Hej!

Bygglovet för mitt garageprojekt är i det närmaste färdigt. Jag har ansökt om bygglov för ett fristående enkelgarage där grunden har måtten 4,8x8,4 m. Efter att ha kontaktat lite olika tillverkare av byggsatser föll valet slutligen på Lundqvist Trävaru. Alla tillverkare kan inte leverera liggande panel, men för Lundqvist var det inga problem (måste spika på den själv förvisso), vilket var ett krav.

Jobbet för att gjuta plattan är preliminärt bokat till v.43, vilket jag hyr in en entreprenör för. Min tanke är att sätta ihop byggsatsen själv någon gång i vår. Jag ska göra mig på ett försök att bifoga bild på hur garaget kommer att se ut.

Garaget kommer att bli vitt med röd bandplåt på taket, snedtak med 10 graders lutning och en takhöjd på ca 3,5m på högsta stället. Jag har tänkt ha ett fönster på ena långsidan, takskjutport och en ytterdörr längst bort på samma långsida som fönstret. I plattan gjuts en golvbrunn in och ett rör för att på så vis förebereda för vatten (om det någonsin blir av). Garaget skall isoleras och jag har ännu inte bestämt uppvärmningsform men det står väl egentligen mellan luft/luft värmepump eller elradiatorer

/lödarn

• Gilla
pojje och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Du ska inte passa på och slänga in ett till tomrör för att kunna dra data i? Fjärrstyra motorvärmare/kupéfläkt, larm, eller bara en stabil uppkoppling när man behöver kolla upp någon sprängskiss till gräsklipparen är spontant sådana saker som gör att åtminstone jag skulle vilja ha internet i garaget.

Bra idé! Jag tror att det kan gå att dra i samma rör som vattnet. Jag har iofs inte bestämt hur jag ska dra in el än, om man ska gjuta in ett rör för det också. Då skulle man ju kunna ta data i samma i så fall. Alternativet är ett hål in genom väggen.

/lödarn

fasadgarage.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg ett extra tomrör /slang bara för säkerhetsskull.

Att blandastarkström och signal är inte "snyggt". Kostnaden för extraröret är minimal.
Data är en sak man antagligen vill ha, larm kanske?

• Gilla
andreas_r och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar över vilken uppvärmningsform jag ska välja till mitt garage och skulle behöva lite synpunkter/hjälp:

1) Elradiatorer, ej oljefylda. Kommentar: Känns som det blir väldigt ryckigt. Öppnar jag porten drar dessa på för fullt osv
2) Elradiatorer, oljefyllda. Kommentar: samma som ovan men med större tröghet vilket borde vara bättre
3) Luft/luft värmepump. Kommentar: Dyrare installation och hur går det om jag vill hålla en lägre temperatur, ex 10 C? klarar den det?
4) Golvvärme ingjuten i plattan kopplat till min Nibe f750 som värmer bostadshuset, via kulvert. Kommentar: Värmepumpen får jobba hårdare och värma upp en större yta än var luften tas ifrån eftersom garaget är fristående(värmen i garageluften återvinns ej). Boarea 124 m2 och garaget är ca 40 m2.

Vilken hade ni valt?

Tjenare Lödarn.

Det här med uppvärmning finns det ju tusen alt. på. Radiatorer är ju enkel på sitt sätt men tar en del plats om du tänkt dig inredning med bänkar osv och pump kan ju knöla på det vis du själv tar upp samt att den inte gillar alltför smutsig miljö.

Golvvärme tror jag stenhårt på om man har bra förutsättningar, vilket du nu har, men frågan är om Niben pallar med 40 kvm till?

Själv kommer jag installera 9 kw termostatstyrd fläkt (typ elbjörn,frico) för att hålla 12-13 grader i 70 kvm verkstad. Om det är vettigt får man väl svar på om 2-3 år:wow:

Kör luft-luft i mitt garage och är nöjd med den lösningen. Håller tempen bra (ca 19°) och ger bra luft. Är dock lite tveksam till luft-luft om du vill köra lågtemp. Skulle jag däremot bygga nytt skulle jag i alla fall gjuta in slang så att möjligheten finns att koppla på något.

Nu är i alla fall plattan gjuten. WP_20151107_001.jpg

Någon som förresten har isolerat ett Lundqvistgarage? Kan man spara något på att köpa isoleringen själv eller blir det ungefär samma pris som att köpa deras isolerpaket?

hur mycket isolering är det i väggar och tak? går ju att räkna lite snabbt på isoleringspriset på tex bauhaus.
Det ingår också mellanreglar ångspärrplast och glespanel till innertaket

snabb räkning på isoleringspriset
ca 65m2 vägg och 145 isolering där blir ca3700:-
ca 45m2 tak och 240 isolering där blir ca3600:-
och då + reglar, plasten och glespanelen

jag har fått en offert på ett dubbelgarage från lundqvist på 7,2x10,8m där skulle isoleringspaketet gå på 25500:-
Jag har då 90m2 vägg och 78m2 tak
/Martin

(Jag har inte räknat bort öppningarna)

martinmp777 skrev:
hur mycket isolering är det i väggar och tak? går ju att räkna lite snabbt på isoleringspriset på tex bauhaus.
Det ingår också mellanreglar ångspärrplast och glespanel till innertaket

snabb räkning på isoleringspriset
ca 65m2 vägg och 145 isolering där blir ca3700:-
ca 45m2 tak och 240 isolering där blir ca3600:-
och då + reglar, plasten och glespanelen

jag har fått en offert på ett dubbelgarage från lundqvist på 7,2x10,8m där skulle isoleringspaketet gå på 25500:-
Jag har då 90m2 vägg och 78m2 tak
/Martin

(Jag har inte räknat bort öppningarna)

Ok, tack för info! Jag tror jag har fått offert på 17k om jag minns rätt. Känns med andra ord som man kan spara en slant på att köpa någon annanstans.

Jag känner inte att jag har stenkoll på vad exakt man behöver för att isolera, men eftersom stommen är 145x45 antar jag att det är 145 isolering man behöver i väggarna. Köper man skivor? Behöver man någon fler dimension för väggarna? Behövs syllisolering?

Jupp....145 iso för stommen. Sen har du kanske en spikregel utvändigt, dvs 45mm iso. Du har rent utav en installationsvägg inåt också, då går det åt 45 iso även där.

Sitter själv och räknar på just spikreglar och iso till min verkstad och iso kan man tjäna en skaplig slant på om man handlar "rätt". Glöm inte bort frakten dock, iso är inget man slänger på en släpvagn i större utsträckning, tyvärr.

Lundqvists byggsats så är det stående 145mm med 45x45 mellan som spikregel för ytterväggen så det är bara 145mm att isolera sen skulle jag nog sätta 45x45 innanför så det blir korsisolerat

Det finns pumpar med underhållsvärme på 10 grader. Dock har jag för mig att det är något special-läge så du kan antagligen inte välja t.ex 12 grader, utan det är antingen 10 eller från säg 16 och uppåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.