Hej!

Är läsare här sedan länge, nu har det dykt upp ett problem som gör ett inlägg nödvändigt.

Vår familj håller på att bygga nytt hus, vilket givetvis innebär en del utmaningar och frustration. Hittills har dock bygget flutit på rätt bra, och vi har bra kontakt med entreprenören. Garaget har jag tänkt sätta ihop själv, har beställt en byggsats från Lövånger bygg. Beställde dock plattan av husentreprenören. Idag mätte jag plattan, noterade till min fasa att den mäter 3,47 x 9,47 istället för 3,6 x 9,6 som den borde! Svårt att förstå hur detta kunnat gå till, och jag ska givetvis ta ett snack med entreprenören.

Frågan är rent byggnadsteknisk, hur ska jag lösa bygget när byggsatsen kommer om 2 veckor? Modulerna är ju 1200 breda.

Mvh Anders

Beror lite på hur väggarna är konstruerade, kanske har byggaren haft ritningar och gjort rätt, dvs syllbrädans mått är 3,47x9,47 och sedan bygger gles och panel ut fasaden till 3,6x9,6. I annat fall går det nog att låta väggarna hänga utanför plattan 6cm på var sida.

Det låter nästan som det kan vara så att dina mått är totala längd/bredd.
Byggaren har då räknat bort för lockpanel, panelbrädor och luftläkt.

Högst troligt är det som Martin023 skriver. Fasaden ska hänga över lite så att regnvatten som slår på rinner ner på marken och inte på plattan.

Råkade ut för samma sak när jag satte ut mina kantelement för mitt tillygge som blev några cm för "litet" Är dock som sagt ingen fara att låta syll brädan gå lite utanför plattan (hur mycket beror ju på hur bred syll en väggen är förstås) själv byggde jag av lösvikt så det löste sig ju smidigt iaf.

Anledningen till att min utsättning blev fel visade sig vara att mitt 20m biltema måttband som jag använde hade lite för korta centimetrar, men men billigt var det ju iaf, man får väl så långt måttband man betalar för....haha

Ja, så ser jag det. Byggsatsens kant skulle hänga ca 90 mm (65+25) utanför plattan åt alla håll, vilket inte känns görbart, eller? Plattans kantelement består ju mest av cellplast i kanten dessutom.

Så vad göra?

Jag ska tillägga att entreprenören aldrig haft tillgång till några ritningar på garaget eller dylikt. Han har bara fått ett uppdrag att göra en platta som är 3,6 x 9,6m.

Anders214 skrev:
Jag ska tillägga att entreprenören aldrig haft tillgång till några ritningar på garaget eller dylikt. Han har bara fått ett uppdrag att göra en platta som är 3,6 x 9,6m.
Är det måttet du fått av Lövånger att plattan ska vara?

Är väl "bara" att korta ner/bygga om 4 st väggsektioner så att det passar, entreprenören får väl stå för kostnaden samt göra ett skäligt prisavdrag på grunden som avier från vad ni avtalat om

Jag har byggt med Lövångens, ett 6x9,6m också och det är blocksystem som ska löpa 120. Jag frågade dom även föra om det ska vara exakta måttet 6x9,6 på plattan och de sa då ja. Så det blev så för mig iaf.

Jag tycker väl att de får göra ett mindre avdrag för missen helt enkelt. Det tar ju lite tid och så för dig att lösa.

Tack för svaren!

Jag har pratat med entreprenören som erbjöd sig att gjuta en påbyggnad på plattan, men jag tycker inte det verkar som en så bra idé. Efter att ha diskuterat med Lövångers så blir nog den smidigaste lösningen att modifiera några av väggelementen så att de passar plattans nuvarande mått.

En sak jag inte riktigt förstått ännu är om det är plattan eller syllen som ska ha det exakta måttet 3,6 x 9,6m. Syllen ska ju hänga utanför plattan 25 mm åt alla håll. Ni som byggt med Lövångers kanske kan komma ihåg?

I övrigt funderar jag på att hänga ut syllen kanske 40 mm istället, för att inte behöva skära så mycket i väggelementen. Vad tror ni om det med 145 mm syll? Då blir det 105 mm innanför...

Borde man inte kunna mura/gjuta plattan bredare med en kantbalk av leca som byggs på ena sidan? En sån kantbalk är ju stabil och borde lätt klara vikten från syllen samtidigt som den är isolerande. Då kan man få hela syllen inne på plattan. Putsar man hela plattan så kommer det inte att synas något.

Är plattan gjuten med kantelement så hamnar ju vikten alldeles för långt ut med bara 100m på plattan...

Jag frågade Lövångens den frågan och syllan är exkluderad i dessa yttermått. Och det var dom. Så min grund gjordes exakt 6x9,6. Funkade fint sen med de 2 cm utstick syllen ska ha.

Jag kan rekommendera att göra syllen bredare om det var det du menade. Då behöver du göra alla väggar tjockare med medföljande kostnader för extra reglar, isolering etc.

Vad gäller gjuta på, så tror jag det kan vara helt ok. Man får ju gjuta en sula / botten för det extra utsticket sedan dubba in i grundelementen, bara en kort och en långsida dock så gjutningen blir så tjock som möjligt. Det lär hålla.

• Gilla
Anders214
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.