4 916 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Ouppvärmd isolderad friggebod?!?
Jag har precis byggt en vinterbonad (isolerad) friggebod som gäststuga på tomten. Den har inget vatten eller avlopp men jag håller den ändå på en bastemperatur om ca +4 till +5 grader vintertid.
När det nu blivit köldknäppar ner mot -15 eller därunder så går en och samma huvudsäkring om och om igen då motorvärmaren till bilen kopplas in. Jag har antagit att friggebodens uppvärmning går på samma fas eftersom motorvärmaren aldrig ställt till med någonting tidigare år och det fungerar utmärkt när vädret är mildare.
Den ena lösningen på problemet (ja, det är ett problem att halva huset blir mörkt så fort motorvärmaren klickar igång när det är kallt!
) är att lokalisera ett annat utomhusuttag som går på en annan fas, men det vet jag inte riktigt hur jag ska genomföra. Annat än trial-and-error, möjligen.
Den andra lösningen är att strunta i att värma upp friggeboden. Den får stå kall och så får jag köra utan motorvärmare om jag absolut måste ha gäster när det är under -15 utomhus.
Men fungerar det att göra så med ett isolerat uthus? Kan man släppa uppvärmningen helt utan att riskera fuktskador? :x
Tankar? Idéer?
Vänliga hälsningar
/Björn
När det nu blivit köldknäppar ner mot -15 eller därunder så går en och samma huvudsäkring om och om igen då motorvärmaren till bilen kopplas in. Jag har antagit att friggebodens uppvärmning går på samma fas eftersom motorvärmaren aldrig ställt till med någonting tidigare år och det fungerar utmärkt när vädret är mildare.
Den ena lösningen på problemet (ja, det är ett problem att halva huset blir mörkt så fort motorvärmaren klickar igång när det är kallt!
Den andra lösningen är att strunta i att värma upp friggeboden. Den får stå kall och så får jag köra utan motorvärmare om jag absolut måste ha gäster när det är under -15 utomhus.
Men fungerar det att göra så med ett isolerat uthus? Kan man släppa uppvärmningen helt utan att riskera fuktskador? :x
Tankar? Idéer?
Vänliga hälsningar
/Björn
Det finns många hus som står helt ouppvärmda utan att få problem med fukt. Men det är sannolikt inte ett stort problem att koppla antingen boden eller motorvärmaren på en annan fas. Vad har du för huvudsäkring, och vad är det för effekt på elementet och motorvärmaren?
Sätt en lampa i motorvärmaruttaget. Slå av säkringen, som bruka "gå". Flytta lampan till ett annat utomhusuttag. Kolla om den lyser. Lyser den är det ju en annan fas. När det gäller att kallställa, så är det mycket svårare. Används friggeboden, när den är kall? Hur är ventilationen? m.fl. frågor kommer ju upp direkt. Jag har själv 2 st gäststugor, som är kalla på vintern. De används inte alls på vintern och har normal ventilation, förstärkt av en soldriven. Inga problem alls.
Matas friggeboden med enfas eller trefas?
Hur många element är det i friggeboden?
Hur kraftfulla är elementen?
Förslag på lösning 1:
Mata friggeboden med trefas.
Använd jämna tretal av tvåfaselement, där element 1 är kopplad mellan L1-L2, element 2 är kopplad mellan L2-L3 & element 3 är kopplad mellan L1-L3. Effekten på varje element ska vara en tredjedel av vad friggeboden kräver för att hålla rätt temperatur.
Förslag på lösning 2:
Kolla upp vilka stora förbrukare ni har & vilka faser dom ligger på, kolla även upp vilka förbrukare ni använder samtidigt som andra.
Försöka möblera om så att dom ni använder samtidigt ligger på olika faser.
Hur många element är det i friggeboden?
Hur kraftfulla är elementen?
Förslag på lösning 1:
Mata friggeboden med trefas.
Använd jämna tretal av tvåfaselement, där element 1 är kopplad mellan L1-L2, element 2 är kopplad mellan L2-L3 & element 3 är kopplad mellan L1-L3. Effekten på varje element ska vara en tredjedel av vad friggeboden kräver för att hålla rätt temperatur.
Förslag på lösning 2:
Kolla upp vilka stora förbrukare ni har & vilka faser dom ligger på, kolla även upp vilka förbrukare ni använder samtidigt som andra.
Försöka möblera om så att dom ni använder samtidigt ligger på olika faser.
Tack för alla tankar!
Boden är matad med trefas och jag tror att ena långsidans vägguttag sitter på en fas, andra långsidans på en annan fas samt tak- och utebelysning på den tredje. Långsidornas enfas vägguttag driver vanliga oljefyllda radiatorer som står på golvet. 2000W på vardera sidan har jag för mig.
Jag skulle ju med "dra ur proppen och kolla med lampa"-metoden kunna ta reda på vilken del av boden som hänger ihop med den huvudsäkringen som går = den fas som överbelastas tillsammans med motorvärmaren. Så flyttar jag elradiatorerna bort från den fasen. (Det lär inte vara taklampa och utebelysning som är problemet.
)
Funkar inte det så stänger jag ner värmen resen av vintern. Den används vanligen inte alls, annat än som förråd. Jag hade nattgäster in kväll före jul men nu har jag inga planer för gäster på den här sidan av midsommar. Ventilationen är självdrag med välventilerat vindsutrymme. Inga ventilationsventiler i själva bostadsutrymmet.
Tack igen!
/Björn
Boden är matad med trefas och jag tror att ena långsidans vägguttag sitter på en fas, andra långsidans på en annan fas samt tak- och utebelysning på den tredje. Långsidornas enfas vägguttag driver vanliga oljefyllda radiatorer som står på golvet. 2000W på vardera sidan har jag för mig.
Jag skulle ju med "dra ur proppen och kolla med lampa"-metoden kunna ta reda på vilken del av boden som hänger ihop med den huvudsäkringen som går = den fas som överbelastas tillsammans med motorvärmaren. Så flyttar jag elradiatorerna bort från den fasen. (Det lär inte vara taklampa och utebelysning som är problemet.
Funkar inte det så stänger jag ner värmen resen av vintern. Den används vanligen inte alls, annat än som förråd. Jag hade nattgäster in kväll före jul men nu har jag inga planer för gäster på den här sidan av midsommar. Ventilationen är självdrag med välventilerat vindsutrymme. Inga ventilationsventiler i själva bostadsutrymmet.
Tack igen!
/Björn
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Jag kan vara helt ute och cyklar nu då el inte är min specialite, men en motorvärmare brukar inte dra särskilt mycket. En kupévärmare burkar dra klart mer, särskilt när det är kallt. Har du en sådan i bilen? Är det möjligt att reglera den? Normalt brukar man ju ha två nivåer på en kupevärmare, exempelvis 1800W/900W. Om du slår om till den lägre effekten och startar lite tidigare kanske det löser problemet?
Alternativt om det går att dra ner effekten på elementen.
Som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar, men det är ju lätt att testa.
Alternativt om det går att dra ner effekten på elementen.
Som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar, men det är ju lätt att testa.
Motorvärmare ligger på ca 500W, mer eller mindre alla kupévärmare sedan i alla fall 2010 har PTC-element, dessa varierar effekten automatiskt med den lufttemperatur som är där fläkten står, högst effekt är det vid ca -25° & vid ca 20° ligger effekten ca 200-300W lägre (kollat Defa's)
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
200-300W lägre kanske är det som gör att man klarar sig om det är lite varmare? Då kanske det räcker att sänka effekten på kupévärmare!? Som sagt, jag gissar bara men det är ju lätt att prova om det är kallt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden