J
Jon86: Då det blir ungefär utomhus klimat ska du ha spackel som tål minusgrader dvs inte vanligt spackel som är vattenbaserat. Du kan. Spackla med någon sorts fix eller bara utomhusspackel tycker jag
2 svar · 9,0k läst
Mike_the_pip3
Mike_the_pip3: Riktigt snyggt :thumbup:
15 svar · 7,1k läst
·
F
fredl: Behöver bygga ett litet poolhus till en självbärande pool som ska stå på en betongplatta. Poolen är 4,27x2,36m. Man bör ha ett kryputrymme om cirka 50-60 cm runt om för att komma åt vid service och reparationer. Innermåtten blir då minimum 5,49x3,58 men tänkte på att avrunda detta till närmaste sten. Med 250 mm leca så blir byggarean minst 24,5 kvm. Poolen är 134 cm hög
0 svar · 8,6k läst
·
M
MrVH: http://www.hoermann.se/fileadmin/_country/_global/aktion/aktion_2016/se/ Hörmann har visst en kampanj iår med. Ska se med leverantören om det inte går att pressa lite till när jag ska ha 2 portar. Crawford-porten känns ju ändå lite mer budget kanske?
3 svar · 3,6k läst
A
AbRhesus: Någon som kan posta bild från en takskjutport med fönster i övre sektionen? snälla :-)
1 svar · 1,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jag instämmer i hantverkare1:s svar i inlägg #4. Det har gått inflation i ångspärrar och tätskikt.
5 svar · 8,9k läst
D
davidwb: Tack för alla svar. Funderar vidare. Nybörjarfråga; om jag ska gjuta....Den packade sanden sluttar något från garaget idag. Hur viktigt är det att underlaget är helt plant? Ska ju inte bygga något kärnkraftverk:wow:
7 svar · 4,9k läst
·
rockin_john
rockin_john: Det är just det. När vi pratar och när han är här så är han en "riktigt go gubbe" och kommer vi väldigt bra överens. Han har bara oerhört mycket att göra och det är nog därför jag hamnat i kläm. Fick just besked om att fönstren kommer 29 mars. Det blir en månad efter ök klardatum. Men ingen "laglig" rätt att få ersättning alltså... Tror jag lyfter frågan om rabatt om ett
4 svar · 1,9k läst
·
M
MikaelJacob: [citat] Det är denna som vi har beställt http://www.polhus.se/product/friggebod-julia/486
25 svar · 9,5k läst
·
Lime113
Lime113: Mitt tips: Köp husets ABC. Kanon bok som berör det mesta om hur ett hus byggs. Kostar 400 kr men kan rädda er både när det gäller att bygga till och byggvård. Jag älskar den :)
13 svar · 2,2k läst
A
AlfredJ: Ja jag kommer själv bygga något liknande. Så alltid roligt med lite information och se lösningar. Ja 12000 var riktigt billigt. Skicka gärna PM med info om vilket bolag det är
66 svar · 32,5k läst
·
S
Stefan1972: finns inget behov av en regelstomme i en lekstuga. Kör som i vår, bygg varje vägg sektion platt på golv. Panel som läggs dikt mot varann. Överst på utsidan spikas en liggande panelbräda. Över varje skarv vanlig locklist . Golvet görs på valfritt sätt. Nederdelen på väggen spikas i golvet. Överst så spikas taket i den liggande panelbiten. I nock har det lagts en bit rundvirke som
2 svar · 6,0k läst
A
Arvid Sandin: Jag har köpt en gård som har ett gammalt vagnslider där en av väggarna har börjat bukta ut lite och det mesta av putset har försvunnit. Går det att bara lägga på ny puts eller måste man lägga om stenarna? Jag är helt ny på sådant här och all hjälp är välkommen. Jag länkar en bild på väggen. Finns det någon liknande tråd så får ni gärna länka till de. [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
J
JKrister: Jag tycker svenskt trä har en del hjälp att ge. Finns även som app. http://www.traguiden.se
1 svar · 2,9k läst
T
Tömpa: Vilket drömmgarage!.Så vill jag också ha men har för mycket hjul så det blir inte bra i mitt (enkel 35kvm).Tänkt att lägga granitkeramik i sommar när man kan få ut bilen bla.
51 svar · 43,2k läst
·
yonna
yonna: [citat] Mitt förra hus byggdes 1926 och det hade aldrig omdränerats. Jag bodde där i 24 år och dränerade inte, efter råd från flera kunniga. Källaren användes som källare; satte dit extraventilation, lösa väggar på stålramar mot murarna, klinkade golven. Viss fukt framför allt under sommarmånaderna men ingen "källarlukt". Jag hade tvättstuga i källaren så det var känsligt med
12 svar · 1,5k läst
S
souba: [bild] [bild] Taket på plats! Ljudmässigt blev det ingen skillnad mot det var utan innertak så ett perforerat tak är att rekommendera👍
151 svar · 118,0k läst
·
J
johasp20: Efter dialog med ansvarig mark-entreprenör kom vi fram till att det var möjligt (och rekommenderat) att ha två anslutningspunkter, så vår kommer placeras kortast väg till huset, och övre tomts löper längs ena långsidan. Orangea punkter i nedan bild. [bild]
12 svar · 3,5k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Glöm inte göra fall från garageportarna utåt så ev vatten ej vill rinna in under porten
7 svar · 2,1k läst
·
Strip
Strip: Japp, precis så menar jag. Plåtreglarna gjorde jag så det är fyra st, där den övre är vikt fem centimeter innanför hörnet och samma med de stående är vikta innanför den nedre, så att eventuellt vatten inte blir ståendes. Cellplastbitarna är limmade mot varann och även mot både plåt- och träreglar (mycket lim gick det åt). Jag provade med cellplastlim först, men det var helt
5 svar · 9,0k läst
V
VillaAnna: Jag söker en likadan list till min garageport! Vart fick du tag på din och fungerade den som tänkt?
12 svar · 33,1k läst
·
vespaman
vespaman: Korttidsuthyrning kan ge mer pengar, men det är avsevärt mycket mer jobb och slitage, och oddsen för att råka ut för folk som inte alls förstår ordet hänsyn ökar dramatiskt. Mitt råd är att hitta folk som avser stanna minst ett år, gärna längre. Men det beror ju iofs på hur mycket jobb du själv har tid att lägga / passa upp. Kolla som sagt upp hur mycket du (över året) kan
15 svar · 14,7k läst
Spett och slägga
Spett och slägga: Man kan ha typ 4 till 8 ledspottar på 3w som ledbelysning för att snabbt hämta verktyg. Dessa går också att koppla över garageporten så att de tänds när man öppnar med fjärrkontrollen. Sedan går de att dimma ner max som nattbelysning.
8 svar · 14,2k läst
·
F
fundersam63: Tack för svaret! Ja, stående panel är det som gäller. Ser på mitt nuvarande förråd hur det växer alger genom att det ligger vatten kvar på den liggande panelen.
2 svar · 3,8k läst
peternicklas
peternicklas: Beror på vad du menar med tät. Lägga en syll och regla upp väggar och tak går rätt fort. Spika råspont och lägga papp tar inte heller så lång tid. Sedan ska du antagligen ha en liggande 45a, isolering, utegips, läkt och sedan panel. Fönster och dörr. 2-3 dagar skulle jag gissa på. Då räknat på att allt finns på plats samt att elmaskiner och skruvdragare används.
1 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Enligt lag är maxbredden 2,6 meter plus speglar (om det är en husbil) så porten bor vara 3 meter om det ska vara enkelt att garagera. 3,2 meter högt har räckt till flera olika husbilar. Protte
13 svar · 18,2k läst
F
Flummox: Yale Doorman har ett "bortasäkert"-läge där man drar en pigg på sidan av dörren och sedan låser den utifrån. Då går det inte att öppna dörren innefrån. Har en själv och är bara nöjd.
9 svar · 12,5k läst
Å
Återfall: Låter rimligt! Har dessvärre ingen bild på takstolarna, har inte byggt ihop stugan själv.
5 svar · 3,8k läst
M
Mats: Ingen uppfattning faktiskt. Det jag ser som problem är om mattan verkligen klarar trycket från betong plus last ovanpå. Kan vara värt att ta kontakt med platon och se vad de säger. Sen verkar det ju nästan som om den behöver mekanisk ventilation för att funka och det är ju en nackdel
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.