1 222 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Bjälklag
Boden 3200x2300 har satt sig på backen och bjälklaget har ruttnat. Tänkte byta. De yttersta reglarna i bjälklaget är 150x150 på kortändarna och 100x150. Det verkar inte vara en dimension som brädgårdar för. Är det helt fel att spika ihop tre 45x145 respektive två 45x145 för att få ungefär samma dimensioner?
Vidare tänkte jag spika på en ram ( 45x145) runt huset omkring 300 över bjälklaget, i hörnstolparna. Och kanske en kloss under? Räcker det med två rejäla spikar i varje påspikad regel respektive kloss för att det ska sitta? eller är det så att man får pröva sig fram. Jag vet att dörrar och fönster ska bort.
Ramen är alltså tänk till att hörstolparna inte ska fara iväg när jag lyfter boden med domkraft. Klossarna är tänkta som extra stöd för domkraften!
Egentligen är det syll som jag menar. Har mätt nu ytterligare en gång och de är inte mer än 120 höga! Som det ser ut i dagsläget. Konstruktionen är byggd med stockar och störar som reglar. Har några frågor 1. Kan jag använda gran-stockar från min skog? Hur går jag tillväga i så fall. 2. Hur brukade man fästa stolparna och väggreglarna i syllen? (jag antar att jag kan se det på plats, men jag undrar om någon vet, hur man brukade göra på 40- 50-talet)
Klicka här för att svara