Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
toolman77: Bara att böja sig för wikipedias allvetande och erkänna att jag inte har kolla på alla stenvarianter.
Anonymiserad 159073: Återstår att se hittills bara kondens uttanpå vilktet det ska vara. Mkt varmare i huset än innan. Det har varit 5 plusgrader som kallast så återstor att se. Det har även varit storm och inte märkt något konstigt. Men ni kan ha rätt när det blir riktigt kallt och då får man ta drt därifrån
Hemmakatten: Vår carport för två bilar blev, pga entreprenörens fel, 10 cm mindre bred. Vi accepterade läget och tyckte att 10 cm är väl inte så mycket. Idag önskar vi att vi hade haft de extra 10 centimetrarna men det är ingenting att gå och gräma sig för. Så håller med dig - gilla läget är det som gäller.
Daggen84: Det är detta jag gillar med forumet, få tips på saker man själv inte tänker på! Jag tror att det blåser mest faktiskt från det hållet jag tänkte ha frånluften så då kan jag helt enkelt bara byta plats på till och frånluft... Garaget kommer stå i en slänt och vinden kommer oftast nerifrån. MVH Daggen [bild]
davide82: Jag har monterat en hörmann takskjutsport. Gjorde inga vidare studier innan jag valde port utan bara tog en hörmann då de har gott ryckte. Nu när jag monterat den så blir jag ju lite rädd när jag ser den köldbrygga som blir mellan väggen och porten. Endast en tunn plåt omringar porten. Ni som har Hörmann vet säkert vad jag menar. Någon som löst det på smart sätt? Jag funderar på
Mattias Hedberg: Det ska sitta en luft/luft hade jag tänkt men enbart för att hålla det runt 10-12 grader, dieselkanon för att få upp tempen lite mer just när man ska arbeta en längre tid
harry73: Baserat på beskrivningen hela havet stormar, skulle det inte förvåna mig om asfalten är 2-3cm tjock och då är det inte svårt att bryta upp det. Sen får du gräva ur lite under asfalten och lägga dränering + makadam innan du gjuter betong. Att ha sättningar under asfalt är en sak, att ha dom under betong är en helt annan sak
FruF: Vi har valt en seriös byggfirma som vi anlitade till flera jobb(bl a helentreprenad badrum och kök) i bostadsrättsföreningen vi tidigare var medlemmar i..Inga pengar i förskott.Tack igenför tipsen :)
ViperTim: Tack för svaren! Jag ska begära nuvarande ritningar från kommunen och utgå därfifrån. Jag har tänkt efter och insett att jag behöver nog inte garageport där egentligen. Det hade sett riktigt konstigt ut eftersom garaget och fd.garaget har plattorna i olika höjder, och då hade portarna hamnat i olika höjd. Därmed, hade det sett förjävligt ut rent utsagt. Så planen är egentligen
D09: Annars finns det färdiga steg i bygghandeln :) Kostar runt 100kr per trappdel och sen lägger man bara på brädor :) du kanske behöver 4 st samt plattor på marken samt väggkonsol för regel Annars finns det bra formler http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/trappor/bygg-trappa-med-klassisk-rytm/
saiter: Boarden hindrar att luften blåser ner i isoleringen och minskar dess isolerande egenskaper. Funkar också med vindduk el. liknande. 80mm luftspalt låter mycket. Minska den genom att isolera tjockare? //AA
Finndjävel: Om det är vanlig 55mm trallskruv så blir den för kort.
shomakie: Du vill inte ha betong över frigoliten. Jag knackade bort all betong mot frigoliten o sen har ja fyllt med fogskum. Har du betong där så kryper kylan in lättare den vägen så
RoTe: Kom ihåg att det är mycket enklare att backa in och det kräver mindre yta. Man ska hålla dom styrande hjulen utanför hindret så länge som möjligt, inte köra in med dom styrande hjulen först.
tompaah7503: Ta kontakt med kommunen, det står lite om vilka ändringar kräver bygglov och även kontaktuppgifter till kommunen längst ner. http://www.falun.se/bygga-bo--miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/bygglov/nar-behover-jag-ansoka-om-bygglov-eller-gora-en-anmalan.html
Räknenisse: Slamfärg går annars att tvätta bort med vatten och rotborste, vid behov lite såpa.
Paxman: Det var en god idé pelpet! :thumbup: Med det sättet kan jag ju också anpassa urjackningen exakt så att boden hamnar helt i våg. Jag tänker mig att på väg upp kan jag ju palla med plankbitar. Jag kommer ju inte kunna lyfta hela rakt upp, utan får lyfta stegvis en sida i taget.
AlfredJ: [bild] Ett frågetecken som jag också har är hur jag gör med sockeln Tanken är att sätta dit en stående 45x145 bredvid den vid portöppningen Därefter sätta dit en 45x95 på tvären. Det "fattas" då ca 35mm för att liva insidan av lecastenen. Ska jag hugga bort ur lecablocket?
Claes Sörmland: Bra att det löste sig! Förklarade handläggaren varför du inte kan tillämpa BBR 9:4 istället för BBR 9:2? Jag läser BBR 9:4 som ett sätt att slippa göra komplicerade energiberäkningar för småbyggnader som är uppvärmda. Nåja, nu har du ju gjort en energiberäkning så för din del är förhoppningsvis saken ur världen!
Mats: Ta det lite mjukt med fogskummet bara, en ganska tunn sträng och komplettera sen om det behövs istället för att vräka på. Vräker man på så kan man knuffa en karm men tar man det lungt så är det riskfritt
JacobMS16: [citat] Det blir pax fläkt på taket för mekanisk frånluftsventil finns redan då är det bara och montera fläkt istället.
robbah: Hej, Det står inget i manualen men jag har en port som är 2m x 4m. Ska dagöppningen vara dom måtten då? Takskjutsport
Mats: Det borde gå att diskutera med kommunen om. Bygger du tex med lite trä och mycket metall så blir det ju ingen nämnvärd brandfara ifrån din byggnad
Mats: En variant till då. Ställ helt enkelt plinatar ovanpå befintlig plattläggning 4 st färdiga plintar (https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjutr%C3%B6r/altanplint-p03513) med justerbara stolpskor (https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/justerbar-stolpsko-p238603) och sen kapar du bort så mycket som möjligt av träbenen. Spara bara det som
tobbelindgren: Hej! Jag har stött på lite problem med min automatiska garageportsöppnare, modell Marantec Comfort 220. Det är så att den inte beter sig så som det borde göra. Allt har fungerat klockrent tills för några veckor sedan(den är installerad 2007). Stundtals så får den fnatt och står och öppnar och stänger sig själv hela tiden. Vissa gånger går det inte att öppna den. När den får
thomasx: [citat] Intressant. Jag har gått igenom den processen, med grannar, bl.a. ett stort byggbolag (som var de som föreslog manövern) och kommunens stadsarkitekt tillfrågad. Såväl ansvariga för byggbolaget som stadsarkitekten var överens om att man kunde göra så. Sedan var det ingen som överklagade (alla hade ju redan godkänt ;) ), så någon "rättslig prövning" blev det dock aldrig.
olleolsson: Hej! Har ett delicat litet problem i sommarstugan. Har en friggebod som byggts för ett antal år sedan där nu ena sidan av pelargrunden har satt sig lite. Detta har gjort att bärlinan på andra sidan har givit med sig lite och blivit skev. Som ni ser på bilden är inte ena sidan av bärlinan fixerad utan bara lagd på stenen. Funderingen jag har är om jag bör byta ut hela bärlinan mot en
mankan pankan: Egentligen är det syll som jag menar. Har mätt nu ytterligare en gång och de är inte mer än 120 höga! Som det ser ut i dagsläget. Konstruktionen är byggd med stockar och störar som reglar. Har några frågor 1. Kan jag använda gran-stockar från min skog? Hur går jag tillväga i så fall. 2. Hur brukade man fästa stolparna och väggreglarna i syllen? (jag antar att jag kan se det på
ett_em: Hej! Ska bygga carport på totalyta ca 25 kvm (liten tomt =liten carport) och planen är att köpa färdigkapat material på brädgård i närheten eller alt beställa en byggsats från leverantör och sedan få en firma att stomresa den så att jag vet att grunden är bra, men lägga tak, spika panel och färdigställa på egen hand (hade jag stomrest själv hade den väl blåst ner i första