Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
camaro1969: [citat] jobbar du hos dem? :D näärå.. men säljaren surrade massa om att jag skulle få en bra rabatt om de fick lång leveranstid på sig, jaa priset är viktigare än vilken månad de kommer tyckte jag. så fick jag 5% rabatt... en BRA rabatt tycker jag är ungefär 20-30%... rabatt ungefär 10% mindre än så kvittar det.. jaja det är bara en offert, och den är ju fortfarande
123abc: [citat] LPU portar har en isolering som påminner om fogskum ungefär. Om de verkligen vill in så kör det igenom porten med en bil. Det handlar om att se till att man får ersättning från försäkringsbolaget. Jag har varit med om ett ställe där vi monterat stålbalkar på insidan och då blev det inte roligt för de som försökte trycka in porten med en bil. Någonstans får man dra
Andreas Ludde Lundell: [bild] det är en sådan typ av takstol enligt bilden. och det har en takplan med takstolar på 1200 cc och mellanbjälke på 600 cc och de har räknat på en bostadslast på 2000 N/m2 och då skulle jag få en nedböjning på max 16,2 mm på mellanbjälkarna. låter detta som ok? jag ska som sagt ha en liten lägenhet för svärfar på övervåningen och vill inte att det ska "klinga" i glassen
drx: Ring och prata med Alex på Crawfordcenter i Helsingborg 042-28 18 66, han arbetar över hela Skåne. Om han inte kan göra jobbet själv så kan han iallafall leda dig i rätt riktning.
sepani: Hej, funderar på nyckelfärdigt attefallshus av lämplig modell. Regel säger att det får vara 4 m högt mätt från markens genomsnittliga höjd. Jag har en relativt brant sluttningstomt där jag funderar på schakta ur ett större område för huset, gräva ur för makadam och gjuta för plintgrund alternativt platta. Kommer genomsnittshöjden då att mätas från det schaktade området?
Oldboy: Förvaring av textilier bör gå bra om det förvaras i t ex en träkista, så som man gjorde på kallvindar och uthus förr i tiden. Dynor och tyg som ligger tillgängligt bör man passa sig för, iaf om man har möss.
Oldboy: Jag skulle undvika gips i ett kallgarage. Minerit istället. (Gips och hög luftfuktighet under lång tid är ingen bra kombination.) Med fördel används spåntad panel under, alt plywood, (jag skulle undvika OSB/spånskiva).
Lolight: Jo, takpapp anpassad för norden av bra kvalitet håller minst 25 år. Sedan är det bara att lägga ny papp uppe på det. Så inga problem alls. Alla tak kostar. Så även de som har tegel.
Anonymiserad 128745: Har i stort sett samma mått 12*8 och isolering i övrigt kör dock 18grader , kör med två tilluft långt ner vid portarna och sen två frånluft högt bak den ena med fläkt då ventilationen inte blev bra utan . går troligen bra med ett med fläkt bara
ZipLock: Finns det möjlighet att bli av med regnvatten? Ett garage 1 m under gatunivå låter farligt vid skyfall.
camaro1969: elektrisk golvvärme känns lite overkill, och kostar säkert betydligt mer än en elradiator, samt att återbetalningstiden lär bli alldeles för lång. jag hade inte tänkt att djuren skulle få klara sig på minimimått, det känns väl rätt dumt att begränsa bygget efter det? samtidigt som man vill ha en flexibel byggnad om man vill använda den till något annat i framtiden. jag tänker
sir_daniel: Limträbalk samt 40cm bjälklag, så nej det skulle jag inte säga :)
Semiproffset: Troligen behöver du inte bygglov, men enklast är väl att ringa kommun och fråga?
murak: Utmärkt tråd som säkert kommer hjälpa många som går i byggtankar! Vi byggde precis en liknande bod, 5x3m, men oisolerad (förberedd med vindpapp och luftspalt i väggarna dock). Att vi inte isolerade golvet ångrade jag direkt, då vi tänkt göra bastu av den i framtiden. Men har vi 2,4-2,6m takhöjd så kanske går det att isolera ovanpå golvet..
Bjober: Är pannrummet ett helt fristående utrymme som aldrig tar in bodelens luft kan det nog funka men i alla andra fall är det vansinne att göra så. I vart fall utan exakt övervakning med mätare och loggning av mätvärdena.
Lukas Levin: Hej! Jag har köpt ett tomt där ett hus fanns på tomten med eftersatt underhåll. Det har stått tomt i 37 år med tak där det regnar in. Mögel och all annat skit är bortskrapad. Det är hästmyror i huset, saknas fönster och finns inga värmemöjligheter. Det har inte funnits sedan 1 år tillbaks men lagt på byggplast så att det inte ska regna in. Jag ska dra in el till småhuset och ha
saiter: Ett alternativ är sprayisolering, typ; http://www.z-spray.se/ Annars är det väl "vanlig"isolering som gäller, men då blir det genast frågor om luftspalt och ångspärrsfolie. http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.product/1642/byggisolering/staalregelskiva-40 Om du klarar dig med ett mindre isolerat / uppvärmt utrymme, så kan du bygga väggar och tak av träreglar och OSB. //AA
zanborak: Hej, Ska bygga ett dubbelgarage (7x8 m) med vindlägenhet (ca 30kvm) i anslutning till huset och funderar hur jag ska göra med uppvärmning av garagevinden. 1. Har idag FTX mek. frånluft (plattvärmeväxlare) i huset och vill helst att värmesystemet i garaget ska vara separat 2. Har el. varmvattenberedare i huset och vill att vindslägenheten ska ha separat varmvattensystem. 3. Funderar att ha
Ny Husägare 2012: Tack huggan. Nu vet jag hur dom ser ut och vad jag ska leta efter :D
Olaf3: Jag har ett knappt 40 m2 garage byggt 1995, kör med Jula's 5' kronors luft/luft sen 6 år tillbaka och är helnöjd. Har den på 17 grader hela vintern för det är lägsta temp och höjer när jag ska vara där ett tag. Mycket bra lösning.
Kasc: Hej, Jag har ett isolerat garage men som aldrig värms upp varken på sommar eller vinter. Garaget har ett förråd i ena änden som är separerat med en vägg och dörr. Min tanke var att ta bort innertaket i garagedelen men låta det vara kvar över förrådet för möjlighet till diverse förvaring. Samt kunna använda takstolarna i garagedelen till att förvara längre saker som
lödarn: Se gärna min tråd i samma forum. Jag satt igår och räknade på en lösvirkesstomme. Bara stommen till det garage jag tänkt mig inkl. Regelstomme, syllisolering, asfabord, spikregel, råspont, takstolar (antagen kostnad 10k), ytterpanel + ev något mer som jag inte kommer ihåg kostar ca 35k. Byggsatsen som jag fått offererad ligger på ca 56k + frakt. Regelstomme 145x45 samt cc60.
kaneone: [citat] Jadå! Skicka ett mail till mig. niklas@edelstromdesign.se mvh Niklas
Marcussjogren: Ventilation och en hygrometer är väl en bra början i alla fall. Nu börjar det bli såpass kallt att luften inte kan bära så mycket fukt längre.
Hankie: Kanske detta kan vara nånting. http://www.granngarden.se/%C3%96vriga/AD-l%C3%A5s-Junior/p/1070002_BASE Själv har jag monterat modellen med nyckel på en sida på mina uthus, dessa har fungerat oklanderligt.
ducc1: Jag satte en ventil på vardera långsida, långt från porten. Tilluft precis som du, i portens list (samt där det glipar pga ojämn platta :)) Garaget står kvar nu 1,5år senare :cool: Vindsutrymmet är väl ventilerat genom takfoten?