Vi ska bygga ett garage med portarna på långsidan. Till råga på allt måste in och utfart till planen ske från sidan på grund av storleken på gararget. Jag undrar nu vilka mått man borde ha på garageplanen för att inte göra det allt för jobbigt vända för att komma in och ut. Jag bifogar bild så ni kanske förstår bättre.

På bilden är planen ca. 10 x 14 meter. 10 meter mätt utåt från garaget och 14 längst efter.

• 3D-illustration av en garageplan, ca 10x14m, med inritad infart, bilar och en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En större familjebil vänder på ca 11 meter. En normal P-ruta är väl typ 5x2,5 meter. Jag tror du kan banta ner bredden till 7-8 meter utan att lida av det.

En garageplan kan aldrig bli för stor.

• Gilla
toolman77 och 5 till
  • Laddar…
Hur ofta vill du in med släpvagn? Vill du kunna vänga med vagn inne på tomten?

Jag brukar tipsa om att helt enkelt prova sin lösning. Leta rätt på en lämplig grusplan eller grässmata som du får nyttja. märk sen ut din planerade storlek med snöre på marken och ett par spik som håller hörnen.
prova sen att parkera och vända på din utmätta yta. Nu är det bara ni själva som kan avgöra om det kändes bra

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
ghoti skrev:
En större familjebil vänder på ca 11 meter. En normal P-ruta är väl typ 5x2,5 meter. Jag tror du kan banta ner bredden till 7-8 meter utan att lida av det.
Som jag ser det är det största problemet inte bredden på själva planen, utan att in/utfarten inte kan vara samma bredd. På skissen har jag satt den på mitten. Man skulle kunna sätta den närmare garaget, men då skulle det bli jobbigare när man ska in i garaget, om man ska köra in (inte om man backar in) Om man backar in blir det enkelt men jobbigt då man ska ut igen. Samma gäller förstås (men tvärt om) om man sätter infarten längst ifrån garaget. Med infarten mitt på har man 5 meter åt varje håll vid 1 meters bredd.

Ni kan inte göra något sånt här?

En rundel, helst med ett vårdträd eller en fontän i mitten, är väldigt trevligt :)

Rund gräsmatta med höns som sprider sig över grusväg nära en lantlig byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ni kan inte göra något sånt här?

En rundel, helst med ett vårdträd eller en fontän i mitten, är väldigt trevligt :)
Det vore trevligt men tyvärr har vi inte tillräckligt med plats. Min fru vill nämligen ha gräsmatta på framsidan av huset...

Asfaltera hela ytan mellan kåken och garaget, en garageplan kan aldrig bli för stor.

Fotografen skrev:
Asfaltera hela ytan mellan kåken och garaget, en garageplan kan aldrig bli för stor.
Är tyvärr inte ett alternativ :/

Grön asfalt. Behöver aldrig klippas och fyller samma funktion som en gräsmatta.

Skämt åsido, jag har en liknade situation hemma hos mig. Väg upp mot garaget. Garaget 90 grader till vänster från uppfarten sett. Vi har två bilar. Vi kör på uppfarten och svänger 90 grader vänster när vi ska parkera. När vi ska ut backar vi 90 grader åt andra hållet för att få nosen ned mot uppfarten för att köra ut.

Totalt framför garaget har vi 13 meter asfalterad yta. I sidled har vi ca 4 bilbredder. Det ger oss allt utrymme vi behöver för att vända runt, ta upp släp. Ha besökare mm. Vi passade också på att göra en grusad halvcirkel där vi ställa upp saker under längre period.

Alternativet kan vara att armera gräsmattan så att ni kan ställa bilar direkt på gräsmattan. Eller i alla fall på en grönare yta.

RoTe
Kom ihåg att det är mycket enklare att backa in och det kräver mindre yta. Man ska hålla dom styrande hjulen utanför hindret så länge som möjligt, inte köra in med dom styrande hjulen först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.