11 487 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Fara att låta hus stå utan värme året om?
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Jag är lite osäker på vart jag ska placera tråden men jag testar här så får mod gärna flytta tråden om den ligger på fel plats.
Vi är spekulanter på en fastighet med ett boningshus på 150kvm utan källare men på fastigheten finns även två andra byggnader och i dessa extra byggnader finns endast direkt verkande el som uppvärmning. Detta gissar jag är anledningen till att den deklarerade driftkostnaden för fastigheten är så hög som 40.000 per år. Huvudbyggnaden värms upp av bergvärme.
Enligt mäklarens uppgifter:
Driftkostnad: 41 633 kr/år
- Försäkring7 807 kr
- Vatten/avlopp2 492 kr
- Renhållning 2 385 kr
- Hushållsel27 949 kr
Min fråga är därför om det är skadligt för de övriga två byggnaderna på tomten att stå helt kalla? Alltså ingen uppvärmning alls under höst och vinter?
Min tanke var att det inte borde vara något problem då det måste finnas massor med sommarstugor som står kalla under vinter månaderna.
En annan liten sak att tillägga är att en av dessa extra byggnader inte verkar ha någon som helst ventilation. Kunde inte se en ventil i hela byggnaden.
Någon som kan vara behjälplig?
Vi är spekulanter på en fastighet med ett boningshus på 150kvm utan källare men på fastigheten finns även två andra byggnader och i dessa extra byggnader finns endast direkt verkande el som uppvärmning. Detta gissar jag är anledningen till att den deklarerade driftkostnaden för fastigheten är så hög som 40.000 per år. Huvudbyggnaden värms upp av bergvärme.
Enligt mäklarens uppgifter:
Driftkostnad: 41 633 kr/år
- Försäkring7 807 kr
- Vatten/avlopp2 492 kr
- Renhållning 2 385 kr
- Hushållsel27 949 kr
Min fråga är därför om det är skadligt för de övriga två byggnaderna på tomten att stå helt kalla? Alltså ingen uppvärmning alls under höst och vinter?
Min tanke var att det inte borde vara något problem då det måste finnas massor med sommarstugor som står kalla under vinter månaderna.
En annan liten sak att tillägga är att en av dessa extra byggnader inte verkar ha någon som helst ventilation. Kunde inte se en ventil i hela byggnaden.
Någon som kan vara behjälplig?
Om det finns några vattenrör i husen så bör man inte kallställa utan att noga ha tömt dessa på vatten. Annars skall det inte vara några problem. Många sommarstugor står kalla på vintern som sagt.
Ventilation behövs framför allt när du bor i huset. Står det tomt behövs inte så mycket ventilation. Husen är troligen otäta nog att ventileras lite i alla fall.
Ventilation behövs framför allt när du bor i huset. Står det tomt behövs inte så mycket ventilation. Husen är troligen otäta nog att ventileras lite i alla fall.
Som framgår av länken du bifogar är det två problem som kan uppstå. Det ena är att rör fryser sönder och det andra är risk för ökad fuktbelastning om man någon gång värmer upp under vintern. Det står i klartext att det inte är några problem att ha värmen helt avstängd hela vintern.mg765 skrev:
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Tack så hemskt mycket för era svar.
I den ena byggnaden har nuvarande ägare byggt ett mindre spa med dusch och bastu så vatten anslutningar finns draget till huset. Men om jag förstår er rätt så borde det troligen gå bra att kall ställa byggnaden så länge man på något vis tömmer vatten systemet på vatten.
Mäklaren sa att den gamla damen som bor där idag hade sagt att de hade någon form av utrustning som gjorde att vattnet inte frös i till byggnaden men jag förstod inte riktigt om de menade vatten rören mellan husen eller om det också inkluderade vattnet i själva huset.
I den ena byggnaden har nuvarande ägare byggt ett mindre spa med dusch och bastu så vatten anslutningar finns draget till huset. Men om jag förstår er rätt så borde det troligen gå bra att kall ställa byggnaden så länge man på något vis tömmer vatten systemet på vatten.
Mäklaren sa att den gamla damen som bor där idag hade sagt att de hade någon form av utrustning som gjorde att vattnet inte frös i till byggnaden men jag förstod inte riktigt om de menade vatten rören mellan husen eller om det också inkluderade vattnet i själva huset.
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Jag läste artikeln igen och förstår det på samma vis.Toppen för våran delAvemo skrev:
Jag tar mig friheten och ställer en fråga till.
Som det står i min post ovan är hushållselen 28.000 per år. Visst låter det högt för ett hus på totalt 150kvm? Det måste ju vara så att de värmt upp den ena eller båda byggnaderna som endast har direktverkande el eller tänker jag galet?
Jag jämnförde med liknande hus storleks mäsigt på hemnet med samma uppvärmingssytem och dessa hus ligger runt 30k per år, alltså 10k mindre per år.
28 tkr/år låter helt vansinnigt även om de haft på lite el i de andra byggnaderna på vintern. Antingen är det fel på bergvärmesystemet och el-patronen går varm eller så har de en stor hembränningsmaskin som står på dygnet runt 
För att få lite luftomsättning i de andra husen utan att försörja el-bolagen, kräver nog att du tar upp ventiler i husen också.
http://www.solarventi.se
http://www.solarventi.se
Du har en stor förbättringspotential. Hur stora är extrahusen? Jag bor i ett före detta fritidshus på 64 m². Under år 2014 förbrukade jag 5630 kWh. Detta till hushållsel, luftvärmepump och direktel. En variant om du är osäker på hur du skall tömma alla rör är att låta värmen stå på +5º i de utrymmen som har vattenrör och för övrigt avstängt.Linus Eriksson skrev:
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Väldigt svårt att säga då dessa hus inte finns med i mäklarens dokumentation. Till saken är att gubben som ägt och haft hand om husen dog här om dagen så han kan inte svara på några frågor.Avemo skrev:Du har en stor förbättringspotential. Hur stora är extrahusen? Jag bor i ett före detta fritidshus på 64 m². Under år 2014 förbrukade jag 5630 kWh. Detta till hushållsel, luftvärmepump och direktel. En variant om du är osäker på hur du skall tömma alla rör är att låta värmen stå på +5º i de utrymmen som har vattenrör och för övrigt avstängt.
Jag mätte just upp byggnaderna på lantmäteriets hemsida och om de uppgifterna stämmer är huset med relax och vatten etc 7x21 meter, en gammal lada. Uppskattningsvis är det ca halva den ladan som är renoverad och inredd så jag skulle gissa på att den uppvärmda och beboliga delen är mellan 40-60kvm x2 då det är två plan.
Det andra huset utan vatten är 6x8 meter BYA.
Klicka här för att svara