Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
MalZon: Det har jag koll på. Vill se hur folk har lyckats fästa själva portens konstruktion i taket med så högt till tak. Mvh Jonas
stefancrs: [citat] Oisolerat och ouppvärmt är det i min skalle iaf. Lämpligt för typ trädgårdsredskap osv :)
prototypen: Använd skruv för stålreglar, har lite tätare mellan gängorna än vanlig gipsskruv. Skruvarna gör sitt eget hål i regeln. Protte
martinmp777: Hej igen har hållt på en del ute nu men mest på tomten gräsmattan är sådd för typ 2 veckor sedan vi får se om den tar sig iår eller om det är för kallt nu. Hängrännor är på plats och jag har fått upp några takfotsventilationsskivor och jag har velat fram och tillbaka om porten men tillslut så blev det att jag köpte en ny garageport som går närmare taket och är mindre risk
Larsa: I min kommun får man bygga plank och dylikt med min 50% luft hur högt som helst. så jag tror din lösning är ok om det är samma regler hos er.
xerbee: Tror bygglov blir svårt. Möjligvis om du bygger på ett ställe där tomten inte tillåter handikapskraven, då kanske man kan söka som "fritidsboende" och kanske slippa de kraven i alla fall. Beror nog väldigt mycket på läge och kommun men de verkar ha gjort så med det här huset https://www.byggahus.se/arkitektur/byggde-allt-sjalva-detaljerna edit: Men kan man köra dit en bil så kommer
RoBo: Skydd mot brandspridning mellan småhus samt mellan småhus och komplementbyggnader*. Kombination av ytterväggar och skyddsavstånd Utförande av båda byggnadernas motstående ytterväggar Minsta inbördes avstånd EI 30 (inkl. dörrar) utan fönsteröppningar ---- EI 30 (inkl. dörrar) med högst 1m² oklassad fönsterarea 2 m EI 30 (inkl. dörrar) med högst 4 m² oklassad fönsterarea 5 m EI
Dann3: [citat] Tack var som jag misstänkte då :)
prototypen: Sätt dit kondensskydd, det kommer att droppa på det du har i förrådet, tyvärr vet jag det. Under eller på läkten är väl akademisk fråga, läkten blir nog inte så fuktig att den ruttnar. Protte
justusandersson: Man vinner ofta inte så mycket på att använda stål i bjälklag, där man måste ta hänsyn till nedböjning och svikt. En snabb koll säger mig att du skulle behöva ha t.ex. HEA 140 balkar om de inte skall ligga alltför tätt. När det är färdigt blir det inte tunnare än en maxad limträvariant, men betydligt dyrare. Mitt förslag är limträ 215x157,5 på c/c 1800 och med infällda
rehn: Och om nu, mot förmodan, något hörn sjunker är det inte värre än att sätt en domkraft under, lyfta lite, och lägga en bit tryckt bräda emellan. Och som påpekats, viktigt med luft under stugan.
ArtonVolt: Väljer mellan två olika (men snarlika) färger till betonggolvet i mitt garage. - Biltema 2 komponent epoxifärg - Epoxifabriken i skövde EF380. Någon med erfarenhet av dessa och kan saga något om skillnader?
Finndjävel: En dag för att riva befintlig panel, en dag för vindduk+läkt, en och en halv dag för att sätta upp ny panel med spikpistol, en dag för målning. Sen blir det några timmar extra för foderbräder runt dörrar och så. Så ungefär en vanlig arbetsvecka, högst. För en person, är ni två går det snabbare.
j0nas1: Hej! Här kommer ett litet udda projekt. Håller på att bygga en vinterförstuga (spiketält) till husvagnen. Jag har väggar som kommer från ett gammalt kylrum och de monteras lätt ihop. De är rejält isolerade och därför gissar jag att de håller värmen ganska bra. Sammanlagd storlek på stugan kommer bli 2,4x2,4 meter där varje modul är 1,2 meter. Så det är 6 väggar som skjuts in
B0jjan: [citat] Tunn platta dessvärre. Typ av takstolar vet jag inte. Kan kolla upp det i morgon. Vad jag tror. Så har dom rest takstolarna på det gamla taket, va ju platt tak när det begav sig. Haha tack
Tomture61: Om man tittar på konstruktion av en yttervägg så ser det ut på följande sätt 1 Plåt eller trä 2 Regel lodrät eller vågrät (beroende på stående eller liggande panel) detta för att skapa ett utrymme för kondens/regnvatten att ventileras bort. 3 Utegips skivor eller vind duk 4 Regelstomme 5 Osv ........
Finndjävel: Skicka en offertförfrågan till en takstoltillverkare där du uppger husets dimensioner, taklutning och snölast. Ska du ha loft så får du se till att välja en takstolstyp som gör det möjligt. Du får en offert med färdig ritning så kan du själv bestämma om du vill beställa färdiga takstolar eller bygga dom själv enligt ritningen. Inbesparingen blir antagligen inte så stor, jag
Naturliv: Det är nödvändigt att slänga på ett lager grundolja i alla fall. I annat fall finns risk för mögelbildning under vinterhalvåret. När du väl har börjat att måla kommer du upptäcka att det går snabbt att måla när du väl har färg och penslar på plats. Då kan du snabbt slänga på ett lager grundfärg också. Då klarar sig friggeboden över vintern, men när du ändå är igång
holmberg87: Det kan aldrig stämma. Något bygglov för en grill läre du inte behöva, det kan ju inte räknas det som eldstad på något vis
justusandersson: Det måste finnas någon form av golvreglar under spånskivorna. Vad har de för dimensioner? Plastfolie i golvet mot ett kallt utrymme är inte så lyckat. Spånskivorna kommer att bada i kondensvatten när ni börjar värma upp stugan frampå hösten. Bilder är viktigt för att ni skall få seriösa förslag.
kristofer12345: Jo tänkte det osså men så såg kag denna kurva så då tänkte jag att det spelsr nog ej så stor roll efter 100 mm mer att jag då måate ha i väggarna såklart..vet ej hur den stämmer må testas..
tobben87: Med vatten/avlopp menar jag de som går från huset och ut till kommunens anslutningspunkt i gatan. I min kommun så ansvarar jag som fastighetsägare för de rör som går från min fastighet och till kommunen anslutningspunkt som ligger 0,5meter ut från min tomtgräns. Så springer det läck på inkommande vatten eller avloppsledningen från anslutningspunkten till min fastighet så är det
justusandersson: Jag byggde själv ett sådant enkelt pumphus som jag använde i många år innan anläggningen utvidgades och hamnade i ett vinterbonat garage. Ovanpå markisolering gjöt jag en liten betongplatta som hydropressen stod på. Sedan byggde jag en liten koja runt omkring av formplywood (tål uteklimat ganska bra) som jag isolerade på insidan med frigolit. Sedan en frigolitskiva ovanpå och så en
Balubas: Aha, men då kör jag vidare på mina mått. Tack till er båda
sblixten: Det beror på takets last och snölast samt vilken nedböjning som är acceptabel(drevmån ovansida fönster), men får det plats en 220, så hade jag inte funderat mer.