T
The_Nyll: om du fråga mig så takstolar har hedin ritat efter mina önskemål när gäller takstolen annars allt själv. och jag har skippat dra in vatten så brunnen går bara till en kista eller vad det heter.
28 svar · 22,1k läst
·
Feffus
Feffus: Hej på er alla, Ny här men tänkte posta lite frågor angående den grillkåta vi håller på att bygga. Vi är hyfsat glada amatörer men har en ganska bra plan för hur vi ska bygga, det enda vi fastnar på är egentligen taket. Se denna länken för att bättre få en förståelse för vad vi bygger, vi har tagit denna idén och utgått ifrån. https://logdeavvo.wordpress.com/grillkata/ Det
0 svar · 5,2k läst
F
falkn: Jag hade inte oroat mig speciellt mycket. Det är större risk för mögel under hösten och början av våren när det börjar bli fuktigare i luften och lite högre temperaturer. På vintern är det för kallt för mögelpåväxt. Som någon var inne på kan du ju alltid olja in det.
3 svar · 3,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] [citat] Ja, jag tycker fortfarande att du bör göra så. Jag skulle också kört på detta, särskilt med tanke på att det sen blir korsreglat på insidan med. Dvs, sätt 45x45 regelverket på baksidan av vindväven så det är i den riktning som spikläkten ska vara på de olika områdena. Och sen spikläkt precis på 45x45, överallt. Dvs, du får tänka på spikläkten när du
16 svar · 4,1k läst
S
Sonny.L: Efter mycket sökande på intranätet så har jag lurat fram att skenorna är från nåt franskt företag som sysslar med portar och olika beslag av olika sort. Mantion heter dom och verkar inte vara superlätta att köpa i Svedala. Iallafall om man bara vill köpa 2 m. Finns visserligen i Ahlsellkatalogen men dom vill bara sälja till registrerade företag och jag har inte ens något företag
5 svar · 5,5k läst
·
A
Antonol: Det är lite synd att jag håller på att klä om huset lite lätt, annars hade garagebygget gått mycket fortare. Vi får hoppas att väggarna håller, helt enkelt!
12 svar · 8,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och till färdigt garage, halva jobbet kvar också! :x
11 svar · 3,3k läst
Spett och slägga
Spett och slägga: SPU kräver heller inte ett extra varv reglar vilket också ger tunnare väggar, dock tappar man mobiltäckning pga aluminiumfolie och sedan tappar man tusenlappar pga det höga priset, och brytkostnad som tillkommer om man behöver mindre antal skivor än de kommer i paketet.
6 svar · 3,6k läst
K
Krille4: Tack - där kunde man ju räkna på större öppningar än 5 000 mm. 115*495 låter ju överkomligt så då finns det nog ingen anledning att titta på stålbalkar. /Krille
4 svar · 5,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kika här :) https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/225403-rad-infor-kop-av-liten-stuga.html Och välkommen till Bygga Hus-forumet!
1 svar · 1,2k läst
C
Cameron: Tack för era svar. Läget är SÖ för den höga långa väggen, kan inte så mycket om växter men är det ett bra väderstreck? Om jag ska plantera något på den sidan så får det nog bli i krukor, 1 meter till granntomten och dränerande makadam ligger där idag.
3 svar · 1,7k läst
·
maah
maah: Det som kan hända om allt är rätt utfört i övrigt är att vindskivan kan ta lite stryk av väder och vind. Jag tror dock inte att det är nån större fara så länge den är torr när du sätter tillbaka plåten. Dock kanske man ska fundera på hur den kunde blåsa ner. Vindskivan kanske har börjat murkna så skruvarna eller spikarna som plåten va fäst med lossnade, Hyr en skylift och
1 svar · 2,1k läst
M
MarchColorDrink: Tack för svar. Nej, jag menade tryckimpregnerat typ http://www.bauhaus.se/tryckt-hyvlad-fasad-95x95mm.html Fast det kanske är för klent och det krävs limträ? Klart der ska stå under tak, men de står ju nästan på marken. Fast det räcker kanske med syllpapp. Plåt eller plasttak blir det, har inte beslutat, men jag antar att jag bör välja det lättaste alternativet om jag vill undvika
2 svar · 4,8k läst
RoTe
RoTe: Fyll ut med valfritt material med lagom tjocklek, gips, eller annat och sedan kakla.
1 svar · 7,0k läst
·
K
kurre_kul: Kan komma med en uppdatering om mitt tält också: Det stod stadigt i ca. 2 år tills stormen Egon kom och hälsade på. -Det lyfte hela tältet och drog med sig det några meter tills det fastnade inlindat i ett träd... Med andra ord en enormt stark vind. -Tältet var kanske lite för klent fastsatt i marken då det var grovt grus (ganska löst) som underlag. Jag tror att stropparna runt
15 svar · 15,1k läst
S
Snooby: Jag känner mig dessvärre inte så säker på att göra jobbet själv, och är ersättningen så pass låg så vill jag inte riskera någonting. Jävligt trist om man skulle tappa porten i asfalten och skrapa upp den, som exempel.
8 svar · 2,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Du får bättre svar om du lägger upp bilder på huset
3 svar · 1,0k läst
H
hus_ombyggnad: Hej, Jag skall köpa en Hörmann garageport och måste bestämma mig för vilken yta jag skall ha. Har ett vitputsat hus med integrerat garage. Står och väljer mellan ytorna silkgrain och sandgrain..... Sandgrain är lite struktur i emedan silkgrain är helt slät. Någon som har silkgrain idag? Går en repa att fixa så att den inte syns så väl? Den färg det lutar åt att jag väljer är
0 svar · 1,9k läst
J
Jerker Andersson LFS: Räkna med att en grads temperaturökning sänker den relativa fuktigheten ca 4-6% om man inte har fukttillskott från material inne i garaget. Värme lyfter ut fukt från material. Man kan därmed generellt räkna på hur fuktigt det är ute och lägga sig på den temperatur som sänker den relativa fuktigheten så den lägger sig under gränsvärden för mögel. Om det blir minusgrader kan man
10 svar · 14,2k läst
P
paddeman: HJÄLP MIG! Behöver veta lite hur jag ska utforma garaget. Se bifogad bild. Som man ser är garaget ca 30 cm bredare ovanför bilen. Men tänker mig ha liften precis vid infart i garaget. Tänker jag fel? Eller skulle man satt liften längst in i garaget istället? Garaget är ca 4.5m brett på sitt smalaste ställe och runt 4.8m på sitt bredaste. Tankar och funderingar? [bild]
20 svar · 7,5k läst
·
L
lt1cobra: [citat] +1 på det. Plåten ligger på fel ledd. Allt vatten som kommer på friggebodens sida + vedboden (?) kommer rinna ut på 'kortsidan' och i bästa fall... Ned för väggen, invärsta fall kan en stor del av vattnet också kan följa plåtens undersida in i vedboden. Mest troligt har vattnet runnit efter väggen från taket, samt mot knuttimrade byggnaden? Rätta plåten!
16 svar · 6,2k läst
·
M
Mats: Förvisso var det hörnman jag satte upp men hade aldrig gjort det tidigare och vi satte två portar på en dag på två personer så visst går det. Ta det bara lugnt och fundera ett par varv extra om du känner dig osäker på nått. Det bästa forumet att fråga på har du redan hittat :)
2 svar · 6,2k läst
B
bjornligan: [citat] det föreslås cc1200 90x270 eller cc600 225x56 vid pannor samt isolering. har snålt med takhöjd så lågt som möjligt, har ej köpt något än Använder gärna plåttak också om det behövs
4 svar · 2,0k läst
·
Norrhyttan
Norrhyttan: Det där var ett riktigt trevligt bygge! Ibland är det roligt att vända på slantarna och använda fantasin.
8 svar · 4,7k läst
·
harry73
harry73: Nu börjar det bli lite mörkt så bilden är inte den bästa, men förra sommaren byggde jag detta förråd [bild] två dubbla dörrar på långsidan för att nå allt som finns därinne. Tre fönster gjord av plexiglas, och den står på sex betongplintar
2 svar · 8,0k läst
·
H
handersson: Trapmsäker duk verkar intressant, det måste jag kolla upp. Tack Mats! /H
3 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är visst en liten risk att man kan bli vindögd :) (Avd söndagstrams :p )
5 svar · 2,3k läst
M
MagicFingers: Jag köpte ett hus som visade sig ha röta här och där, (den ena platsen var den gamla entren som dom hade gömt bakom ny fasad, den andra platsen var brist på luftspalt/altan som ledde in vatten mot fasaden), har haft in en snickare som hjälpt mig på helgerna och så... tog kanske ½-1år att lösa ut det problemet (syll borta och nya reglar i bärande stome) ...men nu är allt fins, skall
6 svar · 2,8k läst
·
Tokslut
Tokslut: Jag ogillar min kanalplast, så lätt att få läckage. lite snö eller en gren som faller från en hög tall så blir det läckage på mitt... Skruvarna går av i tid och otid, ett skämt tamefan :D Om du har öppet runt, varfär välja ett "isolerande" tak då? Jag har isolerglas runt min pensionärskuvös och även isolerat golv. Det gör inte att jag sitter där mer, det är ett 25kvm
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.