Hej.

Jag håller på och planerar inför ett garagebygge.
Tanken är att få garaget stomrest innan det riktiga huset kommer.

Jag anser mig själv vara väldigt händig, och löser det mesta.
Men en grund har jag aldrig anlagt.
Jag har heller inte sysslat med grävning av dränering, kulvertar eller golvvärme.
Därför skulle jag nu vilja ha lite tips inför bygget.
Jag kommer garanterat behöva ta in hjälp på vissa områden. Men vet jag inte själv hur det måste göras, då är det lätt att man missar att be om hjälp på den punkten.

Bifogar bild på hur jag har tänkt att måtten ska bli.
Yttermåtten på bilden är färdigt yttermått. Plattan blir det måttet minus 100mm.
Det ska sedan muras upp 200mm leca på plattan för att kunna spola av bilen i garaget.
Garagegrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har då tänkt att gjuta uttag för en saxlyft som ska vara livad med plattan när allting är färdigt.
Men hur ska jag göra här?
Hur ska jag tänka med fall till groparna för att få dem livade?
Hur mycket fall brukar man ha?
Gropen för saxlyften ska vara enligt bifogad bild;
PIT DRAWING E3500II.jpg
Skapa konto

Tanken är att köra med L400 kantelement.
Fått offert ifrån Tjällden på detta.
Är detta bra pris?
Grund.jpg
Skapa konto

Som synes så har jag valt till golvvärmepaket.
Huset kommer drivas av en Nibe F750.
Blir det några problem att köra både huset och garaget?
Vintrarna här i Småland är väldigt milda. Så det är sällan under 10minus.
Vill bara ha ca 10-12 grader i garaget, och sedan köra fläkt vid de tillfällen man ska meka.

Något jag ska tänka på om jag ska gräva en kulvert mellan huset och garaget?
Köpa färdigisolerad slang.
Avståndet blir ca 10meter.
Drar jag bara fram slangen under huset ungefär där pumpen står?
Och om jag vill ha exempelvis en vattenutkastare på sidan av garaget, eller inne i garaget.
Bara dra kulvert med flera slangar i?

Jag vill helst få alla slangar och allt i väggarna och då köpa ett inbyggnadsgolvvärmeskåp.
Är det något speciellt jag måste tänka på här?

Hjälp en stackars industriarbetare som inte kan något om markarbeten =)
Mycket frågor på en gång. Och jag kommer säkert ställa 50frågor till.

Redigerat:
Jag tog in offert både från Tjällden och Beijer när jag byggde vårt garage. Beijer blev aningen billigare och jag valde dem främst för närheten och de extra möjligheter det ger till justeringar, ändringar kompletteringar osv.

Angående uppvärmningen så kommer du väl inte få någon återvinning på värmen som används i garaget. Jag antar att du får räkna med att det blir som att köra direktverkande el i garaget, kanske är bättre att satsa på en luft/luft värmepump istället? Men jag kan va fel :-/

Ang groparna så gjut i dem när plattan är klar och du har dina lyftar, då vet du måtten och kan göra allt i lugn och ro.

Kluverten har man alltid för få rör i :-/ det beror på vad du vill göra i framtiden... Är det bara uppvärmning? Då räcker det med två rör, vill du köra 'något annat', VVC, laddning av acctankar med solvärme från garagetaket? Osv... Så blir det ju fler pipor eller fler kulvertar... Kan man förbereda sig för allt? Nae :-)

Kanske kan du gå upp till 20mm golvärmeslang istället så blir det mindre slang och lägre tryckfall, det går även lätt och naja slangen uppe på armeringsnätet så.slipper man rörhållarskena osv. Blir billigare och lika bra i ett garage.

Jag köpte mitt senaste grundpaket från Legalett I älvängen,bra pris o så tyckte jag att deras armeringspaket var rejälare och mer påkostat.

Redigerat:
Tack för era svar.

Näe tyvärr får man ingen återvinning genom att koppla på garaget på nibe-pumpen.
Men huset är specat till under 30w/m2. Vilket får mig att iaf tro att det finns gott om effekt kvar till garaget.
Känner också att det är lika bra att gjuta ner rör i plattan när man ändå gör den. Surt att ångra sig senare.

Kan nu vara å att man får sätta en cirkulationspump för att få bra fart på det hela.
Men det kanske är billigare och bättre och köra på 20mm rör från början då?
Vet dock inte vad detta kostar extra, men borde väl inte vara några stora pengar.

lt1cobra;
Så du menar att jag gjuter yttermåtten färdigt, men gör själva botten av groparna senare?
Kan ju vara smart då man inte riktigt är hundra på vilket fall man får.

Japp, har du råd så lägg ned rör (20mm) oavsett uppvärmning :-).

Japp, gjut botten i hålen någon vecka efteråt, du vill inte strula med det när du gjuter plattan :-)

Leta efter en riktigt bra firma för gjutningen (ta referenser och titta på tidigare jobb om möjligt).

2-3st 110mm markrör mellan hus å garage "bra ha rör". Det skall väll in el, data, vatten mm mm

Det måste väl gå att att gjuta allt på en gång...bättre botten blir lite för låg än för hög...saxliften ska väl justeras in?
Ska det vara tvättmöjligheter i garaget också gäller väl särskilda regler ang avloppet?
Glöm inte att ha golvbrunnen lättåtkomlig även när saxliften är monterad.

20 mm golvärmeslang blir både billigare och bättre än den offererade 17mm slangen. Skenor för slangen är oxå en onödig kostnad. Jag har kört hela min platta i huset med slangen fäst med buntband uppe på armeringsmattan snabbt smidigt o enkelt att förlägga själv, köp eller hyr eller bygg en enkel slangvida så går det ännu lättare.

Jag tycker du ska tänka en extra gång på detta med att spola bilen inomhus. Det blir fruktansvärt fuktigt i garaget, allt blir fuktigt och sedan dammigt pga det. Dessutom är det sjukt irriterande att golvet inte är plant när man vill göra andra saker i garaget..... Byggde jag nytt skulle jag göra ett plant golv och låta golvvärmen torka ev vatten (och inte spola inomhus). Jag spolar utomhus med varmvatten istället, och sedan kör jag in bilen om jag verkligen måste.

Jag skulle också vilja ha lyften lite åt sidan så att en annan bil med marginal kommer in när en står på lyften.

Här ett exempel på integrerad lyft, kanske kan du få lite inspiration här:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97238&postdays=0&postorder=asc&start=147

Tack så mycket för era svar.
Reder ut många frågetecken!

Jag ska höra med dem ifall de säljer 20mm slang också.
Och som sagt skippa skenorna. Måste som sagt funka lika bra med buntband.

Ang spolning av bilen inne så är det väl inget jag tänker att jag ska göra speciellt ofta.
Men jag vill ändå ha möjlighet, och avlopp ska det finnas i vilket fall som helst.
Dock inte helt klar än med vad kommunen kräver. Om det ska finnas oljeavskiljare eller dylikt.

Jag har också funderat på placeringen av lyften.
Men anledningen till placeringen precis i mitten är för takhöjden.
Garaget kommer byggas på 20cm lecablock.
Vägghöjden blir 2,5meter. Dvs 2,7m till hammarband.
Sedan blir takstolarna 27graders saxstolar.
Vilket borde bli ca 18grader invändigt.
Vilket då ger en innertakhöjd på 3,7meter 1meter ut ifrån centrum.
Sedan ska det dit armaturer och annat i taket.

En standardbil är knappt 1,5 meter hög.
Ska jag kunna hissa upp och gå under bilen så behöver jag höja 1,9 meter.
Det blir 3,4 meter.

Så placeringen med den takhöjd jag får blir nog tvunget att vara i mitten tyvärr.

När det gäller uppvärmningen i garaget så hade jag skippat att driva den med Nibe 750.
Den är specad till 200 kvm2 max samt värmeåtervinningen gör att pumpen får jobba bra mycket hårdare för att förse garaget med värme.
Köp en bra luft/luft istället så får du en naturlig cirkulation i garaget som håller verktygen samt klimatet därute fräscht.

Har själv en 1,5 plans nybyggd villa med 750:n och skall montera luft/luft i garaget som är 60 kvm2 byggt i lättbetong.
Pratade med Nibe gällande kulvert till garaget och de avrådde mig från detta för att istället köra på en luftburen lösning.

Håller på färdigställa mitt 50kvm garage så jag känner igen mycket av dina frågor ;)

Jag vände på taket så att liften kunde ställas åt sidan så man kan köra in två bilar på bredden. Då blir det ett dubbel garage med lift, du kommer nog ångra dig om du har en bil i mitten som låser mycket av garaget.
Två stycken slag portar då skenor från rullportar hamnar ovanför bilen och den går inte att hissa upp.

Jag valde 2 pelar lyft och ingen golvvärme. Min tanke är att hålla garaget 8 grader / frostfritt och inte ligga på golvet då jag har liften. Uppvärmning sker med luft/luft och en 3 fas värme fläkt för snabb uppvärmning av luften när man vill skruva.

Golvvärmen är trög så den funkar bra till att hålla en jämn temperatur. tex 8 grader / frostfritt men tar en dag om du vill öka värmen. Här kan du också kompletera med 3 fas värme fläkt för snabb uppvärmning. Sänka ner sax lyft blir riktigt snyggt och praktiskt. Dock är de höglyftande dyra, bla valet av 2 pelarlyft.

I kulverten har jag
(varm och kall vatten, 50mm rör)
Förbereder
el
nätverk
relä trådar för motorvärmare från huset.
larm

Avloppet kom kommunen med konstiga krav och efterssom garaget är lägre än huset blev det knepigt så jag jag körde på helt plant golv som är perfekt för att ställa hjulvinkar på race bilen ;)

Sen tjänar man väl inte nåt på återvinningen av vämen i luften om den är ca 8 grader?
Rätta mig om jag har fel.
Jag hade en tanka om utblåset från huset som altid är 5-10 grader till att värma garaget men det följer med fukt, lukt m.m så jag la ner det.

Redigerat:
Kul med svar här. Uppskattas verkligen.
Ang uppvärmningen så har jag lite dålig koll.
Men jag vet att huset har ett uppmätt effektbehov på ca 26kw/kvm/år
Jag har ingen aning om hur man räknar ut effektbehovet i garaget.
Någon som kan hjälpa mig här?

8x10,8 i storlek. 195mm isolering i väggar.
240mm i tak (om jag inte lägger dig ännu mer)
Takhöjd 2,7 vid hammarband. 3,7 i nock.

Nibe anger att pumpen levererar ca 10kw värme när patronen går in.
Jag har ingen aning om ifall detta räcker till.

Men jag känner bara att gjuter jag inte plattan med golvvärme så kommer jag säkerligen ångra mig efteråt.

Saxlyften importerar jag själv skulle jag tro.
Hutlösa priser här i Sverige.

• Gilla
sugen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.