Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
saiter: Du ska väll inte fylla igen helt? En del av grunden kommer väl att synas? Enklast är att limma på en sockelskiva, på den del som kommer synas. Annars är det putsnät som du klammrar fast. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-2000022891/ Därpå smetar du på putsbruk, typ sånhär:
thomasx: Ja, det är kanske inte helt osannolikt att dessa stockar bytts ut vid renoveringen. Det skulle ju förklara både att de ser nybarkade ut och att de är fuktiga, om de satts in rätt nyhuggna alltså. Lite konstigt bara om säljaren inte säger det då, borde inte vara något negativt i det.
maah: Du kanske kan behålla de 2 stolparna som syns bäst i översta bilden och bygga ett tak utifrån dom. Beroende på hur stabila dom är så kan dom behövas skruvas fast i fasaden.
saiter: Definitivt värt det. Du bor i norrland och ska ha ganska varmt. //AA
saiter: Man behöver väl inget glidskikt om man bara ska mura en sten högt? (förhöjd syll) //AA
Snailman: [citat] Se helst till att luften kan komma åt under också, typ ställ på pall eller några träbitar, så luft kan komma in nertill och sedan gå uppåt längs väggen.
VentRickard: Hej Jo det skulle säkert funka att ställa boden på betongplattor. Men uthusen som finns på tomten idag är rena racklet och när man ändå är igång så kan man gräva plintar (vill ha det riktigt gjort). Där jag har tänkt att bygga boden så finns det idag en pergola. Men i mycket dåligt skick, den står på en platta men den är inte och hänga i granen. Så jag tänkte bara ställa 1
holmberg87: Jag hade byggt på lecablock alternativt trädgårdsplattor. Gör syll och golvreglar av tryckt så tål det lite mer. Så är min vebod och förråd byggd
snufffsan: Vad tror ni om vanliga jordankare? Sitter det stadigt med 4 sånna?
VentRickard: Hej Har tyvärr ingen erfarenhet av Dalarnas Bygg & Design. Men har också kikat lite på deras utbud. Dock tycker jag det är lite för dyrt, det är ju endast 15 kvm för nästan 9000 kr.
Mellanbarn: Om jag minns rätt från betalningsplanen så var gjuten platta ung 20% av priset och rest stomme lika mycket. 60 kvm a 15 000 per kvadrat för ett färdigt hus minus 40% blir 500 000kr. Sen är det bara att börja dra i snöret :-) Garage isf bostad, billigare. Eget arbete, billigare.
Mickeviking: [citat] Kolla www.martinssons.se eller www.moelven.com för dimensioneringsprogram. Istället för limträbalk tycker jag du ska kolla in masonite beams från Byggma.
SBH: ja. sätt en brandremsa som sväller vid brand
joljon: Jag har nyligen köpt en naturtomt där det har stått ett hus som är helt borttaget. Grunden består av finkornig sand, och det finns fyra betongblock som plintar sedan tidigare. Ovansidan på dessa ligger plant med marken. Eftersom jag önskar uppföra en timmerstuga med krypgrund så undrar jag hur jag ska tänka när jag höjer betongblocken. Ska jag gräva ut ett hål där de ska stå och
tommib: Det är ganska osnyggt att fråga samma sak under flera delforum, men frågan har samtidigt flera delar... Hur som helst är det en väldigt komplex fråga som inte går att besvara generellt. Det enda man kan säga så här är att det säkert går att lösa men kan vara krångligt. Allt beror på förutsättningarna, vilket ses bäst på plats. Om du lägger upp bilder och ritningar kanske det
icho: fyll i dina uppgifter här så får du en rapport som ska räcka. http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Karl_Pedal: Ok, jag börjar beta av frågorna själv 1. Ett Attefallsgarage med loft och tegelpannor verkar hamna på ca 2400 kg, dvs knappt 23.6 kN. Slänger vi sen in en snölast för zon 1,5 på det så hamnar vi på ca 61 kN. Slår man sen ut det på långsidorna av garaget så hamnar vi på drygt 5 kN/meter. Rimligtvis hamnar man lägre i verkligheten eftersom långsidorna inte bär gavlarnas vikt.
Mats: Vi gör som vanligt :) http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/lathund.pdf
Gabbe1: Jag såg ditt garage i senaste numret av Vi i Villa, i en reklamannons.
f91jsw: Man brukar inte rekommendera att ha byggplast väggarna i en bod som inte är uppvärmd. Det enklaste och mest korrekta bör vara att bara ha plastmatta på golvet och på väggen i duschen, och inga tätskikt någon annanstans.
david7777: Hej har en gräsmatta med en stenkista på ca 3x2,5 m i ena hörnet. Jag tänkte bygga en stuga/förråd på ca 3x3 m ovanpå stenkistan - hur skulle ni gjort, dvs ska den stå direkt på kistan ( toppen på kistan är inte gräs utan stengrus/kross ) ) eller på plintar? Luftning under? Använda impregnerat trä? Tack på förhand.
busgraab: gammal tråd och inte ett dugg med din fråga att göra... Men jag är nyfiken på hur du upplever porten nu efter du haft den ett tag. portar från wisniowski har onekligen mycket trevligt pris kontra konkurrenter, och jag uppfattar firman som seriös. vad är din känsla? Med vänlig hälsning Henke
Hammaren666: Vi valde Lövångersbygg som har lite mindre delar. En annan på kvarteret valde SMV som också blev fint och verkade fungera bra. Båda byggsatserna blev klara på ca 5 arbetsdagar. Jag är helt övertygad om att ni klarar monteringen. Mitt tips är att ni tar hjälp av en "handyman" inom familjen, om det finns. Kolla även med andra i området. Brukar alltid komma många nyttiga tips. Beroende
Hammaren666: Jag och min granne valde att köpa samtidigt från Lövångersbygg då deras koncept passade oss perfekt. Vi är väldigt nöjda med att äga kvarterets snyggaste garage.. ;) och bemötande och servicen från Lövånger var kanon. Av misstag råkade vi vi förstöra ett väggblock, så med skamsen röst ringde jag till Lövånger. De skickade ett block med expressbud som landade hos oss dagen
Boan: Hos oss är det så att är det en kommunal VÄG så måste det till bygglov, för att bygga nära den, MEN, om det är kommunal mark, som ingår i en Gemensamhetsanläggning (som är väg) för några hus, så är det bara ett grannmedgivande som kommunen gör som markägare. Så din kommun skulle kunna ge dig ett grann-medgivande om närmare än 4,5 m, men ofta så är det villkorat på att de
klaskarlsson: När det gäller ventilationen så är det kanse så enkelt som att fuktig utefluft kommer in på vintern (våren), har du då inte ngn avfuktare/värme i boden så kan du få mögelprickar (precis som utomhus på obehandlat virke). Så en avfuktare/element kanske behövs ? Om virket där är torrt nu är det nog en gammal skada. Karm mot syll - well är det isolerat bör man nog dreva. Inte
Micro: Är ingen byggare precis men...Vad jag vet så används ju leca block på en platta , tex. min fd. grannes garage har det , mina föräldrars garage har det mm.. så jag tycker inte det är dumt. Bygger du leca ramen med samma mått som förrådets kanter och ställer det ovanpå och gjuter en tröskel så borde det ju hindra vatten från att komma in tycker jag.:) Får hoppas att en riktig