Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
anders07: Tack! Andra förslag mottages tacksamt också, t.ex. om det finns någon firma som gör något liknande...
Silfverbielke: Den här tråden skapade jag för några veckor sedan angående priser från flera garagetillverkar på dubbelgarage á 70kvm, utan grund visserligen men runt 150 000:- verkar det ligga på om man sätter ihop det själv utan grund. https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/279147-valja-garagetillverkare.html
Anna_H: [citat] Bör man inte börja nerifrån? Annars har man ju inget att lägga taket på ;-)
saiter: Dina tankar låter bra. Jag hade också höjt taket som ditt blåa alt. och ev. lagt det högre med takränna utanför. Det är mycket värt att få bort stolpen i garaget. Om du inte är för blyg så är det bara att börja riva... svårt att veta hur allt ska göras utan att va på plats... men du löser det eftersom... Vägglösningen du tänkt på verkar också bra! Kör på!!! //AA
nicmarxp: Jag postade detta i forumet ventilation nu istället, kan någon hjälpa mig ta bort denna tråden? Sorry för förvirringen.. :P
nicmarxp: Jag har ett förråd, där golvet ser ut så här på sina ställen. Kan det vara utspilld olja eller nåt liknande? Förre ägaren sa att han hält salt på det, för det skulle suga upp på nåt sätt, men det verkar inte ha hjälpt. Tips på hur man på ett hyfsat enkelt sätt kan fixa till golvet så det ser lite trevligare ut, och kanske även så det är lätt att sopa av? Kan man kanske
tommib: Fast då är det ju bara några meter där TS behöver gräva ner till frostfritt också..... Visst är det tradigt att gräva så djupt men det är irriterande att ha en energitjuv igång hela tiden också. Om markarbetet till garaget inte är gjort än så kan ju grävaren som fixar det ta några extra tag med skopan så är det klart. Om markarbetet redan är gjort faller hela grejen ändå
Bob_the_builder: Ja. Carporten, i sin helhet, har du väl bygglov för?
Bo.Siltberg: Fuktskador från tre skruvhål kanske det kan bli efter många år utan åtgärd. Men självklart ska de lagas. Jag tror också chansen är stor att så sker långt innan mögel för det låter ju som att hålen är svåra att undgå.
Ripper500: Hej! Ska bygga en träbalkong med uterum ovanpå, lite som en inglasad balkong. Kommer bland annat att ha en del bröstpanel och undrar hur denna ska isoleras bäst, kommer ha fjällpanel på utsidan. Ska jag skapa en luftspalt bakom fjällpanelen, sedan vindpapp, isoleringsmaterial, plast och beklädnad på insidan (trä)? Kanske plasten är överdrivet? Kommer isolera golvet men glasen och
saiter: Håller med grannen. Kör leca istället. //AA
Andreas_kalmar: Det bör du hinna på en dag men jag skulle nog hyrt på en helg så slipper du jäkta
saiter: Beror på hur sponten på planken ser ut. Där kan man lägga i en tätningsremsa. Vissa tillverkare har en W-typ spont dentätar nog bättre. //AA
Jonatan79: På din fråga om kostnad så räkna med ca 15tkr/m2 om ni kör plintgrund och redan har v/a till platsen. Gör ni saker själva kanske billigare.
Anonymiserad 159073: Ca 25 kvm per st tar dem. Så 2 st. Du får ju bättre ventilation med ventilation men tanke på avgaserna från bilen
Borav6: Min tanke är att gjuta ut till utsidan ytterväggen, medans porten kommer att sitta ungefär 12cm in. Jag har nu slutat med isoleringen 1dm in medans armeringsnätet fortsätter ut. Men det kanske är bättra att fortsätta med isoleringen ända ut då? Tanken är ett dräneringsrör alldeles utanför väggen och gott om dränerande grus.
nino: silikatfärg skulle jag tro är det bästa
Dimitri Mikhalev: Tack! :) Jag kör lecablock! :)
Snailman: [citat] Bra att kunna kolla här hur man gjorde, och slippa gå och mäta:)
larsbj: Balken blir troligen helt dold i bjälklaget. Borde bli typ heb 120
pjapen: [citat] EI30 kräver ingen isolering alls, bara 2 lager standard gips eller ett lager brandgips 15 mm. skall dock fogas med brandfog för att klara brandgaserna i 30 min. så på med vilka reglar du vill och sen dit med gips och glöm inte brandfogen runt om på innersta lagret. kolla på Gyprocs hemsida de har en hel bibel för hur man bygger med gips.
evinda: Tack ! Jag kanske inte var tydlig med att det endast rör sej om tunna järnbalkar som utgör "stålkonstruktionen" - alltså ingen plåt inblandad. (ser ut lite som en bur för sascuat för tillfället) :-) .. vet inte ifall det blir så mycket tyngre med stål- än ett trä -regelverk, med tanke på att man behöver bygga en ordentligt stadig konstruktion med träet för att det inte ska röra
zada11: Portar upp till 3000x2500 kommer med Z-beslag som standard, alltså dragfjäder i väggskenorna. Portar över den storleken med N-beslag, dvs torsionsfjäder monterad ovan porten i fram. Har du dålig takhöjd kan du välja att få fjädern i bakkant för att få plats.
oas: Med risk att jag missförstår frågan, men... Om inget annat säger emot, så gör likadant som på resten av byggnaden. Sen reglar du ner till rätt höjd för porten. Om det är en takskjutport du ska montera, sätt gärna en 45x170 mm regel ståendes på högkant som överliggare precis ovanför portöppningen, så att den livar med reglarna på sidan om portöppningen (ha gärna dubbla
Silfverbielke: Bra instruktioner har jag sett att flera har, tror dom anpassar instruktioner efter att kunder haft problem med vissa partier. Däremot så vill jag kunna montera utan att använda kran, det är inte så självklart att det går har jag sett. Beror oftast på att panelen redan är monterade på gavelspetsarna men om det även gäller liggande panel är jag osäker på, ställt några frågor till
klaskarlsson: Dimensionering kan du kanske få hjälp med här http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/takbalkar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=100000