Hej.
Ska snart beställa mitt garage.
Men det är en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Det är så att i garagedelen så kommer jag ha saxtakstolar, och i förrådsdelen kommer jag ha ramverkstolar.
Hur löser jag bäst övergången mellan dem?
Tänker då på isoleringen och sedan det estetiska.
Hur hade ni gjort?
Ska snart beställa mitt garage.
Men det är en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Det är så att i garagedelen så kommer jag ha saxtakstolar, och i förrådsdelen kommer jag ha ramverkstolar.
Hur löser jag bäst övergången mellan dem?
Tänker då på isoleringen och sedan det estetiska.
Hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att förklara utan bilder.
Men det kommer bli en vägg som delar av garagedelen mot förrådsdelen.
Om jag bara fortsätter med innertaket från saxtakstolarna rakt fram, så blir öppningen inte speciellt stor in mot ramverket.
Svårt att tyda på mina bilder.
Annars hade det ju varit det absolut smidigaste.
Men det kommer bli en vägg som delar av garagedelen mot förrådsdelen.
Om jag bara fortsätter med innertaket från saxtakstolarna rakt fram, så blir öppningen inte speciellt stor in mot ramverket.
Svårt att tyda på mina bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars hade det ju varit det absolut smidigaste.
Ja precis. Det stämmer.
Min tanke är att man då kan slänga upp fälgar eller annan bröte som man inte vill ha liggandes i garaget.
Även kompressorn tänkte jag placera där uppe.
Ja exakt. Så var min tanke att isolera ramverken.
Och sedan funderar jag över om man ska sprutisolera saxstolarna.
Men jag ser inte framför mig hur jag ska lösa detta riktigt.
Min tanke är att man då kan slänga upp fälgar eller annan bröte som man inte vill ha liggandes i garaget.
Även kompressorn tänkte jag placera där uppe.
Ja exakt. Så var min tanke att isolera ramverken.
Och sedan funderar jag över om man ska sprutisolera saxstolarna.
Men jag ser inte framför mig hur jag ska lösa detta riktigt.
I CAD, Projecera saxtakstolen mot ramtakstolen. Fixera de nedre punkterna och lyft den övre punkten rakt upp till det att höjden är bra. Du får ett innertak där som kommer att vara kilformat.Ett annat sätt är att utgå från Saxtakstolen. Räkna ned utrymme för isolering mm. spika sedan reglar på båda takstolarna så får du ett rakt tak.
Ska jag som sagt bara gå med innertaket rakt fram emot ramverksstolen så kommer man knappt komma in i hålet.
Ska rita det "kilad" form på innertaket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska rita det "kilad" form på innertaket
Ett alternativ är att använda en nockbalk och sen identiska takbalkar överallt. Då blir det lättare med isolering och skivbeklädnad. Förmodligen tappar du lite takutrymme på loftet pga nockbalken. Sen behövs det säkert rätt kraftiga takbalkar. Prova att räkna på det och kolla var det tar vägen m dimensioner o mtrlåtgång.
Får inte till det i Solid.
Kan någon hjälpa mig rita upp det så som man faktiskt kan tillverka det?
Jag förstår ju lösningen med att kila upp, men jag kan fasen inte rita upp det rätt.
Kan någon hjälpa mig rita upp det så som man faktiskt kan tillverka det?
Jag förstår ju lösningen med att kila upp, men jag kan fasen inte rita upp det rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
