Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
AlfredJ: Så som det är ritat där finns det inte plats för varken isolering eller luftkanal ovanför isoleringen. Man kommer få sänka ner och se till att man har iaf 600mm ifrån nock. Så som bilden efter ser ut. Loftet kommer att vara fullt isolerat också, och kommer vara en öppning ifrån garagedelen. Kommunen har ännu inte sagt något om någon speciell brandklassning emellan delarna. Finns
A-Man_08: Det alltid lättare om det är förberret för avlopp även om det bara ska vara en gäststuga.
sir_daniel: Bygg med 145 reglar istället så får du det lite varmare och stabilare, en luft/luft värmepump kommer göra det billigt att värma upp till 8-12 grader året runt
lödarn: Nu har jag vänt och vridit och till slut blev det en byggsats. Jag har alltså beställt den som jag skrev i början av tråden. Det känns som det är en lagom nivå för mig (hoppas jag). Jag kommer fortfarande att behöva en massa tips av er här på forumet :-) Planen är att påbörja bygget på valborg. Det jag har funderat mest på är taket. Det kommer att vara råspontluckor, takpapp
Fairlane: 200-300W lägre kanske är det som gör att man klarar sig om det är lite varmare? Då kanske det räcker att sänka effekten på kupévärmare!? Som sagt, jag gissar bara men det är ju lätt att prova om det är kallt.
Stuff: Nej kutym för flummigt. Det är alltid bäst att ha ett avtal att luta sig emot. Nu har ni ju uppenbarligen använd ett avtal där slutbesiktning är aktuellt men med den lilla detaljen att ni missat att fylla i detaljen hur besiktningsmannen ska utses. Ta som sagt ett snack med snickaren så kanske detta är snabbt löst.
VetLiteOmMycket: Intressant. jag har fastnat på ordet SKYDDSKLENSPÄNNINGSRETS. Jag har Elinstallationsreglerna SS436 40 00 på 528 sidor. inte någon stans står det definerat vad en skyddsklenspänningskrets är. inte heller i SVENSK STANDARD SS 424 14 38. Och inte heller i Rättelse_SEK_Handbok_444_s480. Det omnämns inte någonstans! Så det är ju inte märkligt att det blir så otydligt och ingen vet då
Räknenisse: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/komplementbostadshus-eller-komplementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/ Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09,
j-o75: Carport är kass. Håller med om att du skall ta allt som garage! Så mycket dyrare blir det ju inte när du ändå bygger! Vi har en bil i carport och den behöver skrapas på alla rutor väldigt ofta på vintern, dessutom kommer det katter och lägger sig på den varma gosiga motorhuven när man har parkerat.
Thomas_Blekinge: Men ska du inte först ta bort den gamla fasaden och kolla om stommen går att rädda med en ny bra fasad? Du har inget att förlora men kan spara mycket pengar.
AlfredJ: Ja det kommer bli otroligt spännande och lärorikt. Tanken med porten är att köra med en axelmonterad motor Sedan köra utan tvärstag i bakkant. Då ska det inte vara några problem att få plats med en bil på lyften 👍
Workingclasshero: Garage eller verkstad? Glöm inte balkar till traversen osv.....
spamb: Kan vara kanske att du fått baskarta. Som sagt kanske onödigt med förenklad nybyggnads karta för en komplementbyggnad
Tibro1: Jag har plats. Och tänker lika bra att bygga ordänkligt så jag får in bil traktor släp osv.
holmberg87: [citat] Jag kommer att ha 5 eller 10 cm. 10cm räcker gott och väl men jag måste försöka hålla nera höjden och kommer troligen att välja 5cm eftersom jag ändå inte kommer att ha varmgarage. Väggarna byggs troligen med 45x120 eller 45x95 med en 45x45 mot insidan för att göra det enkelt med eldragning osv. Men väggarna kommer att bli 120mm isolerade:)
zada11: Du menar att frugan kommer få parkera ute i fortsättningen också alltså? ;) Så länge jag får in mina skidor och cyklar är jag nöjd!
hempularen: Finns många olika uppfattningar om huruvida renovering inför försäljning lönar sig. Jag tror att man bör fundera lite över "marknadsläget" vem är det som kan tänkas viilja köpa huset? Är det ungdomar utan barn, barnfamilj, direktör, vårdbiträde. Och vilken fas i livet befinner sig köparen i. Om man då ex. är en stressad småbarnsfamilj, hur mycket är det då värt att slippa
Finndjävel: Om du har dimensionerat rätt beror ju på vad du har tänkt använda taket till. Ska du parkera elefanten där uppe så låter det lite klent men om taket är menat att hålla för sin egen vikt och lite snö så lär det nog stå kvar till år 2300 minst. Mitt uthus från 1800-talet kommer inte i närheten av sådana dimensioner men verkar ändå ha fungerat i 150 år. Jag tycker allmänt att
camaro1969: finns hjul till min ställning, 700:- styck.. och då är den ju alldeles för smal hursomhelst... tror den är 60cm skulle isåfall behöva typ 12 hjul typ...8400:- och det skulle nog inte fungera ens.. haha frän ställning! bara börja bygga :)
hus520: [citat] Tackar tackar, mycket bra information och svar. Jag ska leta lite i dom papper som vi fick när vi byggde om det finns med där. Annars ringer jag och frågar nästa vecka
saiter: Du kan inte spara både tid och pengar... omöjlig ekvation. Med sandwichpaneler kan du spara tid, men inte pengar, om inte du lyckas hitta på blocket till vrakpris. Med traditonellt trä-bygge blir det med största sannolikhet billigare, men kanske tar lite längre tid. Du kan derimot förbereda massor om du bygger i trä. Förbered med väggblock o takstolar, kapa panel osv. innan det blir
yonna: [citat] Det låter bra! Jag dubblerade förrådsutrymmet - men det blev ändå för litet. Barnbarnens cyklar, pulkor, sparkcyklar, leksaker etc tar plats även hos mej:x En sak du ska tänka på: även om vi inte får så mycket snö här i södern har den lilla snön vi får en otrolig förmåga att flyga in i carporten och stanna där. Det blir ett dj-kla skottande även om resten av tomten
Nikorasu: Det kommer nog till stor del an pa vilken information du har begärt att företaget skall ange i sin offert. Om du vill ha kostnaderna mera specificerade, gör en offertfrörfragan där det framgar hur du vill att deras offert skall vara specificerad.
Anonymiserad 128745: Jo det är nåt liknande jag vill ha , hade en sån variant i gamla garaget men rejälare än Ikeas men nu när jag letar är det väl den ungefär jag hittar
raybellano: Hej, jag renoverar ett fristående garage på 65 kvadratmeter, så att det ska fungera som tillfälligt boende medan jag låter bygga ett nytt hus på tomten. Tanken är att garaget på sikt ska fungera som gäststuga. Garaget är byggt kring 1970, på en oisolerad platta på mark. Träsyllen ligger direkt på plattans sockel. Trots att den legat så, helt oskyddad för fuktvandring, i fyra
jonaslatt: Har garage under mitt hus. Och funderar på om det går att ljudisolering taket lite så inte allt hörs upp i huset.. Vad är billigast alternativ och som inte drabbar höjden för mycket?
elfi09: Då har jag fått en uppfattning i alla fall, tack! Garaget ska främst nyttjas till mannens snickrande, men ska rymma en bil om det behövs.