytta sin byggbarack fast den står på hjul från tomten där han hade den bara efter några månader
bygglov: beror ju på grannarna där du ställer upp den, ringer dom så hjälps det nog inte att den är flyttbar. hjul eller medar ska det väl vara, har en bekant som fick flytta sin byggbarack fast den står på hjul från tomten där han hade den bara efter några månader
Kika på fyrkantsrör, KKR eller VKR profiler i galvat stål. Fyrkantarör i aluminium är också ett alternativ, lättare men dyrare!
Vanliga plåtreglar är för veka för en sådan golvkonstruktion.
Vanliga plåtreglar är för veka för en sådan golvkonstruktion.
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
nino: Medar är ju en bra input, kan ju låta den stå på långa medar.
vectrex: det verkar som jag misstänkte att jag behöver rejälare grejer,får försöka hitta en bra plåtverkstad i gbg.
vectrex: det verkar som jag misstänkte att jag behöver rejälare grejer,får försöka hitta en bra plåtverkstad i gbg.
Klicka här för att svara