Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Snickeboa: Det enklaste och mest gnagar-säkra är väl att skippa luftspalt och köra med en difföppen underlagsduk ovan råspont. Men då måste takteckning vara på läkt, eller säkerställa att det blir luftat och inte tätt. Du kan alltså inte ha ytpapp. Cellulosan ska ju gnagarna inte vilja bygga bon i, men de kan säkert göra massa gångar. Se till att det blir tätt! Viktigt att vattnet/snön
djac: Nu löste det sig, tack för hjälpen. Ett litet tillägg, jag nollställde motorn genom att hålla inne den genomskinliga knappen istället för den grå, då bevarades fjärrkontrollerna. Mycket smidigt och inget man behöver dra sig för.
Fred vom Jupiter: Kolla på Byggmaxs, Bauhaus' och K-rattas sidor vad de tar för tjänsten. De har fast pris för att montera friggebodar. Det som kan variera är väl kostnaden för grunden; att ställa fyra lecablock på gräsmattan är inte så dyrt, men om du ska spränga bort berg och gjuta en fullisolerad platta med golvvärme kostar det nog lite mer, för att ta två extrema exempel.
farshidbagherpour: Hej Jag vill bygga ett Attefallshus i Täby/Stockholm och försöker hitta ett företag som kan utföra grund och markarbete till Attefallshuset samt ta hand om VA delen. Tacksam för tips för företag som gör bra jobb. //Farshid
gustafk: Hej Robin Blev det någon stuga från dem, funderar själv på att beställa. /Gustaf
Johan Q: Ok, tack för att du redde ut reglerna :-) För den nyfikne så har jag en Toshiba, föregångaren till nuvarande "TOSHIBA POLAR 35 SUPREME".
KnockOnWood: Själv är jag livrädd för bränder i bensin. I mina unga år var jag med och vårdade killar som var allvarligt brännskadade efter att ha mekat med sina moppar/motorcyklar hemma i garaget. Gör det för tusan brandsäkert, om det inte bara är avsett för förvaring av bilen! Och var försiktiga med brandfarliga vätskor!!!
Keexet: En dieselvärmare är kanske det enda rätta? Lägga ännu en presenning på golvet? Jag bara inbillar mig att man inte har dessa problem med ett tält som slagits upp på sommaren, eller de som stått ett tag, att det då "torkat ut" och ingen växtlighet finns kvar som kan binda fukt.
Müssli: [citat] Ok, ska du ha slingan så långt ner låter 20 vettigare.
Jonas_80: Tackar för det Buuzzz. Låter som ett riktigt bra råd, att glätta gräsmattan lite först. Den brukar reparera sig, mer än betong tror jag. :-)
pelpet: Hur ofta lackar du? Jag hade nog satt upp en tillfällig lackbox av täckfolie, några reglar och skivor med inblås/utsug för ventilation. Då slipper du skita ner rummet. https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/golvtäckning/täckfolie-handy-p21011
tobbew: [citat] Hej Ok. Jag hade två tankar. 1. Det är lite oklart om det finns någon taktegel på rätt ställe, men det går fortfarande att stoppa dit. 2. Jag tänkte att om den rullar på golvet så är det lättare att belasta dörren mycket, t.ex om man vill hänga verktygstavlor på. Vilket jag egentligen inte behöver, men det blev liksom en "gratis" yta som skulle kunna använda användas.
hakalm: [citat] Det låter ju bra, vårt nuvarande garage ligger som sagt en halvmeter från tomtgränsen som det är idag så grannens medgivande är nog inte några problem så länge det går att bygga utan att han behöver flytta sin pool som står ett par meter in på hans tomt.
thomasx: [citat] Fast det blir inte så, eftersom det blir olika mått överallt. Kör du modulmått på kantelementen så får du inte jämt modulmått på stommen, t.ex.
NetNut: En granne till mig hade samma problem och ville också slippa eventuellt mögel, han köpte en absorptionsfuktare på Jula som hittills funkat bra. Då den klarar ner till 1 plusgrad och dels ger en del värme så skulle den kanske funka även hos dig. Länk: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/klimatac/luftavfuktare/zibro-dd108/117045.9403/
Lars_52: Det ser ju ut såhär i Sverige också, bla Malmö, rivet efter nåt år, Meros Camping I Göteborg, också riven efter 10år. Det var inte tack vare bygglov eller BN, det blev en sanitär olägenhet, frågan kvarstår... MVH
Kallebo: Jag pratade med kommunen om det var ok att ställa upp ett litet förråd på 6m2 på tomten så vi kunde ha ritningar, verktyg och andra regnkänsliga saker under tak. Det var inga problem! Hur fungerar det med ett bygglov för förråd? Måste det inte ha slutbevis för att användas? Vettigare med min modell i så fall. Huset står på plattor så skulle kommunen ändra sig får det flyttas
Kalle_A: Jag förklarar gärna efter bästa förstånd på dina frågor. Är på resa och tillbaka söndag/måndag. Behöver tangentbord och stabilt internet. En snabb reflektion. Jag försöker hålla isär ventilationsbehovet som krävs för att det ska finnas tillräcklig med frisk luft från behovet att ta hand om tillförd fukt. För mig har det varit särskilt viktigt i utrymmen som tex garage. Om
Rabbithole: 4,5x5,5 är väl mer rimligt? Jag tror du kan göra ganska tunna betongväggar. Skulle kunna köra lättbalk i taket med takåsar istället för limträbalk, då skulle all taklast ligga på gavlarna.
Eryl: Tack för svaren! Ska vara motor och takhöjden samt avstånden till väggarna på båda sidor på öppningen är det tillräckligt avstånd till, då passar det alltså bättre med en 2.50 som jag tänkt istället för en 2.40, för annars blir det mer jobb och ser inte lika bra ut om jag måste sala ut och sätta foder runt för att en mindre port ska passa. Tack igen för svaren!
Hybridnyckel: Det är på "schlätta" i Skaraborg. Inte så slätt just här men ganska blåsigt ändå. Har tyvärr ingen byggnad att bygga den mot, så det blir en fristående nybyggnation. Har även börjat fundera på om jag kanske ska ha ett golv ändå, inpregnerade trallbrädor, så den kommer upp lite och skyddas bättre mot snö. Isf får det väl bli en syllram så att golvet får något att vila
BlueX: [citat] Ett sånt här t.ex.: https://www.xlbygg.se/byggole/varmdo/sortiment/fastdon-beslag/byggbeslag/bandjarn-halat-20x1mm-10m-23713 Finns många varianter, storlekar, etc. En hålad, som exemplet, gör det enkelt att skruva fast, och ändra om det behövs. Kanske inte så snyggt som permanent lösning, dock.
Energispar: Hej Vrille! Du behöver ingen energiberäkning för ett attefallshus. Se BBR kap 9:2, byggnad under 50 kvm. Endast Um behövs. Lycka till! Från en som jobbar i skojeribranschen😉
smurfigast: Har inte kommit nån vart alls... :) Men det lutar åt att isolera med iCell (fått offert på 13400 kr). Kommer köra med elradiatorer och en avfuktare som jag styr via lite hobbyelektronik. Kommer köra med en frånluftsfläkt som ventilation. För att slippa rost måste jag dock hålla den relativa luftfuktigheten på nedåt 60 % (http://sbi.se/om-stal/rostskydd). Jag hoppas kunna svara på
robbah: Precis, så bila bort så det är minst 5cm hela vägen jag ska gjuta då :)