Hej.
Ska snart beställa mitt garage.
Men det är en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Det är så att i garagedelen så kommer jag ha saxtakstolar, och i förrådsdelen kommer jag ha ramverkstolar.

Hur löser jag bäst övergången mellan dem?
Tänker då på isoleringen och sedan det estetiska.
Hur hade ni gjort?

Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Ingen vägg som delar av de båda utrymmena? Jag hade en regel på den vanliga takstolen i höjd med saxtakstolens underkant. Sedan fortsatt med undertaket från saxtakstolen mot detta.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Svårt att förklara utan bilder.
Men det kommer bli en vägg som delar av garagedelen mot förrådsdelen.
Om jag bara fortsätter med innertaket från saxtakstolarna rakt fram, så blir öppningen inte speciellt stor in mot ramverket.
Svårt att tyda på mina bilder.
bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars hade det ju varit det absolut smidigaste.
 
peternicklas
Så du vill ha ett loft med ingång från saxtakstolsdelen? Ska du isolera ut med högbenen på ramtakstolen?
 
Du låter väggen som delar garage och förråd gå ända upp till yttertak.
 
Ja precis. Det stämmer.
Min tanke är att man då kan slänga upp fälgar eller annan bröte som man inte vill ha liggandes i garaget.
Även kompressorn tänkte jag placera där uppe.

Ja exakt. Så var min tanke att isolera ramverken.
Och sedan funderar jag över om man ska sprutisolera saxstolarna.
Men jag ser inte framför mig hur jag ska lösa detta riktigt.
 
Ja som sagt. Jag var nog inte tillräckligt informativ i mitt första inlägg.
Tanken är alltså att kunna komma åt loftet ifrån garagedelen.
 
peternicklas
I CAD, Projecera saxtakstolen mot ramtakstolen. Fixera de nedre punkterna och lyft den övre punkten rakt upp till det att höjden är bra. Du får ett innertak där som kommer att vara kilformat.Ett annat sätt är att utgå från Saxtakstolen. Räkna ned utrymme för isolering mm. spika sedan reglar på båda takstolarna så får du ett rakt tak.
 
Låt väggen gå ända upp i yttertak, men lämna en öppning/dörr inpå loftet.
 
peternicklas
AG A skrev:
Låt väggen gå ända upp i yttertak, men lämna en öppning/dörr inpå loftet.
Det var ett innertak han skulle ha...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Det var ett innertak han skulle ha...
Efter att ha satt en innervägg ända upp i nock. Sätter han ett sorts innertak i garaget, och sedan ett annat innertak där han har övervåning.
 
Ska jag som sagt bara gå med innertaket rakt fram emot ramverksstolen så kommer man knappt komma in i hålet.
bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska rita det "kilad" form på innertaket
 
peternicklas
tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något så här?
 
ClasseClas
Ett alternativ är att använda en nockbalk och sen identiska takbalkar överallt. Då blir det lättare med isolering och skivbeklädnad. Förmodligen tappar du lite takutrymme på loftet pga nockbalken. Sen behövs det säkert rätt kraftiga takbalkar. Prova att räkna på det och kolla var det tar vägen m dimensioner o mtrlåtgång.
 
Får inte till det i Solid.
Kan någon hjälpa mig rita upp det så som man faktiskt kan tillverka det?
Jag förstår ju lösningen med att kila upp, men jag kan fasen inte rita upp det rätt.

bild5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.