A
Andreas Ludde Lundell: japp min snickare säger att det är en lada, men det ska vara en lägenhet ovanpå också. det jag kommer fram till är att jag sätter en plåt runt hela väggen från panelen hela vägen in runt gipset.
3 svar · 4,9k läst
·
H
Hybridnyckel: Den kan nog passa bra på mitt skjul den... Tack så mycket! Någon som har åsikter om jordankare räcker eller om det krävs gjutna plintar? Höjden blir max 130 cm. Ingen risk att vinden lyfter hela bygger ur marken om man gör det lätt för sig med jordankare?
4 svar · 8,9k läst
D
Daelna: Hjälp! Jag har idag en carport med 2 väggar och tänkte bygga till 1 vägg + garageport. Mitt problem är att jag har en H-balk som bär i ena hörnet och nu vet jag inte hur jag ska kunna fästa reglarna på den? Dessutom så står den på fyra bultar som står upp från betongplattan (bilder kommer). Hur ska man täta där? // Daniel
0 svar · 1,7k läst
C
capricce: Hej! Vi gjorde misstaget att köpa en byggsats på Bauhaus. Vilket rappel - det var bara skit! :mad: Vi har fått gå ut i vinter och spika ihop den flera gånger då den hotat att rämna. Men är huvudet dumt så... Nåväl, vi får se det som lärpengar :x. Eftersom vi inte är några hobbysnickare och har tummen mitt i handen båda två, letar vi nu efter en färdig, lite mer stabil, bod att
1 svar · 1,7k läst
R
Rickard Gamen Johansson: Står och ska starta med att bygga ett isolerat hönshus med måtten 2500*4000. Skall byggas på samma vis som en traditionell friggebod. Stå på 6st plattor som ligger på backen. Bygger sedan en ram som ligger på plattorna av tryckt 45*95. Sedan regelverket inne i ramen. Uppe på reglarna ska jag sedan lägga trallgolv. Där kommer min fråga. Behöver trallen vara tryckt? Uppe på trallen
0 svar · 1,8k läst
E
Elishwa Gilyana: en fråga till måste man riva golvet också? eller räcker att tvätta och låta torka.och sen lägga på ett nytt lager ?
5 svar · 3,4k läst
·
H
huggan: Rätt ok pris här: http://www.abkarlhedin.se/bygghandel/kampanj/garageport-hormann-lpu-40/
1 svar · 2,2k läst
I
Izze: Hej Jonathan och jag tar tacksamt emot kontrollplanen om du hittar den!
6 svar · 3,6k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Sett folk som har liknande med 45x95 och haft i massor med år. Så det är nog lugnt.
3 svar · 1,4k läst
I
Izze: Fyi så verkar ovan beräkning vara ok enligt handläggaren, men jag måste komma på ett sätt att kontrollera detta enligt kontrollplan. Är det någon som vet hur detta brukar gå till? Duger det att man kontrollerar materialet (isoleringen) och mäter de olika dimensionerna på plats under bygget? Kan såklart fråga handläggaren...men tänkte att det vore trevligt att fråga er också :-)
54 svar · 28,8k läst
·
B
Bengt57: Tack för snabbt svar:D
5 svar · 6,4k läst
D
danielte: Passar på att fråga här då jag inte hittar något på nätet. Vad är en lämplig takhöjd för loftet?` Jag hade från början tänkt att isolera 300 i grund och tak, men funderar nu på att minska då jag är orolig att takhöjden blir för liten. (4000 cm totalhöjd - tak (300) - loftkonstruktion (200?) - höjd nere (220) - golv (200) = mindre än 92 cm kvar. Känns inte det lite snålt?
34 svar · 26,5k läst
·
anders07
anders07: Vill du ha lite större fukttolerans i materialet så välj Isodrän eller Pordrän om det ligger öppet mot mark. I väggarna kan du använda träfiberisolering som klarar fuktvandring bättre. Och som huggan sa, ingen plast någonstans!
3 svar · 2,5k läst
murak
murak: Det blev en del markarbete med tomten i Påsk och vi passade på att snygga till runt friggeboden. Byggde en ram runt och fyllde med grus. Sen la vi ut jord runt för att få allt jämt och fint. [bild] Två tomrör grävdes ner och ovanpå anlades grusgång. [bild] [bild] I ena röret kommer vi dra en vanlig vattenslang som kommer upp genom en liten lucka i altanen vid huset och kopplas
7 svar · 5,4k läst
·
M
Mats: Enklast och stadigast är att du lägger en bit plywood eller liknande på sidorna av konstruktionen och sen skruvlimmar. Man kan göra det med spik/hålplåt också
1 svar · 1,0k läst
S
surfarn: Jag kan dela med mig av mina erfarenheter på området. Att dela upp en frigga i väggar och tak och tro att man kan flytta den med handkraft är lättare sagt än gjort. Vi var två som försöket men även den minsta väggen på en frigga om 10 kvadrat var vansinnigt tung att bära. Är du däremot 4-6 gubbar som hjälps åt är det möjligt att hantera en mindre frigga i bitar. Dock tror jag
14 svar · 11,0k läst
·
S
surfarn: Jag tror att den är på tok för hög. För det första är den placerad i sluttning och bara det gör att det blir svårt med nockhöjden iom att man skall räkna ifrån medelmarknivå. Sen känns höjden inomhus på loftet för hög, När jag har räknat på attefallshus så har jag svårt att få till en höjd på loftet över 120 cm och då står ändå huset på en betongplatta.
4 svar · 3,2k läst
Anna_H
Anna_H: Min erfarenhet av gäststugor i anslutning till villor är att de i praktiken används som förråd. Skruva på någon skiva som det går att hänga upp vad man vill på, eller senare gipsa, några hyllor, några krokar och lite trädgårdsredskap? Så får köparen göra vad de vill med förrådet/stugan?
9 svar · 2,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Är du säker på att det finns dräneringsrör längre ned?
3 svar · 2,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Det beror väl lite på hur det ser ut - beror mkt på stugtyp/konstruktion etc. Antingen tar du bort golvet (och stärker upp där det då behövs för att hålla upp väggar osv) och gjuter en platta. Eller så stärker du upp golvet rejält (inkl grundläggning/fler plintar osv osv). Skall du ha en bil där så bör du nog räkna på det en del. Skall du ha det mer som förråd så är det nog
1 svar · 1,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du borde kunna regla upp och lägga vindpapp på insidan kanske ? Så inte isoleringen ligger rakt mot...annars kanske hygroskopiskt isolering funkar om inte fukttillförseln är så stor (dvs icke-permanentboende) /K
5 svar · 2,1k läst
H
huggan: Hur bred är den, ett plus om den går att transportera som den är.
4 svar · 2,8k läst
·
T
thomasx: Vi isolerade taket i garaget med Polyuretan som Isopol från Norrköping var här och sprutade på. Väldigt bra och smidigt tycker jag.
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Tänk på att garage är en rätt instabil konstruktion. Iom. att dörren typiskt tar upp en hel vägg, så kan konstruktionen vilja ramla ihop som ett korthus (inte helt ovanligt). Det ger också ett enormt vindfång om stormvindar kan blåsa in genom en öppen garage dörr. Finns exempel där ett helt dubbelgarage blåst iväg ett tiotal meter.
3 svar · 2,8k läst
H
heimlaga: Om det är ett oisolerat uthus där några droppar kondens torkar och inte skadar någonting och där man har ordentlig taklutning så behövs det inget undertak överhuvudtaget förutsatt att trödet (bräderna under plåten) är lagda någorlunda tätt. På mina lågbudgetuthusbyggen här hemma har jag spikat trödet med 10 cm springor och det verkar fungera men 5 cm springor är bättre. Det
2 svar · 11,9k läst
Eric Öbo
Eric Öbo: Ah, inte värre än så. Gott. Får kolla runt i Kungsbackatrakten om det finns någon som kan lösa det. Förra ggn jag lät såga upp nåt var det ett foder och då använde jag Kungälvs Trä, men det är ju löjligt långt att åka. Har också funderat på om det är en HSB-specialare. Våra hus var bostadsrätter fram till mitten av 1970-talet.
6 svar · 3,3k läst
·
K
Krille4: Stort tack :)
6 svar · 5,7k läst
·
M
Marcussjogren: Haha ja då är det inte stort :D Men man kan aldrig få för mycket utrymme, får se det så! :)
10 svar · 2,7k läst
·
C
CIW: Kolla med Svenska byggsatser www.prefabgarage.se. Det verkar inte vara några problem att skräddarsy garaget efter egna önskemål, dubbla gips, carport framför deras garage osv.
27 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.