2 593 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur placera Attefallsgarage?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi hade tidigare ett garage på vår tomt och det revs för några år sedan. Garaget var 6 meter långt och låg kloss an mot huset på gjuten kall platta. Nu har vi tänkt oss att bygga ett attefallsgarage på ungefär samma plats och då är det några saker vi måste förhålla oss till:
Från huvudbyggnaden är det ca 10.8 meter till allmänning
Vi får inte ställa Attefallsbyggnaden närmare allmänningen än 4.5 meter
Den gamla plattan är kvar
Så frågorna som uppstår är:
Hur nära huvudbyggnaden kan vi ställa Attefallshuset för att det fortfarande ska räknas som fristående?
Hur långt bör ett garage minst vara?
Kan vi gjuta vidare på plattan?
Från huvudbyggnaden är det ca 10.8 meter till allmänning
Vi får inte ställa Attefallsbyggnaden närmare allmänningen än 4.5 meter
Den gamla plattan är kvar
Så frågorna som uppstår är:
Hur nära huvudbyggnaden kan vi ställa Attefallshuset för att det fortfarande ska räknas som fristående?
Hur långt bör ett garage minst vara?
Kan vi gjuta vidare på plattan?
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
"Attefallshuset får uppföras i bostadshusets omedelbara närhet." - Ring den aktuella byggnadsnämnden och fråga hur de tolkar detta. Om jag ska spekulera så borde det tolkas som fristående så länge man måste gå utomhus mellan hus och garage, även om de sitter ihop.
En normal personbil är uppemot 5 meter lång, +/- ett par dm beroende på krockkrok, extraljus osv., så allt under 5,5 meter är säkerligen för litet. Själv skulle jag inte vara bekväm under 6 meter, men där någonstans börjar det ju bli tillräckligt med plats för att kunna parkera lite slarvigt och ändå få plats.
Kan inget om gjutning.
"Attefallshuset får uppföras i bostadshusets omedelbara närhet." - Ring den aktuella byggnadsnämnden och fråga hur de tolkar detta. Om jag ska spekulera så borde det tolkas som fristående så länge man måste gå utomhus mellan hus och garage, även om de sitter ihop.
En normal personbil är uppemot 5 meter lång, +/- ett par dm beroende på krockkrok, extraljus osv., så allt under 5,5 meter är säkerligen för litet. Själv skulle jag inte vara bekväm under 6 meter, men där någonstans börjar det ju bli tillräckligt med plats för att kunna parkera lite slarvigt och ändå få plats.
Kan inget om gjutning.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag har hört resonemang om att det ska vara så brett att man ska kunna underhålla båda byggnaderna men jag tänker mig att någon här bör ha varit inblandad i dylika diskussioner med sin kommun och kan delge mer detaljer om hur Boverkets text ska tolkas.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Jag har förstått det som att de inte ska sitta ihop, alltså att inga byggnadsdelar är fästa i varandra.
=en "fri-stående" byggnad
Möjligheten att underhålla är mer ett råd av praktiska skäl.
Så en centimeter är tillåtet, men kanske osmart av andra skäl.
=en "fri-stående" byggnad
Möjligheten att underhålla är mer ett råd av praktiska skäl.
Så en centimeter är tillåtet, men kanske osmart av andra skäl.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Men om du inte kan gå runt en byggnad så är den inte fristående
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09, avd. 2)
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 4a §
Attefallshuset får inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad så att det inte går att underhålla byggnaderna. Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap 14 §
Tydligen gäller båda kriterierna. Sedan vad som krävs för att kunna hålla vårdat skick på byggnaderna beror ju jättemycket på hur de är utförda och vilken typ av underhåll de kräver. Om man vill anstränga sig så borde det i teorin gå att hitta fiffiga kreativa lösningar som inte nödvändigt kräver att man kan gå där. (men kanske sällan värt det...)
Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09, avd. 2)
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 4a §
Attefallshuset får inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad så att det inte går att underhålla byggnaderna. Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap 14 §
Tydligen gäller båda kriterierna. Sedan vad som krävs för att kunna hålla vårdat skick på byggnaderna beror ju jättemycket på hur de är utförda och vilken typ av underhåll de kräver. Om man vill anstränga sig så borde det i teorin gå att hitta fiffiga kreativa lösningar som inte nödvändigt kräver att man kan gå där. (men kanske sällan värt det...)
Klicka här för att svara