Hej!

Bygganmälan för Attefallshus var inte direkt en liten aktivitet om man inte är van...

Har fått en begäran om komplettering från kommunen

"Redovisning av energianvändning eller redovisning av Um-värde (genomsnittlig värmegenomgångskoefficient"

Någon som kan hjälpa mig?

Vi ska bygga Attefallshuset på platta på mark med värme i plattan om det kan hjälpa till ngt. Vi kommer använda det som gäststuga så det kommer inte vara året runt boende.

Det man främst måste veta är hur mycket isolering du tänker ha. Samt övrig konstruktion i golv, väggar och tak. Och hurdana, och hur stora fönster och dörrar du tänker ha. Och måtten på huset.

Men kommunen förnekar sig inte. Energianvändning i ett attefallshus! Missa inget tillfälle att krångla med dina kommuninvånare!

Claes Sörmland
Det som andersmc nämner är reglerat i BBR 9:4. Enligt detta avsnitt så behöver du inte göra en energiberäkning för byggnader under 100 kvm om du följer de preciserade värden som anges i siffror för olika egenskaper. Alternativet är att göra energiberäkningen.

Här är kraven enligt BBR 9:4 (första kolumnen gäller för dig enligt det allmänna rådet):

Tabell över alternativa krav på byggnaders energianvändning enligt BBR 9:4 med värden för olika byggdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver alltså redovisa hur ditt hus konstruktion förhåller sig till dessa värden.

• Gilla
satellit
  • Laddar…
Tack för svar!

Inte lätt när man inte är i branschen...vad skulle ni säga är enklast att skriva i kompletteringen till kommunen?

Jag hittade en ganska omfattande utredning på detta:

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:937738/FULLTEXT01.pdf

Man kanske kan ta ett schablonvärde rakt av och skicka in eller hur noggrant kan det vara?

Så olika det kan vara. Vi bygger gäststuga på 35 kvadratmeter och fick bygglov tidigare i år. Kommunen hade inga som helst krav på att vi skulle redovisa några siffror på U värden för konstruktionen

Vår slogan här i Botkyrka Kommun är ju "Långt ifrån lagom". Det här kanske är ett resultat av det :)

Någon som gjort detta och kan lägga upp en mall eller liknande?

Claes Sörmland
[Tankefel - skit i det här inlägget.]

• Tabell med data för byggnaders energianvändning och krav för uppvärmningseffekt.
Redigerat:
Fick svar från handläggaren att då det är tänkt att
hålla en temp över 10 grader i Attefallshuset så krävs det
energiuträkning. Jag tog hjälp av en bekant som räknade på detta.

Allt är inskickat till kommunen så nu är det bara att vänta på besked.

Claes Sörmland
Bra att det löste sig!

Förklarade handläggaren varför du inte kan tillämpa BBR 9:4 istället för BBR 9:2? Jag läser BBR 9:4 som ett sätt att slippa göra komplicerade energiberäkningar för småbyggnader som är uppvärmda.

Nåja, nu har du ju gjort en energiberäkning så för din del är förhoppningsvis saken ur världen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.