2 023 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hjälp!
Hoppas att det finns någon klok person som kan hjälpa mig med en lösning på mitt lilla problem.
Jag har byggt ett litet hönshus som står på ben. Benen är 45x70 och ca 60 cm höga. Under byggtiden har jag stått i carporten för att få väderskydd och där är plattan helt plan naturligtvis.
Nu är det snary dags att lyfta huset till den plats där det skall stå och där är marken inte plan, det lutar 8-10 cm på 2 meter och inget av benen kan vara lika långa om huset skall stå plan.
Jag har funderat massor under byggtiden och letat efter justerbara ben/fötter. Jag har varken hittat någon bra lösning eller någon bra produkt som skulle kunna funka för mig.
Är det någon som kan komma med en klok lösning?
Jag har byggt ett litet hönshus som står på ben. Benen är 45x70 och ca 60 cm höga. Under byggtiden har jag stått i carporten för att få väderskydd och där är plattan helt plan naturligtvis.
Nu är det snary dags att lyfta huset till den plats där det skall stå och där är marken inte plan, det lutar 8-10 cm på 2 meter och inget av benen kan vara lika långa om huset skall stå plan.
Jag har funderat massor under byggtiden och letat efter justerbara ben/fötter. Jag har varken hittat någon bra lösning eller någon bra produkt som skulle kunna funka för mig.
Är det någon som kan komma med en klok lösning?
Hönshuset kan ju inte stå direkt på marken. på träben. Dessa kommer snart att ruttna, samt att de kommer sjunka ner i marken. Någon typ av grund behövs, som också kan justera skillnaden i marknivå.
Lämpligen gräver du ner, eller gjuter plintar. Det finns färdiggjutna plintar, som har justerbara stolpfötter. Dessa kan justeras ca 5 cm. På så sätt behöver inte plintarna stå exakt i våg.
Om hönshuset ska stå på berg, föreslår jag att du gjuter små klackar under varje ben.
Lämpligen gräver du ner, eller gjuter plintar. Det finns färdiggjutna plintar, som har justerbara stolpfötter. Dessa kan justeras ca 5 cm. På så sätt behöver inte plintarna stå exakt i våg.
Om hönshuset ska stå på berg, föreslår jag att du gjuter små klackar under varje ben.
Jag brukar använda franskskruv, träskruv med sexkantshuvud, som justerbara fötter (förborra så att inte trävirket spricker). Då slipper man också direktkontakt mellan trä och underlag. Det behövs hårt underlag, typ stenplatta.
Behöver du förankra hönshuset så det inte blåser omkull?
Behöver du förankra hönshuset så det inte blåser omkull?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Smart med de franska, men jag tror att det blir för ostabilt.
Hade faktiskt inte tänkt på förankring...tror att det kommer bli så pass tungt så det står stadigt. Men efter de senaste dagarna med nerblåst äppelträd i trädgården så blir jag osäker.
Börjar fundera på att gjuta en liten platta för att plana ut och som jag kan förankra huset i.
Hade faktiskt inte tänkt på förankring...tror att det kommer bli så pass tungt så det står stadigt. Men efter de senaste dagarna med nerblåst äppelträd i trädgården så blir jag osäker.
Börjar fundera på att gjuta en liten platta för att plana ut och som jag kan förankra huset i.
Jag tror att det blir en platta som jag kan förankra huset i. Blir lite extra jobb men förhoppningsvis är det värt det.
Någon som ka gjuta?
Jag vill att plattan skall vara så tunn som möjligt, jur tunnt kan man gjuta utan att riskera att den spriker?
Ett av hörnen kommer att ligga i nivå med marken, övriga kommer att ligga ovan mark. Som mest kommer något hörn ligga 8-9 cm ovan marknivå. Hur skall jag tänka med kanten på plattan så att den inte går sönder i kanten?
Någon som ka gjuta?
Jag vill att plattan skall vara så tunn som möjligt, jur tunnt kan man gjuta utan att riskera att den spriker?
Ett av hörnen kommer att ligga i nivå med marken, övriga kommer att ligga ovan mark. Som mest kommer något hörn ligga 8-9 cm ovan marknivå. Hur skall jag tänka med kanten på plattan så att den inte går sönder i kanten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, hur svårt kan det vara?pelpet skrev:
Gör en liten ram, med hönshusets mått, och lägg ut på stenplattorna.
Med hjälp av ett vattenpass och lite klossar under "ramen" borde du kunna bestämma hur mycket varje ben behöver kapas.
Palla upp, mät att ramen är i våg, mät och överför mått-skillnaderna till hönshusets ben.
Men jag tror också att det är risk att hönshuset blåser omkull om det inte förankras.
(Skall just ut och leta upp ett miniväxhus som försvann i det senaste blåsvädret.
Tycker att jag har skymtat det i björnbärssnåren 100 meter bort
Fullösning är att skruva fast förlängningar (typ en 50cm 45x70) utmed befintliga ben.
Börja med några tvingar för att justera till längden på benen tills boden står i våg och sen skruva fast.
Skulle det flytta på sig i blåsten, så går det fint justera om benen igen
Börja med några tvingar för att justera till längden på benen tills boden står i våg och sen skruva fast.
Skulle det flytta på sig i blåsten, så går det fint justera om benen igen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl inge ful-lösning!Byggmarodören skrev:
Det är ju det bästa sättet att lösa ett problem: Praktiskt, hands on och med enklast möjliga medel
En variant till då. Ställ helt enkelt plinatar ovanpå befintlig plattläggning
4 st färdiga plintar (https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjutrör/altanplint-p03513) med justerbara stolpskor (https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/justerbar-stolpsko-p238603) och sen kapar du bort så mycket som möjligt av träbenen. Spara bara det som behövs för att fästa stolpskorna.
4 st färdiga plintar (https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjutrör/altanplint-p03513) med justerbara stolpskor (https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/justerbar-stolpsko-p238603) och sen kapar du bort så mycket som möjligt av träbenen. Spara bara det som behövs för att fästa stolpskorna.
Klicka här för att svara