S
Stingray468: Håller på att bredda ett garage från 1968 med "platt" tak (lutning 3 grader). Kortändan där garageport samt hängrännan sitter är bärande vägg (som bär takstolarna). Dock har man sparat in på takstolarna för långsidorna på garaget och gjort även dessa bärande (Bär sista facket, så att säga), i stället för att sätta dit en fullvärdig takstol. För att komma runt detta vid
10 svar · 3,6k läst
·
E
eckeph: [citat] Enligt kommunen i Umeå är det lönlöst att försöka eftersom dom i princip skulle behöva be alla kommuninnevånare att godkänna avvikelsen. Borde vara likadant i din Kommun antar jag?
12 svar · 11,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: Det ska räcka, byggde mitt 50m2 garage inkl loft för runt 250k (inkl isolering och värmepump), lejde bort gjutningen men gjorde grund och allt annat själv
31 svar · 11,1k läst
·
T
thomasx: [citat] Man ska få grepp om dem också.
37 svar · 8,7k läst
·
K
Kallebo: Det räcker oftast med att du sätter en meters armeringsjärn i lämplig dimension vinkelrätt mot kanten cc60. Köper du grundelementen av tjälldens så skickar de med en godkänd grundritning! Gäller kanske andra tillverkare också...
4 svar · 6,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det förekommer att fläktar är monterade högre upp än er, det är t ex nödvändigt när det är en gasspis och en del köksskåptillverkare har bara fläktskåp som är t ex 20 cm lägre än vanliga väggskåp. En nackdel är att en del av den ånga och det fettstänk som normalt kommer på fläktens undersida kan i stället komma på sidan av omkringliggande skåpstommar om fläkten inte
119 svar · 20,5k läst
·
M
Marken1234: Har lyft ett hus på plintar. Då använde vi 4 st pelardomkrafter 20 tons, vi satte en domkraft vid 4 st plinat och lyfte 2 cm och pallade under sen flyttad vi efter en domkraft till nästa plint och gick så att säga runt huset genom att flytta sista domkraften hela tiden, total lyfte vi ca 45 cm, gick hur bra som helst. I ditt fall skulle jag såga bort gipsen längst ned och ta bort alla
12 svar · 11,2k läst
·
stefancrs
stefancrs: Har dock sett tillverkare som har just attefall-frigge-kombo som koncept. Minns inte distans mellan byggnaderna tyvärr :) Men 4m är ju inte så långt bort om det är via ett trädäck eller så heller.
3 svar · 3,9k läst
N
najks: Har äntligen fått tummen ur, hyrt in en grävare som börjat gräva ur tomten på ena gaveln av huset.. Det är ca 8m tomt framför huset, huset är ca 12m i djup + altan på ca 5m djup! Problemet är det att tomten just på denna gavel är något av "kilformad", vilket i sin tur gör att det längst fram vid knuten är ca 4.5 - 5m bredd - och längst bak vid altanens bakkant är ca 8-8.5m
0 svar · 1,7k läst
·
K
kulsprutan: Hej Jag vill bygga en fristående loftstuga på 8x4m och vänder mig till er för hjälp med bygglov för att slippa förlängd handläggningstid. Jag har börjat skissa lite och och tar gärna emot tips på vad som ska inkluderas samt kan skippas. Stugan är tänkt att hamna 1.5m från allmän, detaljplanerad väg. (Takutsprång 0.5m ej inräknat...)Dock ingår inte min tomt i detaljplan. Som
0 svar · 1,5k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Det finns ju färdig balk med vagn inuti som håller för det lilla du ska lyfta. Kan dock inte namnet.
4 svar · 9,9k läst
·
T
tobbelindgren: [citat] Grymt! Tack så mycket för hjälpen!
6 svar · 3,1k läst
·
K
Kapten_Haddock: Haha, ja det kan man väl säga. Nä men jag har ju en firma som inom nått år kommer behöva större lager/lokaler så det är inte fel att kolla lite på förutsättningarna. Behöver ju inte en gigantisk hall för eget bruk men om man får tillfälle kanske det är lika bra att bygga så man kan hyra ut. Men har som sagt ingen koll på priser. Skulle underlätta om man hade kunnat få fram
2 svar · 3,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] [citat] Yes :thumbup: Tittade bara på senaste posten, och insåg inte att det var en tio år gammal tråd :D Men nu när jag har plockat fram fakturan så finns det väl ingen återvändo? Åtta takstolar, 4500 mm spännvidd, plus takskägg 2x500 mm, 7000 kr inkl. moms 2010-09-11. Nässjö Takstolsfabrik AB. Och Kallebo: Vem klarar sig utan takstolar?
34 svar · 77,2k läst
P
Proton: Malten: Ja det ser ju riktigt fint ut. Något att fundera över :) Är det någon som har byggt ett större projekt ni vill dela ?
2 svar · 5,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Oljehärdad masonite. Helst tjockare än 3 mm för annars kan den buckla sig. Har använts sedan gammalt som sparalternativ till fasadbrädor. Våffelsidan ska vändas utåt.
2 svar · 1,4k läst
K
Kalle_A: Trotec är också bra om man väljer rätt modeller. Vissa är Trotec maskiner andra kinamskiner med Trotec "exteriör" och en jag sett bara ett annan typskylt. Inte sagt att kina-maskiner behöver vara sämre men i viss mån stämmer uttrycket att man får vad man betalar för. Råkar ha en Trotec TTR250 sorption och en av deras vita och snygga kondensavfuktare med byggavuktarkapacitet. Blev
24 svar · 6,4k läst
·
A
AntonHhus: Tack för tipset!
16 svar · 7,4k läst
D
dja: Jaså, jag tyckte jag läste att de rekommenderade terpentin för spädning av linoljefärg. Det är inte slamfärgen du tänker på?
18 svar · 8,3k läst
·
E
etnica: Hej, tänkte se om någon som vet några företag som säljer färdiga bodar på total entrepenad. Letar efter nått som hobbyrum och förvaring för cyklar/gräsklippare och dylikt. Tänker mig nått på 20 kvm. Med utsida av träd och tak med tegelpannor. Tänkte först bygga garage men det blir inte bra på tomten och vi kommer inte ha någon bil i garaget iaf.
0 svar · 1,8k läst
T
tooby: Var många med och budade men blir ett långt hopp (150k) för säljarna ner till 3e budgivare, 2a budgivare vet vi har köpt annat hus. Mellanstaden Umeå börjar lida av storstadssyndrom och för 1,5-2m blir det inte mycket hus, får dubblera den summan. I det stora perspektivet är prisavdraget en struntsumma men om det finns relevanta skäl att dra ner priset några tiotusen så, varför
8 svar · 3,6k läst
M
Mats: För att uppfylla alla krav krävs 90X180 limträ CC30 med skruvad skiva eller CC40 med limmad. Alternativt 45X220 C24 CC40 med limad skiva Är man villig att gå ned lite i säkerhetskrav och acceptera lite mer nedböjning så är min gissning att såväl 90X180 limträ med skruvad skiva på CC60 skulle funka (formellt 4.24) alternativt 45X195 C24 på CC30 med limmad skiva (formellt 4.20 i
7 svar · 1,8k läst
L
Larsa88: Hej, funderar på en KEO-stuga 32 kvm isolerad. Har någon erfarenhet av att sätta upp byggsatsen och stugans kvalitet?
0 svar · 1,5k läst
dof
dof: I mitt nuvarande garage, som tidigare var en carport, fanns det inget under plåten. Vid "rätt" förutsättningar då blev det streck på golvet av kondensvattnet som droppade ner. Du bör ha något som kan ta reda på vattnet från plåten.
1 svar · 4,2k läst
·
J
Joh_81: Mitt "skåp" stod inte fast mer än i lite bruk. Bildade bort lite i kanterna så släppte det ganska snabbt.
3 svar · 2,6k läst
N
Noseone: 2. De liggande reglarna är väl förskjutna? Det borde räcka med lockläkten men ställer det till det förutom merjobbet på några timmar?
4 svar · 2,2k läst
L
Luvis: Ja detta var ju två år sen och vi betalade allt efter jobbet var klart. Men läste att man har tre år på sig att reklamera sånt som inte är fackmässigt utfört, så det faller ju inom ramen för det. Vet inte riktigt om jag litar på dem att rätta till det, vi försöker oss nog hellre på det själva eller hittar nån annan.
11 svar · 4,0k läst
·
L
l3ff3: Hej! Håller på och bygger ett garage men har lite problem med hur jag ska bygga utefter plattan och porten. Så här har de gjutit plattan: [bild] Och i crawfords beskrivning ser det ut så här: [bild] Enligt ritningen behöver det vara 130mm fritt för porten men porten behöver också bara 42+42mm Jag vill ju då bara göra hålet 84mm för att portens tätninglist ska sluta tätt mot hålet
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.