Tja.

Har ett garage som är byggt på 50 talet någongång.
Dock så har det blivit lite sättningar i något hörn och Hjulspår men framför allt oljefläckar sedan tidigare ägare.
Det är asfalt och ytan jag funderade på att fixa till är iaf 5x6,5m Men totala ytan på garage är
10x6,5 plus 7,5x10,5. Egentligen är det väl bara någon lösning på att få det mer lättstädat och kanske lite roligare att ligga på golvet när man skruvar bil.

Funderade på om man skulle be någon golvläggare lägga dig en stor plastmatta. Men jag misstänker att pga ojämnheten i nuvarande golv så skulle man slita sönder den mattan om man bara rattade runt bilen och domkrafter mm.

Jobbet åtar jag mig gärna men kostnaden håller jag gärna nere.

Asfalt är en oljeprodukt.
Motorolja och bensin löser oljeprodukter.....

Släng ut skiten och gjut ett betonggolv.

Protte

Antingen som Prototypen skriver att bila bort och gjut en platta.

Annars är ett alternativ såna plastrutor man lägger. Men i långa loppet tror jag på en Gjuten betongplatta.

harry73
Om nu asfaltgolvet är ca 60 år kan man konstatera att det var en bra och hållbar lösning.
Försök att klura ut varför du fick sättningar och försök att åtgärda (underliggande) problemet.

Är alternativet att riva ut och lägga betonggolv, kan det kanske vara ett alternativ att flyttspackla eller lägga en epoxycoating på asfalten

AXS
Måla! Blir betydligt trevligare att kravla runt på.

Är det jobbigt att ta ur ett betonggolv? Lider av liknande problem själv.. men våra sättningar är inte begränsade till ett hörn direkt. Det är som "Hela havet stormar".

För övrigt är sådana där nätade golv man klickar ihop en dålig idé. Att tappa en skruv är inte roligt.

harry73
Chrissofsweden skrev:
Är det jobbigt att ta ur ett betonggolv?
Betong eller asfalt?
Menar du asfalt (eftersom tråden handlar om asfalt) är det inte svårt. Jag misstänker att asfalten är väldig tunn och att man kan bryta upp det med spett om så behövs. Frågan är snarare hur du blir av med asfalten.
Har du betonggolv beror det självklart på tjockleken och om det finns armering i.

harry73 skrev:
Betong eller asfalt?
Menar du asfalt (eftersom tråden handlar om asfalt) är det inte svårt. Jag misstänker att asfalten är väldig tunn och att man kan bryta upp det med spett om så behövs. Frågan är snarare hur du blir av med asfalten.
Har du betonggolv beror det självklart på tjockleken och om det finns armering i.
Det var såklart asfalt jag menade :)

harry73
Baserat på beskrivningen hela havet stormar, skulle det inte förvåna mig om asfalten är 2-3cm tjock och då är det inte svårt att bryta upp det. Sen får du gräva ur lite under asfalten och lägga dränering + makadam innan du gjuter betong.

Att ha sättningar under asfalt är en sak, att ha dom under betong är en helt annan sak

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.